کاهش تصادفات خودروهای باری

آنچه برای کیفیت در خودروها بیان می‌شود، در مورد وسایل نقلیه باری سنگین نیز صدق می‌کند، به‌ویژه هنگام بارگیری. زیرا لاستیک‌های مرغوب؛ چسبندگی خوب، زمان ترمز کوتاه‌تر و کمک به جلوگیری از تصادف را فراهم می‌کنند.

بر اساس آخرین مطالعه DGGN تصادفات مربوط به وسایل نقلیه سنگین باری در سال جاری ۶درصد کاهش یافته است. در تصادفات بدنی خودروهای سنگین؛ ۷.۴۱درصد، در تصادفات منجر به مرگ این خودروها شاهد کاهش ۱۳.۳۳درصدی هستیم. علت اصلی تصادفات این خودروها، ترمز است و مشکلات سیستم تعلیق و لاستیک‌ها در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. هنگامی که از خطرناک بودن تصادفات وسایل نقلیه سنگین صحبت می‌کنیم، لاستیک‌ها در جایگاه دوم قرار می‌گیرند.

بهبود مستمر در کاهش آمار تصادفات وسایل‌نقلیه سنگین به بهبود ایمنی آنها بستگی دارد. از آنجا که تصادفات مربوط به کامیون‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد، به همین دلیل اقدامات احتیاطی بیشتری برای وسایل‌نقلیه باری سنگین وجود دارد. یک کامیون با نگهداری نامناسب یا بارگیری ضعیف می‌تواند یک خطر واقعی برای دیگران باشد.

با توجه به اینکه وسایل نقلیه باری سنگین مسافت‌های بسیار طولانی را طی می‌کنند و کیلومترهای بیشتری را نسبت‌به اکثر وسایل‌نقلیه مسافربری می‌پیمایند، بنابراین باید به طور منظم مورد بررسی و نگهداری دقیق و مناسب قرار بگیرند. بررسی لاستیک‌ها ازجمله اولویت‌هاست، زیرا در صورت فرسودگی یا نگهداری نامناسب، کامیون می‌تواند در معرض خطر قرار بگیرد از جمله این خطرات می‌توان به ترکیدن، لغزش کنترل‌نشده و واژگونی اشاره کرد. در اینجاست که کیفیت و وضعیت لاستیک‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. پس می‌توان گفت تعمیر و نگهداری لاستیک‌های خودروهای سنگین یک اولویت است. به‌عنوان‌مثال، موازی نبودن یا بازی یاتاقان می‌تواند منجر به خراب شدن لاستیک شود، همین امر در مورد کم باد شدن تایر نیز مصداق دارد.

بنابراین بررسی منظم فشار، وضعیت لاستیک‌ها، دیواره‌های جانبی داخلی و خارجی و همچنین دیواره‌های جانبی داخلی ضروری است. به‌همین دلیل همیشه باید دستگاه‌های اندازه‌گیری بررسی فشار و همچنین قطعات یدکی کوچک مانند درپوش سوپاپ‌ها، اکستنشن‌ها یا قطعات دیگر در دسترس باشد. با توجه به به آنچه گفته شد؛ در چند سال گذشته تعداد تصادفات مربوط به وسایل نقلیه سنگین باری رو به کاهش بوده است: منفی ۲۰درصد در سال ۲۰۱۸، منفی ۷درصد در سال ۲۰۱۹ و منفی ۴‌درصد در سال ۲۰۲۰.

این آمار نشان می‌دهند که نباید اهمیت تایر در خودروهای باری سنگین را دست کم گرفت. لاستیک بیش‌از هر چیز بخشی از ایمنی است زیرا به تنهایی وزن بار را تحمل کرده و عملکردهای لازم برای هدایت و تحرک وسیله نقلیه را نیز تضمین می‌کند.

البته باید این موضوع را نیز یادآور شد که هزینه تایر مورداستفاده در وسیله‌نقلیه از طریق قیمت تمام‌شده آن در هر کیلومتر (قیمت خرید / طول عمر / قابلیت جابجایی مجدد / قابلیت بازیابی) بررسی می‌شود. ازسوی‌دیگر تایر نقش مهمی در مصرف سوخت خودرو دارد. به‌عنوان‌مثال در مسیرهای طولانی که از هر سه مخزن(خودرو باری) سوخت یک مخزن برای غلبه بر مقاومت غلتشی لاستیک‌ها مصرف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =