کورس شبانه

کورس شبانه و مسابقه سرعت خیابانی در بیشتر شهرهای کشور جریان دارد و می‌توان گفت به یک تفریح عادی برای برخی نوجوانان و جوانان تبدیل شده است. این موضوع علاوه بر ایجاد مزاحمت، حوادث جبران ناپذیری ازجمله تصادفات منجر به جرح و حتی مرگ را به دنبال دارد.

خانواده‌ای که قربانی کورس شبانه شدند

شامگاه چهارشنبه 12 مهرماه حادثه رانندگی دلخراشی در فلکه آبیاری شهرستان ارومیه اتفاق افتاد. ماموران پلیس بعد از حضور در محل متوجه شدند خودرو پیکان به دلیل انفجار باک بنزین دچار آتش‌سوزی شده است که همزمان با حضور آتش‌نشانان و خاموش شدن آتش، مشخص شد راننده و سه سرنشین آن‌ (که سه عضو خانواده بودند) به دلیل شدت سوختگی جان باختند و اجسادشان به پزشکی قانونی منتقل شد. چهارمین عضو خانواده هم که دچار جراحت شده بود به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شد.

سرهنگ حجت مشتاق، رئیس پلیس راهور آذربایجان‌غربی علت حادثه را بی‌احتیاطی و سرعت غیرمجاز راننده پژو اعلام کرد.

یکی از شاهدان درباره علت بروز این حادثه گفت: «دو خودرو پرشیا و سمند از طرف پایانه کارگری آبیاری به سمت پل قویون در حال کورس شبانه بودند. در همان لحظه خودرو پیکان در حال دور زدن از این مسیر بود.»

به گفته برخی شاهدان، سرعت دو خودرو پرشیا و سمند به قدری بالا بود که قدرت کنترل خودرویشان را نداشتند و در نتیجه خودرو پرشیا به شدت از عقب با پیکان برخورد کرد که این موضوع باعث انفجار و آتش‌سوزی باک بنزین پیکان شد. بعد از انفجار و آتش‌سوزی پیکان، هر دو خودرو پرشیا و سمند از محل حادثه گریختند و خودرو آتش‌گرفته به کمک نیروهای آتش‌نشانی و مردم خاموش شد.

دو روز پس از این حادثه، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان‌غربی از دستگیری راننده پژو پرشیا که منجر به مرگ سرنشینان یک خودرو سواری و از صحنه تصادف متواری شده بود، خبر داد و گفت: «این فرد توسط بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه، روانه زندان شد.»

پس از این حادثه دلخراش دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، با صدور دستور به رئیس پلیس راهور استان تاکید کرد: «با بازبینی دوربین‌های شهری از سه ماه گذشته تاکنون، خودروهای رانندگانی که با انجام رفتارهای خطرناک، اقدام به کورس در خیابان‌ها کرده‌ و امنیت شهروندان را به خطر انداخته‌اند، فارغ از این که مالک خودرو کیست، به مدت شش‌ماه توقیف سیستمی و فیزیکی شده و به پارکینگ انتقال می‌یابد.»

پلیس به صورت جدی با این پدیده برخورد خواهد کرد

چندی پیش، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مهاباد نیز با بیان اینکه خودروهای متخلف در کورس های شبانه شناسایی می‌شوند، گفت: «نگرانی و نارضایتی‌های عمومی در این خصوص زیاد است و پلیس به صورت جدی با این پدیده برخورد خواهد کرد.»

سرهنگ حمید بختیاریان با اعلام اینکه تاکنون به توقیف ۲۰ خودرو سورای و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف اقدام کرده‌ایم، ادامه داد: «از طریق ثبت پلاک، لیست خودروهای شرکت‌کننده در مسابقات کورس شبانه و حتی موتورسیکلت‌ها برای اعمال قانون ازجمله توقیف از سوی پلیس ثبت شده است.»

وی با بیان اینکه پلیس با هرگونه حرکت خطرناک و حادثه آفرین برخورد می‌کند، افزود: «اغلب این رانندگان نوجوانانِ بدون گواهینامه هستند و خودرو والدین را بدون اطلاع آنان به خیابان می‌آورند اما در صورت بروز حادثه، هم راننده و هم مالک خودرو مقصر شناخته می‌شوند.»

سرهنگ بختیاریان با تاکید بر اینکه اقدام عملی برای مقابله با این حرکات در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: «آموزش و فرهنگ‌سازی، رکن اصلی مقابله با این پدیده بوده و پلیس در حوزه آموزش، بدون دریافت هزینه‌ حاضر به آموزش در ارگان‌ها، مدارس و اماکن عمومی است.»

تیرماه امسال نیز در پایتخت، کورس شبانه دختران و پسران جوان در یکی از اتوبان‌های پایتخت قربانی گرفت. قربانی، راننده خودرو اچ‌سی‌کراس دانگ‌فنگ بود. به گزارش ماموران حاضر در صحنه، این خودرو پس از تصادف با خودرویی دیگر چپ کرده که در پی آن راننده، جان سپرده است. همچنین دو دختر جوان در این حادثه رانندگی مصدوم شده بودند. در تحقیقاتی که به دستور بازپرس آغاز شده بود، مشخص شد دو دختر جوان که سرنشینان خودرو تویوتا کمری بودند با پسری که راننده خودرو ۲۰۶ بوده، کورس گذاشتند. در این کورس، پس از دقایقی راننده ۲۰۶ تعادلش را از دست داد و ابتدا با خودرو تویوتا و بعد از آن با خودرو اچ‌سی‌کراس برخورد کرد.

لزوم تخلیه هیجانات جوانان

یک جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در این رابطه گفت: «باید ریشه‌ کورس و مسابقات سرعت را شناسایی کرد.»

علی ازدست در ادامه افزود: «جوانان بارها درخصوص نبود مکان و فضای مناسبی برای تخلیه هیجانات خود گلایه کرده‌اند و در حقیقت بیشتر شهرهای کشور با وجود سابقه فرهنگی و تاریخی، فاقد مکان‌های جذاب و متناسب با سلیقه نسل امروز است.»

وی اضافه کرد: «در صورتی که زیرساخت‌های اوقات فراغت در شهر در دسترس عموم نوجوانان و جوانان قرار بگیرد، می‌توان اعمال قانون کرد یا حتی مجازات های سنگین هم برای متخلقان در نظر گرفت.»

این استاد دانشگاه گفت: «انواع مسابقات ورزشی و رزمی برای تخلیه هیجانات جوانان و علاقه‌مندان به ویژه در بخش سرعت و موتورسواری وجود دارد که ضمن تخلیه هیجانی افراد، سبب می‌شود همه در برابر قانون احساس مسئولیت ‌کنند و میزان تخلف از قانون نیز به کمترین میزان خود می‌رسد. فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تخلیه انرژی و هیجان جوانان و کنترل انجام حرکات خطر آفرین در کنار فرهنگ‌سازی و اعمال قانون افراد متخلف و هنجارشکن، می‌تواند آسیب‌های این پدیده را در جامعه کاهش دهد تا همه در سایه این اقدامات، آرامش جسمی و روانی بیشتری داشته باشند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

آخرین اخبار