بازار خودرو

در حال حاضر به نظر می‌رسد مرحله سوم فروش خودرو به ظرفیت‌های خالی خودروسازان اختصاص پیدا کند و خبری از فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا نیست. احتمالا طی روزهای آینده اطلاعیه مربوط به عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری خواهد شد

اخیرا وزیر صمت اظهاراتی را مطرح کرده که هم‌زمان شدن آن با شایعه تعطیلی سامانه یکپارچه خودرو سبب شده است گمانه‌زنی‌هایی درخصوص آزادسازی قیمت خودرو مطرح شود.

وزیر صمت با اشاره به‌این‌که خودروسازان باید روی پای خود بایستند، گفت: «البته دولت تعرفه‌هایی را برای این‌که خودروسازها بتوانند با دیگر کشورها رقابت کنند، قرار می‌دهد؛ اما این تعرفه‌ها بر اساس منطق است و دیگر از تعرفه ۱۵۰ درصد خبری نیست.»

بر این اساس برخی کارشناسان صنعت‌خودرو معتقدند با توجه به‌شایعه حذف سامانه فروش خودرو و مطرح شدن اظهارات وزیر صمت، شایعاتی مطرح شده که قرار است قیمت خودروهای داخلی آزاد شده و با شوک جدید قیمتی در بازار خودرو روبه‌رو شویم.

برخی کارشناسان معتقدند اظهارات اخیر علی‌آبادی احتمالا به‌معنای افزایش بهای خودروهای داخلی است و ظاهرا همان ایده قدیمی در حال تکرار شدن است که قیمت خودروهای داخلی باید آزاد شود تا زیان انباشته شرکت‌های خودروسازی کاهش یابد و این شرکت‌ها پس از رسیدن به‌سود، بتوانند کیفیت خودروهای تولیدی خود را افزایش دهند.

در حال حاضر به‌نظر می‌رسد مرحله سوم فروش خودرو به‌ظرفیت‌های خالی خودروسازان اختصاص پیدا کند و خبری از فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا نیست. براساس اعلام روابط‌عمومی مرکز ملی رقابت، قرار بود خودروها در سامانه یکپارچه یکشنبه هفته قبل عرضه شوند؛ اما با توجه به‌جلساتی که برگزار شده، احتمالا طی روزهای آینده اطلاعیه مربوط به‌عرضه دور سوم در سامانه یکپارچه بارگذاری خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود طی هفته جاری، این عرضه در سامانه یکپارچه صورت گیرد.

این مقام مسئول درباره این‌که آیا این هفته خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه‌ای خواهند داشت یا خیر؟ اعلام کرد: «این اقدام به‌ظرفیت‌های خالی اعلام‌شده از سمت خودروساز، ناشی از عرضه محصول جدید یا ظرفیت‌های خالی ناشی از انصراف یا افزایش تولید بستگی دارد.»

با توجه به‌اظهارات رئیس روابط‌عمومی شورای‌رقابت، قرار است مرحله سوم فروش خودرو به‌ظرفیت‌های خالی خودروسازان اختصاص پیدا کند و با این حساب، خبری از فروش خودروهای ایران‌خودرو و سایپا نیست و مرحله سوم هم به‌خودروهای مونتاژی اختصاص دارد.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که طبیعتا با توجه به‌وضعیت اقتصادی کشور، احتمالا امکان واردات خودرو ادامه‌دار نخواهد بود و برای مقاطعی در دستور کار قرار می‌گیرد.

ب‌ام‌و سری ۵ بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد

بازار خودرو در نخستین روز هفته، روند نوسانی و الاکلنگی شدیدی را تجربه کرد. این روند سبب شد در برخی خودروها شاهد کاهش قیمت قابل توجه و در برخی دیگر شاهد افزایش بهای چشمگیر باشیم. روز گذشته، خودرو ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین تغییر قیمت را در بازار آزاد داشت.

خودروهای داخلی در نخستین روز هفته، کاهش بهای بسیار جزئی را در اکثر خودروها تجربه کردند. از طرفی شاهد رشد بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی برخی خودروها نیز بودیم؛ جایی که تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۷۷۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۱۸ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ تیپ ۵ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۱ میلیون‌تومان، سورن پلاس فول بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۵۵۷ میلیون‌تومان و دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که هایما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۶۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، هایما ۸S (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۷۹۸ ‌میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که هیوندای سوناتا هیبرید (GLS) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیاردتومان اعلام قیمت شد. همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش بهای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی برخی مدل ها بودیم؛ جایی که ارزش ب‌ام‌و ۵۳۰i با ۳۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان و ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش به ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =