موتور دیزلی

دیترویت دیزل «سری ۶۰» بهترین موتور دیزلی بوده که تاکنون برای «کلاس ۸» جهان تولید شده است

موتورهای دیزلی همواره پای ثابت تولید خودروهای تجاری سنگین بوده‌اند؛ کشنده‌هایی که مدت طولانی در مسیرهای ترانزیتی و بین‌شهری تردد داشته‌اند، اکثر موفقیت‌های خود را مرهون همین موتورهای دیزلی هستند. گرچه در سال‌های اخیر، با رونق گرفتن استفاده از موتورهای الکتریکی و هیبرید، نقاط ضعف موتورهای دیزلی به ویژه در بخش آلایندگی‌ها پررنگ شده است، اما هنوز هم مالکان خودروهای سنگین، به‌سختی حاضر به تعویض خودروهای دیزلی خود با مدل‌های الکتریکی و پاک هستند.

کشش بالا، مصرف سوخت پایین، دارای قطعات با طول عمر بالا و ارزان بودن سوخت موردنیاز این موتورها، ازجمله دلایلی هستند که محبوبیت این موتورها را بالا برده‌اند. در این میان اما برخی از این موتورها طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده‌اند که در ادامه نگاهی به پنج موتور برتر دیزلی خواهیم داشت.

«اینترنشنال DT-۴۶۶»؛ محبوب‌ترین موتور در آمریکا

موتور اینترنشنال DT۴۶۶ یکی از محبوب‌ترین موتورها در آمریکاست که روزانه در ناوگان حمل‌ونقل این کشور پهناور به کار گرفته می‌شود و به عنوان ستون فقرات ناوگان‌های متوسط در سراسر این کشور شناخته می‌شود.

مدیران ناوگان معمولا از خودروهای برخوردار از این موتور استقبال می‌کنند زیرا طول عمر آن‌ها بالاست و نسبت گشتاور به قدرت بالایی دارند. این موتور شش‌سیلندر خطی چهارزمانه از وزنی معادل ۶۴۷ کیلوگرم بهره می‌برد و حداکثر قدرت آن ۳۵۰ اسب‌بخار و گشتاور آن ۸۶۰ پوند فوت است. بدترین موتورهای اینترنشنال اما دو سری VT-۲۶۵ و VT-۳۳۵ بودند که در سال ۲۰۰۳ منتشر شدند.

موتورهای «ماک»؛ کاربردی و خوش‌ساخت

موتورهای دیزلی ماک از سال ۱۸۹۳ زمانی که برادران ماک شرکت فالسن و بری واگن را در بروکلین، نیویورک خریداری کردند، طراحی و تولید شدند. ماک همیشه به عنوان یک اسب کاری آرام و ثابت شناخته شده است. این تولیدکننده اولین موتور آتش‌نشانی خود را در سال ۱۹۰۹ تولید کرد، بیش از ۶۰۰۰ کامیون برای ارتش ایالات متحده و بریتانیا در طول جنگ جهانی اول تولید کرد و به ساخت سد هوور در سال ۱۹۳۳ کمک کرد.

موتورهای آن به دلیل نسبت میل‌لنگ به چرخ گشتاور معروف هستند. در واقع باید موتورهای ماک را یکی از اصلی‌ترین مدل‌ها در بازسازی آمریکا دانست. Mack E-۷ اولین بار در سال ۱۹۸۸ تولید شد و تا اوایل قرن۲۱ دوام آورد. تعمیرات اساسی و بازسازی آن‌ها بسیار ساده بوده و همین یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن‌هاست.

موتورهای ماک بسیار قابل اعتماد هستند. موتور ماک E۷؛ یک موتور چهارزمانه شش سیلندر توربوشارژ است که حداکثر قدرت آن ۴۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ان ۱۶۶۰ پوند فوت است.

براساس آمارها برخلاف برخی از برندها، محصولات ماک همگی کاربردی و خوش ساخت هستند و تمام سری‌های آن از جمله E۶، E۷، E Tech و MP در دو سری ۸ و ۱۱ ازجمله دیزلی‌های قوی ارزیابی می‌شوند.

«کاترپیلار E۳۴۰۶»؛ پادشاه موتورهای دیزلی

گرچه در مسیر تولید موتورهای کاترپیلار مشکلات به وجود آمده، اما این مشکلات شامل مدل محبوب E۳۴۰۶ نشده است. این موتور در مدل‌های A، B، C و E عرضه می‌شود و سپس به CAT C۱۵ و سپس CAT C۱۵ Acert تبدیل شد. این موتور برای کاترپیلار بسیار موفقیت‌آمیز بود، زیرا در واقع اولین موتور الکترونیکی تکامل یافته محسوب می‌شد.

این موتور آن‌قدر عالی بود که اکثریت قریب به اتفاق کامیون‌های Peterbuilt در اواسط دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ از این موتور بهره بردند. تا سال ۲۰۱۶ نیز این موتور در میان میلیون‌ها کاربر جاده و خارج از جاده در سراسر جهان به کار گرفته می‌شد.

به‌طور کلی، کاترپیلار پادشاه غیررسمی موتورهای دیزلی است. موتور محبوب این برند یک مددل چهارزمانه شش سیلندر خطی است که حداکثر قدرت آن ۴۶۵ اسب‌بخار و گشتاور آن ۱۸۵۰ پوند فوت است. اما بدترین موتور کاترپیلار مدل ۳۱۱۶ است. این موتور به دشواری در زمان‌بندی سیستم سوخت معروف است و هزینه تعمیراتی آن بسیار بالاست و بسیاری بر این باورند که این محصول کاترپیلار، یکبار مصرف طراحی شده است.

بهترین و بدترین موتورهای دیزلی «کامینز»

موتور Big Cam ۸۵۵ اولین موتور کامینز بود که قانون هوای پاک و مقررات نویز را در زمان خود رعایت کرد. چهار نسل از موتورهای Cummins Big Cam ۸۵۵ وجود داشت که آخرین بار در سال ۱۹۸۵ تولید شد و با N۱۴ جایگزین شد. همچنین این نخستین موتور کامینز بود که از خنک‌کننده جریان هوا استفاده کرد و بسیاری این موتور را پادشاه جاده می‌دانند.

موتور چهارزمانه، شش‌سیلندر خطی کامینز از قدرتی معادل ۶۰۵ اسب‌بخار و گشتاوری برابر با ۱۱۱۸ پوند فوت بهره می‌برد. کامینز ISX که در سال ۲۰۰۱ قرار شد جایگزین N۱۴ شود، به‌عنوان بدترین مدل کامینز شناخته می‌شود. قرار بود این موتور بهترین موتور دیزلی باشد که در کامینز طراحی شده است. با این‌حال کامینز دقیقا به این نتیجه دست نیافت.

«سری ۶۰ دیترویت»؛ برترین موتور دیزلی «کلاس ۸»

دیترویت دیزل سری ۶۰ بهترین موتور دیزلی بوده که تاکنون برای کلاس ۸ جهان تولید شده است. در اوایل دهه ۱۹۷۰، دیترویت دیزل جنرال‌موتورز تقریبا ۴۱ درصد از سهم بازار تمام موتورهای دیزلی فروخته‌شده در آمریکا را در اختیار داشت.

در اوایل دهه ۱۹۸۰، این تعداد به تقریبا ۴درصد سهم بازار کاهش یافت. نکته اصلی سری ۶۰، معرفی اولین موتور کنترل‌شده الکترونیکی با فناوری اختصاصی DDEC بود. عملکردهای سیستم DDEC شامل عملکردهای عیب‌یابی موتور، تایمرهای خاموش‌شدن، عملکرد تعویض پیش‌رونده، تاریخچه خطا و ثبت رکورد، محدودکننده سرعت، کروزکنترل و جلوگیری از توقف خودکار بود.

فناوری کروزکنترل به دلیل عملکرد صرفه جویی در مصرف سوخت، محبوبیت خاصی در بین مدیران ناوگان داشت، اما از همه مهم‌تر سیستم DDEC به اپراتور اجازه می‌داد تا گزارش‌های مدیریت موتور در مورد استفاده از موتور را دانلود کند.

سری ۶۰ به محبوب‌ترین موتور دیزلی پرفروش برای دیترویت دیزل تبدیل شد؛ محبوب‌ترین موتور چهارزمانه شش سیلندر خطی با قدرت ۵۱۵اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۵۰ پوندفوت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =