خودروهای کلاسیک در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳

در این مطلب به‌سراغ خودروهای کلاسیکی می‌رویم که به‌طور موقت به قطر منتقل شده‌ بودند.

نمایشگاه بین‌المللی ژنو رویدادی سالانه است که از سال ۱۹۰۵ تاکنون، در محلی نزدیک فرودگاه ژنو برگزار می ‌شود. این نمایشگاه همواره به‌عنوان محلی برای نمایش خودروهای گران‌قیمت و سفارشی و همچنین معرفی کانسپت‌ها و فناوری‌های جدید شناخته شده و به‌همین دلیل مورد توجه فعالان صنعت‌خودرو است. علاوه‌بر شرکت‌های خودروسازی، فعالان عرصه تیونینگ، طراحان، مراکز خدماتی و حتی صنعت سرگرمی وابسته به‌خودرو نیز در این رویداد حاضر می ‌شوند.

هشتاد و نهمین دوره نمایشگاه ژنو در فاصله ۷ تا ۱۷ مارس ۲۰۱۹ برگزار شد؛ اما نمایشگاه ۲۰۲۰ که برای ۵ تا ۱۵ مارس برنامه‌ ریزی شده بود، به‌علت همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد. این یکی از نخستین رویدادهای خودرویی بود که تحت‌تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت. همین اتفاق در مورد نمایشگاه ژنو ۲۰۲۱ هم تکرار شد. نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۲ که قرار بود در قطر برگزار شود هم به‌علت ادامه همه‌گیری کرونا و عدم‌تمایل بسیاری از شرکت‌ها و بحران تراشه در صنعت‌خودرو به‌اکتبر ۲۰۲۳ موکول شد.

البته در اواسط تابستان ۲۰۲۳ اعلام شد که دوره بعدی نمایشگاه از ۲۶ فوریه تا ۳ مارس ۲۰۲۴ مجددا به‌شهر ژنو بازمی‌گردد. ضمن این‌که ظاهرا برنامه‌ریزی متفاوتی انجام شده است تا هزینه شرکت‌کنندگان کاهش یابد.

در این مطلب به‌سراغ خودروهای کلاسیکی می‌رویم که به‌طور موقت به قطر منتقل شده‌ بودند.

RollsRoyce Phantom ۱۷EX
۱۹۲۸


این فانتوم یادگار روزهای طلایی بنتلی در اتومبیل‌رانی است و مارک این خودرو را در جوابی به‌بنتلی از مهندسان شرکت درخواست کرده بود و ناظر ساخت این خودرو، جروایس نامش را به‌عنوان بخشی از اسم این مدل جاودانه کرد. پیش‌تر رولزرویس به‌جای واژه کانسپت از خودرو مفهومی استفاده می‌کرد. درمجموع ۱۷ عدد از این فانتوم ساخته شد و تمام مالکین از ابتدا تاکنون در شناسنامه این خودرو ثبت شده‌اند. (از کلکسیون شخصی الکساندر شاوفلر)

Ballot ۳.۸LC GrandPrix
۱۹۲۰

این خودرو از پیشکسوتان اتومبیل‌رانی در دهه ۱۹۳۰ میلادی است و دارای یک پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری است. ۳ نمونه ساخته‌شده بلوت، حوالی سال ۱۹۲۲ در اختیار سر مالکوم کمپبل، صاحب رکورد سرعت در همان سال قرار داشت و با نام «پرنده آبی» در مسابقات لمانس شرکت کرد. بلوت افتخار نخستین برنده گرند پری ایتالیا را در اختیار دارد. (از کلکسیون شخصی الکساندر شاوفلر)

BMW ۳۲۸ Roadster
۱۹۳۸

ب‌ام‌و ۳۲۸ ای که نامش را در تاریخ ثبت کرد. نه همان ۳۲۸ ای که احتمالا انتظار دارید؛ اما مدلی از ب‌ام‌و که در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان یکی از ۲۵ مدل خودرو معرفی‌شده به‌عنوان «خودرو قرن» به‌حساب می‌آید. دارای یک موتور ۶ سیلندر ۲ لیتری است و بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ تولید شده است. جلوپنجره شاخص ب‌ام‌و در این مدل، گویای اساس طراحی این شرکت از همان زمان تاکنون است. (از کلکسیون شخصی عمر الفردان)

RollsRoyce ۲۰HP Tourer
۱۹۲۷

معرفی شده توسط رولزرویس در سال ۱۹۲۲ با پیشرانه‌ ۳.۱ لیتری ۶ سیلندر که توانایی تولید ۲۰ اسب‌بخار را داشت. از این مدل حوالی ۲ هزار و ۹۰۰ نمونه ساخته شده و تولید آن تا سال ۱۹۲۹ میلادی ادامه داشت. خصوصیات بارز رولزرویس ۲۰HP بازده و فرمان‌پذیری‌ آن بود و با دریچه‌های افقی شاخص رولزرویس در کنار مدل ۵۰ اسب‌بخاری معروف رولزرویس، یعنی سیلور گوست فروخته می‌شد. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

Lincoln Continental Convertible
۱۹۶۴

لینکلن کانتیننتال چهاردر کروک یا «اتومبیل پاپ» در سال ۱۹۶۴ از ایالات‌متحده به‌هند، برای بازدید پاپ از هند وارد این کشور شد. سپس به‌صورت نمادین به‌مادر ترزا هدیه داده شد و درنهایت به‌منظور خیریه به‌حراج گذاشته شد. «اتومبیل پاپ» یک پیشرانه ۷ لیتری ۸ سیلندر دارد و به‌منظور استفاده پاپ، تجهیزاتی مانند دستگیره‌ها به‌آن افزوده شده است. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

RollsRoyce Phantom V Enclosed
۱۹۶۲

تاریخچه این رولزرویس با نمایشگاه خودرو ژنو گره خورده است. این رولزرویس پس از نمایش در نمایشگاه ژنو در سال ۱۹۶۲، مستقیما به‌امیر همان زمان قطر، یعنی شیخ احمدبن علی الثانی تحویل شد. پس از تمام این سال‌ها فانتوم V هفت نفره به‌عنوان نمادی تاریخی و ارتباط دیرینه قطر با نمایشگاه خودرو ژنو نگهداری می‌شود. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

RollsRoyce Silver Wraith Foursome
۱۹۴۹

این رولزرویس رِیث کوپه دراپ هد ۱۹۴۹ در سال تولید به‌ماهاراجای میسور تحویل شد و پس از آن در مالکیت صاحب بعدی‌اش برای بازدید دوک ادینبرو، پرنس فیلیپ از هند استفاده شد. سپس در مالکیت پادشاه چارلز سوم قرار گرفت و هم‌اکنون نیز از اصیل‌ترین خودروهای موجود در جهان به‌شمار می‌رود. (از کلکسیون شخصی یوهان پوناوالا)

Mercer Cobra Roadster
۱۹۶۵

رودستر مرسر-کبرا نمونه بارزی از دنیای اتومبیلی است که استانداردها و مسائل ایمنی دست طراحان را نبسته باشد. این خودرو کانسپت طراحی ویرجیل اکسنر بوده و به‌دنبال پروژه‌ای برای افزایش مصرف «مس» در خودروسازی بوده است. سپس بدنه این خودرو در ایتالیا تکمیل شد و یک پیشرانه ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر فورد سفارش شلبی درون آن قرار گرفت. آلیاژهای مختلف مس و برنج استفاده‌شده در این رودستر آن را به‌بخشی جدانشدنی از تاریخ طراحی خودرو بدل کرده است.

Ferrari ۲۵۰GT LWB
۱۹۵۵

فراری ۲۵۰ GT LWB یکی از ۹ خودرو آماده‌شده برای تور دو فرانس توسط سرجیو اسکالیه‎تی «مجسمه‌ساز آرزوها» است. از سال ۱۹۵۰ تا سال ۱۹۶۰ یکی از با شکوه‌ترین دوره‌های تاریخ اتومبیل‌رانی شکل گرفت و نقش تمام مدل‌های فراری ۲۵۰ GT در این دوران غیر قابل انکار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =