4 مدل تسلا

تسلا با راه‌اندازی برنامه وفاداری مشتریان می‌خواهد کد منحصربه‌فردی را به‌مالکان بدهد و آن‌ها کد را با دوستان خود به‌اشتراک بگذارند. 

برای این‌که بتوان بدون پرداخت پول مالک تسلا شد چه راهی وجود دارد؟ در جدیدترین نمونه از روش‌های تبلیغاتی تسلا کافی است دوست خود را برای خرید یکی از محصولات این برند تا قبل از پایان ماه جاری میلادی متقاعد کنید و شانس برنده شدن مدل ۳ را داشته باشید. این جدیدترین حربه تبلیغاتی تسلا برای فروش محصولات است که با نزدیک شدن به‌پایان ماه سپتامبر و جهت افزایش فروش خودروها صورت می‌گیرد.

تسلا با راه‌اندازی برنامه وفاداری مشتریان می‌خواهد کد منحصربه‌فردی را به‌مالکان بدهد و آن‌ها کد را با دوستان خود به‌اشتراک بگذارند. زمانی که فردی نخستین تسلای خود را با این کد خریداری کند، هم خریدار و هم فرد ارائه‌کننده کد هدایایی دریافت خواهند کرد. از جمله این هدایا می‌توان به‌بهبودهای نرم‌افزاری خودرو یا استفاده رایگان از شبکه شارژ تسلا اشاره کرد. البته گل سرسبد این هدایا طرحی است که با آن می‌توان مالک یکی از محصولات تسلا آن‌ هم بدون پرداخت پول شد.

بر اساس این طرح که از ۱۹ تا ۳۰ سپتامبر جریان دارد، اگر یکی از دوستان شما محصولات تسلا را خریداری کند، شما نیز شانس برنده شدن یک دستگاه مدل ۳ پرفورمنس را خواهید داشت؛ خودرویی که هم‌اکنون حدود ۵۳ هزار دلار قیمت دارد. شایان ذکر است برند یادشده اخیرا و با نزدیک شدن به‌پایان دوره سه‌ماهه فروش، روش‌های بازاریابی و تبلیغات جدیدی را به‌کار گرفته است.

پیش از این شاهد روش‌های تبلیغاتی تسلا در زمینه تخفیف قابل‌ توجه خرید خودروها و شارژ رایگان بوده‌ایم که سبب رشد فروش نیز شده‌اند. ماسک همچنین به‌خاطر فرستادن ایمیل‌های گسترده در پایان دوره‌های سه‌ماهه فروش شناخته شده است.

او با این کار از کارکنان می‌خواهد تا با قدرت بیشتر به‌کار خود ادامه دهند. تسلا در سال‌های اخیر از اجرای چنین برنامه‌های پرهزینه‌ای جلوگیری کرده؛ چراکه به‌دنبال فروش خودروهای بیشتر با حاشیه سود پایین‌تر است. خریداران تسلا همچنین با استفاده از اعتبارهای خود می‌توانند از کارخانه بازدید کرده یا در قرعه‌کشی یک دستگاه سایبرتراک شرکت کنند.

استراتژی‌های روابط عمومی در تسلا

بدون شک می‌توان بسیاری از دستاورهای شرکت تسلا را مربوط به‌مدیران و رویکرد روابط‌عمومی شرکت تسلا با مردم دانست. به‌عنوان مثال،‌ شخص ایلان ماسک کسی است که شرکت پی‌پال را تاسیس کرده و توانسته به‌ارزش ۱۸۰ میلیون‌دلار به‌فروش برساند. به‌عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه کارآفرینی، ایلان ماسک یک پدیده‌ به‌شمار می‌رود.

به‌علاوه توانایی استفاده از ابزارهای روابط‌عمومی به‌منظور برقراری ارتباط موثر با مشتریان، ماسک را از سایر کارآفرینان متمایز کرده است. در حقیقت شرکت تسلا با ایجاد بستری مبتنی بر فرهنگ مشتریان و همچنین اجتناب از روش‌های سنتی، روش‌های منحصربه‌فردی را ابداع کرده که توانسته به‌این دستاورد برسد.

با مقایسه و بررسی شرکت تسلا با سایر شرکت‌های خودروسازی و همچنین مطابق با گزارش GER به این نکته پی خواهید برد که شرکت تسلا تنها ۶ دلار به ازای هر خودرویی که فروخته صرف تبلیغات کرده است. این درحالی است که شرکت‌های بزرگی مثل تویوتا حدود ۲۴۸ دلار به ازای هر خودرو صرف تبلیغات کرده‌اند.

یکی از رویکردهایی که تسلا در بخش روابط عمومی در پیش گرفته است، اشتراک‌گزاری بی‌واسطه و صریح اخبار و مطالب مربوط به‌شرکت با مشتریان خود است. در اکثر مواقع ایلان ماسک از طریق شبکه‌های اجتماعی شخصا با مخاطبان در ارتباط است.

این کار سبب می‌شود مشتریان احساس نزدیکی با تسلا داشته باشند و از این رو اعتماد بیشتری بین مشتریان و سازمان به‌وجود خواهد آمد. ۵۵ میلیون دنبال‌کننده ایلان ماسک در توییتر خود گواه این موضوع است که ارتباط مدیران با مشتریان تا چه اندازه حائز اهمیت است.

رسانه در اختیار ماسک

از دیگر نکاتی که سبب شده است شرکت تسلا بیشتر در معرض توجه قرار بگیرد،‌ نوع ادبیات و نحوه برخورد با موضوعات مختلف است که مدیران و روابط‌عمومی این شرکت، در انتشار مطالب در شبکه‌های مجازی انتخاب می‌کنند.

به‌عنوان مثال با افزایش سرمایه‌گذاری مردم در ارزهای دیجیتال، ایلان ماسک با انتشار مطلبی در توییتر خود از مردم درخصوص خرید محصولات تسلا با رمزارزها نظرسنجی کرد. این حرکت هم سبب جلب‌توجه عموم مردم به‌شرکت تسلا شد و هم قیمت‌ ارزهای دیجیتال را در سطح جهان بالا برد.

همان‌طور که اشاره شد، تسلا به‌این امر آگاهی کامل دارد که انتشار هر مطلبی در شبکه‌های اجتماعی از جانب سازمان، حکم خبری موثق را دارد. درخصوص شخص ایلان ماسک هم شرایط به‌همین ترتیب است و هر مطلبی که ماسک در توییتر خود منتشر می‌کند، از دید رسانه‌ها و مشتریان به‌منزله خبر در نظر گرفته می‌شود.

شرکت تسلا نیز از این امر به‌خوبی آگاه است و تلاش خود را می‌کند تا از بستر فراهم‌شده نهایت استفاده را ببرد. به‌همین علت است که بسیاری از اخبار مربوط به‌تسلا در توییتر ایلان ماسک به‌اطلاع عموم می‌رسد.

شناخت جایگاه شرکت

تسلا همواره تلاش کرده است که خود را به‌عنوان شرکتی پیشتاز در صنعت خودروهای برقی معرفی کند که در این زمینه عملکرد خوبی از خود نشان داده است. با وجود تعداد بسیار زیادی از منتقدانی که نظر منفی نسبت به‌عملکرد خودروها و سیاست‌های کلی تسلا دارند، اما این شرکت همواره تمرکز خود را معطوف به‌نقاط قوت خود کرده و با استفاده صحیح از ابزارهای روابط‌عمومی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را بسیار پررنگ‌تر به‌نمایش گذاشته است.

از طرفی در واکنش به‌نظرات منفی‌ تلاش خود را برای رفع نقاط ضعف سیستم به‌کار گرفته است. به‌عنوان مثال، شرکت تسلا تاریخچه خود را به‌عنوان یکی از نقاط قوت خود معرفی می‌کند و با تکیه بر ابزارهای روابط عمومی سعی در خلق ارزش برای سازمان خود دارد.

غالبا در کنفرانس‌های خبری، اول توجه عموم را به‌ارزش و تاریخچه شرکت جلب کرده و سپس اقدام به‌تشریح برنامه‌های آینده خود می‌کنند.

ایلان ماسک همواره با تعصبی خاص از محصولات خود دفاع کرده و همین تعصب و اشتیاقی که ماسک برای محصولات خود دارد،‌ سبب شده است مشتریان وفادار تسلا حین استفاده از محصولات، همان اشتیاق را داشته باشند.

کمتر شرکتی در جهان پیدا می‌شود که بتواند چنین مشتریانی وفاداری را برای خود نگه دارد. تسلا نمونه بسیار عالی برای قدرت استفاده از روابط‌عمومی و ابزارهای آن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =