سنگینی آشکار کفه واردات به نفع چینی‌ها

تعداد خودروهای وارداتی درنهایت 6هزار دستگاه اعلام شده اما طبق آمار گمرک فقط نیمی از همین تعداد خودرو ترخیص شده است

در حالی صحبت از بازگشایی سامانه یکپارچه عرضه خودرو به روی خودروهای وارداتی می‌شود اما کارشناسان صنعت و بازار خودرو به کم‌تیراژ بودن محصولات وارداتی غیرچینی در میان خودروهای قابل‌عرضه اشاره دارند. هرچند برخی صاحب‌نظران همین عرضه محدود را هم دستاوردی بزرگ بعد از 6 سال ممنوعیت واردات خودرو تلقی می‌کنند.

موسی ترابی، فعال و کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موج انصراف‌ها در روزهایی که سامانه یکپارچه فروش خودرو بازگشایی شده است، به «دنیای‌خودرو» گفت: «طبق شنیده‌ها و آمارهای منتشرشده، همزمان با بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی 4هزار نفر اعلام انصراف کرده‌اند و تعداد متقاضیان باقیمانده حدود ۳۰هزار نفر تخمین زده می‌شود.»

وی در ادامه تصریح کرد: «این سوال برای متقاضیان خرید محصولات خودروسازان جهانی پیش آمده است که با گذشت تقریبا دو سال از بحث واردات خودروهای خارجی، چه تعداد محصول چینی و به‌ویژه غیرچینی برای عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو آماده شده است.»

وی افزود: «سیاستگزار خودرویی سامانه یکپارچه فروش را با 6 محصول وارداتی به‌روزرسانی کرده است. اما همه افراد این امکان را ندارند با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش محصولات وارداتی نسبت به خریداری محصولات برندهای جهانی خودروساز که پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار گرفته‌اند، اقدام کنند.»

وی ادامه داد: «کاتالوگ‌های بارگذاری‌شده در سامانه یکپارچه نشان می‌دهند از ۹ خودرو جدید قابل عرضه، ۸ خودرو جدید هستند و فقط چانگان CS35 پلاس تیپ۳ است که عرضه دوم خود را تجربه می‌کند. از ۸ خودرو جدید نیز ۴ خودرو غیرچینی شامل تویوتا کرولا ۱.۵لیتری، کیا سونت، سوزوکی سیاز و هیوندای کرتا و ۴ خودرو دیگر چینی شامل گک GS3، بستیون T77، جتا VS5 و دانگ‌فنگ شاین‌مکس هستند که خبر از سنگینی کفه واردات به نفع چینی‌ها می‌دهند.»

با توجه به این‌که قیمت‌گذاری محصولات خودرویی در کشور با سردرگمی‌هایی روبه‌رو است، محصولات خودروسازان خارجی به چه صورت کشف قیمت خواهند شد؟

آن‌طور که مسئولان وعده داده‌اند محصولات خودروسازان جهانی قابل‌عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو باید توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شده و پس از ابلاغ قیمت نهایی در این سامانه برای عرضه به مشتریان و پرداخت وجه بارگذاری شود. البته تا الان فقط قیمت چانگان CS35 پلاس تیپ۳ سایپا معلوم شده و می‌دانیم قرار است این محصول را ۹۰۴میلیون و ۴۷۰هزار تومان به مردم بفروشند، اما خبری از تعیین‌تکلیف قیمت سایر محصولات وارداتی نشده است.

علت انصراف از خرید متقاضیان خودروهای خارجی به‌نظر برخی کارشناسان بازار جای بحث دارد. این در حالی است که فعالان این حوزه معتقدند نرخ خودرو در آینده نزدیک به روند صعودی باز خواهد گشت. نظر شما در این خصوص چیست؟

قیمت خودروهای وارداتی و سردرگم‌شدن متقاضیان یکی از دلایل خروج آنان از بازار خودرو است. اما طبق آمارهای در دسترس سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی، آن‌طور که اعداد و ارقام نشان می‌دهند، همخوانی بین میزان عرضه و تقاضا دیده نمی‌شود و تاریخ تحویل خودروهای وارداتی هم مشخص نشده است. در این مرحله، به تمام ۳۰هزار نفر متقاضی باقیمانده، خودرو وارداتی تعلق می‌گیرد اما زمان آن اعلام نشده است.

چه تعداد از این خودروها به انبارهای گمرکات کشور رسیدند و از این محصولات چه تعدادی ترخیص شده‌اند؟

تعداد خودروهای وارداتی درنهایت 6هزار دستگاه اعلام شده که طبق آمار گمرک فقط نیمی از همین تعداد خودرو ترخیص شده است.

به‌رغم انصراف‌ها، برخی متقاضیان خودروهای خارجی از ثبت‌نام در سامانه جامانده‌اند. آیا امکان ثبت‌نام جدید از متقاضیان وجود دارد؟ به‌طور کلی سامانه یکپارچه در دسترس کدام متقاضیان قرار می‌گیرد؟

سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، طی روزهای پایانی هفته گذشته در دسترس متقاضیان قرار گرفت. این افراد با مراجعه به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی می‌توانند نسبت‌به انتخاب و خریداری خودروهای عرضه‌شده اقدام کنند. متقاضیانی که پیش‌تر در مرحله اول فروش محصولات برندهای جهانی خودروساز ثبت‌نام کرده و انصراف نداده‌اند، بعد از دپو کردن مبلغ 500میلیون تومان، شانس این را یافتند که اسمشان در لیست منتخبان قرعه‌کشی ازسوی وزارت صمت اعلام شود. البته در این مرحله، بحث ثبت‌نام از متقاضیان جدید مطرح نیست. بدین‌ترتیب، این سامانه در دسترس 34هزار متقاضی اولیه قرار می‌گیرد که آن زمان ۵۰۰میلیون تومان را به حساب وکالتی واریز کردند. این افراد هم‌اکنون باید برای خرید خودروهای خارجی آماده شوند. سایر متقاضیان هم باید همچنان منتظر بمانند تا در زمان مرحله بعدی فروش از طریق سامانه یکپارچه یا هر مسیری که برای عرضه وارداتی‌ها در نظر گرفته می‌شود، اقدام کنند.

عرضه خودروهای مستعمل خارجی در بازار به‌عنوان یکی از راهکارهای کاهش خروج ارز از کشور مطرح می‌شود. این در حالی است که برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند تیراژ قابل‌توجهی از خودروهایی که بتوانند استانداردهای ملی ما را پشت سر بگذارند، در منطقه خلیج‌فارس وجود ندارد. به نظر شما آزادسازی واردات خودروهای دست دوم چه تاثیراتی را در بازار خودرو به دنبال خواهد داشت؟

آن‌طور که مشخص است، مسئولان وزارت صمت و نمایندگان خانه ملت به دنبال کشف همه ظرفیت‌های منطقه هستند تا بتوانند هرچه بیشتر خودرو کارکرده به گمرکات کشور برسانند. خودروهای مستعمل در جنوب خلیج‌فارس و دیگر کشورهای همسایه همگی مورد توجه قرار گرفته‌اند و برخی اماکن که از قلم افتاده بودند، مانند اقلیم کردستان عراق نیز مورد توجه قرار گرفته؛ مشخص است برخی فعالان واردات خودرو ماموریت یافته‌اند هرکجا در منطقه خودرویی خواب است، مالک آن را مجاب کرده تا هر طور که شده آن را برای فروش در کشور آماده‌سازی کنند.

فعالان بازار خودرو خبر از رونق نسبی و کاهش رکود بازار می‌دهند و حتی پیش‌بینی می‌کنند تا برج 10 این رونق به اوج می‌رسد که البته قیمت‌ها را نیز تغییر خواهند داد. آیا می‌توان علت این روند را فروشِ زیرِقیمت خودروهای کارکرده در بازار از ترس ریزش قیمت‌ها با واردات خودروهای دست‌دوم خارجی دانست که متقاضیان خرید محصولات خارجی غیرچینی را نیز تا حدودی مجاب به خرید کرده است؟

بله؛ تا حدودی همین‌طور است، به‌ویژه آن‌که با نگاه به لیست خودروهای وارداتی و ممنوعیت واردات خودروهای کارکرده چینی، به نظر می‌رسد حاشیه امن برای حفظ بازار خودروهای ایرانی و چینی ایجاد شده است و سایه ریزش قیمت تنها بر سر خودروهای خارجی کارکرده غیرچینی قرار دارد.

این در حالی است که طی یک سال گذشته، چندبار قیمتِ‌ بازاریِ خودرو افزایشی شد، اما به دلیل ثبات نرخ ارز و پمپاژ اخبار واردات و نوبت‌فروشی در سامانه یکپارچه به همه متقاضیان، هیچ‌کدام از این جهش‌ها باعث نشدند متقاضیان خودرو به وحشت بیفتند.

حالا هم که نرخ معاملات در تمامی بازارها اعم‌از ارز، طلا و مسکن به طرز محسوسی افزایش داشته و بازار خودرو هم از این قاعده مستثنا نبوده، متقاضیان خودروهای خارجی واهمه‌ای ندارند از بازار جا بمانند و امیدوارند قیمت‌ها با واردات خودروهای کارکرده بشکند. اما درمقابل، دارندگان خودروهای خارجی کارکرده غیرچینی درخصوص حفظ ارزش خودروهای خود تا حدودی نگرانند و درحال تبدیل آن‌ها به محصولات چینی هستند. حال باید منتظر ماند و دید در سه‌ماهه پایانی سال، کدام‌یک از این پیش‌بینی‌ها درست از آب درمی‌آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =