آپاچی RTR۳۱۰

آپاچی، نام محبوبی در صنعت موتورسیکلت‌سازی هندوستان است که در ایران نیز بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. اگرچه محصولات این برند در جهان، در سطح محصولات میان‌رده و اقتصادی ارزیابی می‌شود، اما این موتورسیکلت‌ساز هندی در کلاس‌های استاندارد، نیکدبایک و اسپرت‌بایک تولیداتی دارد که در مقابل چینی‌های مدعی و نامرغوب حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید بد نباشد بدانید تی‌وی‌اس در زمینه طراحی و مهندسی، شریک اصلی ب‌ام‌وموتورراد است. بر این اساس در ادامه، جدیدترین محصول این کمپانی یعنی آپاچی RTR۳۱

آپاچی، نام محبوبی در صنعت موتورسیکلت‌سازی هندوستان است که در ایران نیز بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. اگرچه محصولات این برند در جهان، در سطح محصولات میان‌رده و اقتصادی ارزیابی می‌شود، اما این موتورسیکلت‌ساز هندی در کلاس‌های استاندارد، نیکدبایک و اسپرت‌بایک تولیداتی دارد که در مقابل چینی‌های مدعی و نامرغوب حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

شاید بد نباشد بدانید تی‌وی‌اس در زمینه طراحی و مهندسی، شریک اصلی ب‌ام‌وموتورراد است. بر این اساس در ادامه، جدیدترین محصول این کمپانی یعنی آپاچی RTR۳۱۰ را که اوایل ماه سپتامبر سال جاری میلادی معرفی شد، بررسی می‌کنیم.

طراحی تهاجمی و خشن

آپاچی به‌عنوان برند اسپرت کمپانی تی‌وی‌اس شناخته می‌شود که نخستین محصول خود را با نام RTR۱۸۰ به‌بازار عرضه کرد. پس از فیس‌لیفت RTR۱۸۰، زبان جدید طراحی آپاچی آشکار شد و در نهایت این زبان جدید به‌تولید نمونه مدرن‌تر و به‌روزتری با عنوان RTR۲۰۰ منتهی شد. از آن‌جا که نیازهای مشتریان هر روز ارتقا یافته و بازار نیازمند محصولات جدید است، طراحان کمپانی تی‌وی‌اس در صدد ساخت نسخه اسپرت و شهری که در سگمنت نیکدبایک قرار می‌گیرد، برآمدند.

در ادامه با تلفیق مهندسی ارتقا یافته و طراحی به‌روز، آپاچی RTR۳۱۰ به‌وجود آمد. از نظر طراحی شاهد یک نیکدبایک بسیار جسور، با ظاهری خشن و تهاجمی هستیم. باتوجه به‌آن‌چه کمپانی تی‌وی‌اس منتشر کرده، آپاچی RTR۳۱۰ مهندسی باواریایی‌ها را نیز یدک می‌کشد؛ تا جایی که برخی افراد این نیکدبایک را نسخه فیس‌لیفت‌شده از G۳۱۰R می‌دانند.

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

وقتی برای نخستین‌بار آپاچی RTR۳۱۰ را مشاهده می‌کنیم، انگار این موتورسیکلت سبک طراحی مشابه محصولات اسپرت کی‌تی‌ام یا یاماها را به‌نمایش می‌گذارد. می‌توان گفت طراحی آپاچی RTR۳۱۰ الگوبرداری صحیحی از ب‌ام‌و G۳۱۰R، کاوازاکی Z۱۰۰۰ و کی‌تی‌ام ۳۹۰ دوک است.

درواقع سبک طراحی این نیکدبایک خشن هندی که با نام استریت فایتر نیز شناخته می‌شود، زبان جدید طراحی تی‌وی‌اس را در محصولات اسپرتش به‌نمایش می‌گذارد. با نگاهی به‌پروفیل این نیکدبایک جسور هندی شاهد یک طراحی پویا و در عین حال اسپرت و هیجانی هستیم. احجام خاص روی باک که با فلاپ‌های برجسته ترئین شده‌اند، کمی مشابه برادر کوچک‌تر این موتورسیکلت یعنی RTR۲۰۰ است. تورفتگی خاص برای نشیمنگاه (زین)، ارتفاع بالاتر نشیمنگاه سرنشین عقب و زاویه نسبتا زیاد گل‌گیر عقب با تایر عقب، استایل جسورانه‌ای به‌دردانه آپاچی بخشیده است.

پوزه بسیار کوتاه اما با زاویه نسبتا خاص و رو به‌جلو (مشابه کاوازاکی Z۱۰۰۰ ) و ارتفاع بالاتر فرمان نسبت به RTR۲۰۰ تنها تفاوت طراحی نمای جانبی این نیکدبایک نسبت به‌برادر کوچک‌ترش است.

آپاچی RTR۳۱۰ با چراغ‌های ذوزنقه‌ای‌شکل (که با طراحی فلاپ‌های L شکل در یک مجموعه قرار می‌گیرند)، چراغ‌های LED افقی و طراحی یک پوسته پلاستیکی میان چراغ‌ها، چهره بسیار تهاجمی و خشنی دارد. چراغ‌های عقب نیز در اوج زیبایی، فرم اسپرت خاصی به‌این نیکدبایک می‌بخشند.

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

در این نما، چراغ‌های V شکل سه‌بعدی در طرفین، حالت کلی چراغ‌های RTR۱۸۰ و RTR۲۰۰ را حفظ کرده؛ اما با شکل مدرن‌تر و زیباتری طراحی شده‌اند. اسپلیترهای کنار چراغ‌ها نیز به‌منظور افزایش هیجان بیشتر در نمای عقب تعبیه شده‌اند.

چاشنی اسپرت و هیجان، تنها به‌نمای جلو و عقب این موتورسیکلت ختم نمی‌شود؛ زیرا طراحان و مهندسان کمپانی تی‌وی‌اس، شاسی متصل‌شده این نیکدبایک را به‌رنگ سفید در معرض دید قرار داده‌اند تا با فلاپ پلاستیکی بدنه و اسپایدرهای پلاستیکی که دارای ورودی هوای سه‌گانه است، اسپرت بودن این نیکدبایک تازه‌نفس را به‌رخ بکشانند.

راحتی و ارگونومی راکب

در زمان قرارگیری در پشت فرمان آپاچی RTR۳۱۰ حس قرارگیری در پشت ب‌ام‌و G۳۱۰R به‌راکب القا می‌شود. به‌عبارت دیگر راحتی و ارگونومی RTR۳۱۰ درسطح بسیار بالاتری نسبت به‌برادر کوچک‌ترش یعنی RTR۲۰۰ قرار دارد.

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

هرچند که کمپانی تی‌وی‌اس، طراحی و مهندسی آپاچی RTR۳۱۰ را الگوبرداری‌شده از ب‌ام‌و G۳۱۰ R عنوان می‌کند، اما تفاوت‌های بسیاری از نظر طراحی و فنی بین این دو موتورسیکلت وجود دارد. همچنین یکی از پارامترهایی که در زمان طراحی موتورسیکلت در نظر گرفته می‌شود، ارتفاع صندلی است. بر این اساس ب‌ام‌و G۳۱۰ R ارتفاع صندلی ۷۸۵ میلی‌متری دارد.

این درحالی است که آپاچی RTR۳۱۰ ارتفاع صندلی ۸۰۰ میلی‌متری با (نوسان ۱۰ میلی‌متر کمتر یا بیشتر) دارد. این ارتفاع صندلی بالاترین سطح راحتی را به‌راکب هدیه می‌دهد.

در این حالت زاویه فرمان نسبت به‌راکب ۲۴.۷ درجه است. این عدد به‌معنای آن است که این موتورسیکلت نسبت به‌همکلاس‌های خود مانند کی‌تی‌ام ۳۹۰ دوک، در یک سطح قرار می‌گیرد. همچنین ارتفاع ۱۲۰ میلی‌متری نمایشگر نسبت به‌دماغه سبب شده است راکب به‌راحتی کلاستر (مجموعه پشت آمپر) را در میدان دید خود داشته باشد.

بر این اساس یک نمایشگر ۵ اینچی TFT برای این موتورسیکلت در نظر گرفته شده که البته نسبت به‌همکلاس‌های خود از گرافیک چندان جالب توجهی برخوردار نیست.

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

کیفیت سواری و هندلینگ

از آن‌جا که سازه شاسی و بدنه این موتورسیکلت از آلومینیوم است، مهندسان کمپانی تی‌وی‌اس مانورپذیری بهتری در مورد جانمایی قطعات و استفاده از سیستم‌های پیشرفته داشته‌اند.

بر این اساس دو دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم به‌قطر ۴۱ میلی‌متر در جلو تعبیه شده تا ضربات و ارتعاشات ناشی از حرکت روی سطوح ناهموار را به‌خوبی جذب کنند. از سوی دیگر در محور عقب نیز شاهد ایجاد تغییرات اساسی به‌سبک مهندسان تی‌وی‌اس هستیم. دو فریم V شکل که از مرکز بدنه خارج شده تا پای سرنشین عقب روی آن‌ها قرار گیرد، از جنس آلومینیوم بوده و وظیفه جذب ارتعاش و نیروهای عرضی را برعهده دارد.

همچنین در این موتورسیکلت از ساختار مونوشوک (یک دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم) استفاده شده که تی‌وی‌اس، این سیستم را با نام مونوشاکس معرفی می‌کند. این دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم با قابلیت تنظیم در جهت طولی و فنر قابل تنظیم، سواری دلچسبی را به‌ارمغان می‌آورد .

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

اگرچه آپاچی RTR۲۰۰ سواری چندان دلچسبی نداشت، اما برادر بزرگ‌ترش یعنی RTR۳۱۰ به‌خوبی ضعف‌های آن را جبران کرده است. این سواری دلچسب به‌دلیل وجود تایر ۷۰/۱۱۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در جلو و تایر ۶۰/۱۵۰با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در عقب است.

سایز تایر نسبت به‌برادر کوچک‌تر این موتورسیکلت یعنی RTR۲۰۰ در محور جلو تغییری نکرده؛ اما در محور عقب، کمی قطر تایر بیشتر شده است. در بخش هندلینگ نیز آپاچی RTR۳۱۰ به‌لطف تعبیه شدن سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل چرخ‌ و سیستم کنترل گردش سر پیچ به‌کمک ABS، فرمان‌پذیری قابل قبولی دارد؛ اما کمی بیش‌فرمان است.

قلب قدرتمند باواریایی‌

بر اساس آن‌چه کمپانی تی‌وی‌اس اعلام کرده، آپاچی RTR۳۱۰ درحقیقت دارای همان پیشرانه نسخه اسپرت‌ترش، یعنی آپاچی ۳۱۰RR است. با این حساب قلب تپنده‌ای که در هر دو مدل آپاچی قرار گرفته، بنچ مارک پیشرانه ب‌ام‌و G۳۱۰ R تک‌سیلندر با حجم ۳۱۳ سی‌سی است.

ناگفته نماند که در زمان بنچ‌مارک، مهندسان تی‌وی‌اس با همکاری مهندسان باواریایی حجم موتور را ۰.۸۸ سی‌سی کاهش داده‌اند. قلب پر توان آپاچی RTR۳۱۰ را یک موتور تک‌سیلندر چهار زمانه و مجهز به ۴ سوپاپ با مکانیزم DOHC (دو میل‌سوپاپ‌رو) به‌حجم ۳۱۲.۱۲ سی‌سی تشکیل می‌دهد.

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

این قوای محرکه در بخش طراحی قطعات، ابعاد و اندازه، دقیقا مشابه پیشرانه ب‌ام‌و G۳۱۰ R است. به‌بیان دیگر، سایز کورس پیستون ۶۲.۱ میلی‌متر و سایز قطر پیستون ۸۰ میلی‌متر است که نسبت قطر به‌کورس پیستون ۱.۲۹ است.

همچنین به‌لطف طراحی محفظه احتراق نوین، نسبت تراکم ۱۰.۹ به یک است که با سیستم پاشش سوخت انژکتوری، عملکرد عالی ارائه می‌شود. نکته بسیار مهم در طراحی این پیشرانه استفاده از سیستم آب-هوا خنک است؛ به‌عبارت دیگر مهندسان ب‌ام‌و موتورراد با استفاده از نسل جدید ترموستات و واترپمپ (پمپ‌ آب) جمع‌وجور جدید توانسته‌اند تنش حرارتی را کاهش داده و راندمان موتور را بر اساس راندمان حجمی افزایش دهند.

با در نظر گرفتن ۴ سوپاپ در سرسیلندر و مکانیزم DOHC (دو میل‌سوپاپ‌رو)، استفاده از سیستم پاشش سوخت انژکتوری هوشمند مدار بسته EFI و سیستم جرقه‌زنی مستقیم هوشمند، حداکثر توان خروجی در زمان استفاده از حالت اسپرت، ترک و سوپرموتو به ۳۵.۶ اسب‌بخار در ۹۷۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی در زمان استفاده از هر سه حالت رانندگی ذکرشده به ۲۸.۷ نیوتون‌متر در ۶۶۵۰ آرپی‌ام می‌رسد.

البته بر اساس آن‌چه کمپانی تی‌وی‌اس اعلام کرده در زمان استفاده از حالت رانندگی بارانی و Urban (شهری) حداکثر قدرت به ۲۷.۱ اسب‌بخار در ۷۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی در این دو حالت به ۲۷.۳ نیوتون‌متر در ۶۶۰۰ آرپی‌ام می‌رسد. خبر خوش برای طرفداران آپاچی این است که این موتورسیکلت برخلاف برادر کوچک‌ترش یعنی RTR۲۰۰، در نسخه RTR۳۱۰ از یک گیربکس ۶ سرعته با ضریب دنده کوتاه برخوردار است که به‌کمک زنجیر توسعه‌یافته X تایپ، قدرت و گشتاور به‌چرخ عقب منتقل می‌شود.

ناگفته نماند که سیستم هیدرومکانیکی برای تسریع تعویض دنده‌ها نیز به‌کار گرفته شده تا دنده‌ها در کسری از ثانیه تعویض شوند. استفاده از اگزوز آلومینیومی با پوشش تیتانیومی، صدای خروجی مهیجی را برای موتور ۳۱۲ سی‌سی آپاچی RTR۳۱۰ به‌ارمغان آورده است.

آپاچی RTR۳۱۰ نیکدبایک جسور هندی!

ایمنی و عملکرد

برای چابک بودن نیکدبایک جسور تی‌وی‌اس، مهندسان این کمپانی از فریم آلومینیوم استفاده کرده‌اند تا وزن خالص این نیکدبایک را کاهش داده و به ۱۶۹ کیلوگرم برسانند. نسبت قدرت به‌وزن در این نیکدبایک ۰.۲۱ اسب‌بخار بر کیلوگرم است.

همچنین مهندسان تی‌وی‌اس برای افزایش ایمنی راکب، از سیستم ABS دوکاناله، سیستم کنترل چرخ، سیستم کنترل گردش و کنترل کشش، سیستم کنترل چرخ عقب، کروزکنترل و سیستم کنترل حرکت در سرپایینی و سرازیری بهره گرفته‌اند.

سیستم ترمز دو چرخ دیسکی است که در محور جلو، دیسک سوراخ‌دار با قطر ۳۰۰ میلی‌متر و کالیپر ۴ پیستونه و در محور عقب دیسک سوراخ‌دار با قطر ۲۴۰ میلی‌متر و کالیپر تک‌پیستونه به‌کار گرفته شده تا ایمنی این نیکدبایک جسور هندی تامین شود.

از مهم‌ترین امکانات آپاچی RTR۳۱۰ می‌توان به‌سیستم ترمز ABS، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل گردش، سیستم کروزکنترل، سیستم کنترل حرکت چرخ عقب، پنج حالت رانندگی، پنج حالت انتخابی برای کلاستر، کلاستر با نمایشگر ۵ اینچی TFT و قابلیت اتصال بلوتوث، سیستم تعلیق قابل تنظیم و رینگ‌های آلومینیومی در پنج تریم اشاره کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • استاد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    2 0
    اگه تو ایران بیاد ۲۵۰ (۲۴۹.۵) سی سی هست و قیمت بالای ۲۰۰ میلیون خواهد داشت!
  • حسینی را IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    0 0
    قیمت موتور را بفرماید نقد
  • جاویدباد IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
    6 0
    داداش یه لطف کن فقط موتورهایی که وارد بازار ایران شدن رو راجع بهشون توضیح بده مگرنه موتور تولید بشه و به ایران صادر نشده باشه ماچکار کنیم!؟
  • صفدر IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    14 0
    اینجورموتورا برا ما جوانان ایرانی حرامه جیزه بده . همون کافرها ازش بهره ببرن بهتره.این موتورا لیاقت مارو ندارن. سی جی۱۲۵براما کافیه باقیمت۷۰میلیون.
  • FTR IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    1 1
    آپاچی کلا موتورای خوبی میزنه ولی اینکه 300 چطور باشه نمیدونم؟ ولی در کل بخدا حیف که بازار موتور دست هند و چین بازار ماشین دست چین بابا جان خب چه اشکالی داره اروپایی ها و جاپنی ها بیاین
  • موتوباز IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    ای کاش تو ایران هم می اومد ما که نمیبینم از اینا ولی رخش خیلی خوبه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

آخرین اخبار