کد خبر: 246438
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

به گزارش « اخبار خودرو » ، علیرضا کافی در سرمقاله روز (چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ ) روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « شایعات و ضعف اطلاع‌ رسانی » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

صنعت،‌ معدن وتجارت؛ ‌سه حوزه بزرگ اقتصادی که به صورت مستقیم با اقتصاد مردم در ارتباط هستند و عدم اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع درخصوص وقایع و اتفاقات این بخش‌ها می‌تواند بازار را به التهاب بکشاند. در این بین رسانه‌ها به‌عنوان بازوی کمکی دستگاه‌های اجرایی نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی صحیح و اصولی به مردم بازی می‌کنند؛ نقشی که از گذشته برعهده رسانه‌های رسمی گذاشته شده بود و هنوز هم در دنیا این کار توسط این گروه مدیریت می‌شود ولی متاسفانه در چند ماه اخیر عدم اطلاع‌رسانی صحیح ازسوی روابط‌عمومی وزارت صمت ازیک‌سو و حذف سخنگو از این مجموعه ازسوی‌دیگر باعث شده است اخبار غیررسمی پیش از آنکه به دست اهالی رسانه‌ها برسند در فضای مجازی و گروه‌های غیررسمی شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند.

اخباری که به‌اصطلاح نه تحلیلی بر آنها سوار است و نه جزئیاتی درباره آنها منتشر می‌شود. این شیوه اطلاع‌رسانی در شرایطی است که هر مسئول و سازمانی به‌دنبال عملی کردن تصمیم‌های خود بدون اطلاع‌رسانی رسمی است، در صورتی که رسانه‌ها با بهره‌گیری از نیروهای متخصص توان تحلیل و انتشار صحیح و بی‌حاشیه اخبار را دارند. این درحالی است که در شرایط فعلی اطلاع‌رسانی درخصوص تصمیم‌های مهم در بخش تولید و تجارت از درگاه‌های غیررسمی به گوش مردم می‌رسد.

این رویه نه‌تنها باعث بروز التهاب در بازار و سردرگمی بازاریان و خریداران می‌شود بلکه نگاه افکار عمومی را نیز از رسانه‌های داخلی برداشته و به سمت رسانه‌های غیررسمی و چه‌بسا خارجی سوق می‌دهد.

اگرچه اطلاع‌رسانی صحیح و ارتباط‌گیری مناسب با رسانه‌ها سابقه‌ای طولانی در کشور دارد اما به‌نظر می‌رسد مسئولان ارشد دولتی باید بیش‌از پیش بر تعامل مدیران خود با رسانه‌های داخلی تاکید کنند.

بعضی مدیرانی هم که این روزها برخی افراد برایشان صفت غیررسانه‌ای بودن را به‌کار می‌برند باید آموزش تعامل و صحبت با رسانه‌ها را به‌عنوان نمایندگان مردم بیاموزند و به جای اطلاع‌رسانی از طریق حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، ‌کار را به افرادی بسپارند که سال‌ها برای فعالیت در این حوزه آموزش دیده‌اند، فعالیت کرده‌اند و البته ابزار قدرتمندی به‌نام رسانه را در اختیار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =