خودروسازان چینی

سامانه جدید یکپارچه فروش خودروهای مونتاژی از دوشنبه بعد از ظهر آغاز به‌کار کرد و چهار خودروساز، محصولات خود را به‌این سامانه آوردند.

مدیران خودرو، کرمان موتور، سانیار موتور پارسیان و صنایع خودروسازی ایلیا ۴ شرکتی بودند که بالاخره بعد از کش‌ و قوس‌های فراوان، پا به‌سامانه یکپارچه فروش گذاشتند تا محصولات خود را در دور سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و زیر نظر شورای رقابت به‌فروش برسانند.

در این میان استقبال بسیار خوبی از برخی خودروها شد. تیگارد X۳۵ تک محصول سانیار موتور پارسیان، جک S۳ و S۵ از کرمان خودرو و آریزو ۶ پرو مدیران خودرو و همچنین دایون Y۶ صنایع خودروسازی ایلیا در ساعات پایانی دوشنبه با استقبال چشمگیری مواجه شدند و تا حدود زیادی ظرفیت آن‌ها پر شد. پس از این اتفاق بود که در نخستین روز کاری سامانه، مسئولان سامانه یکپارچه مجبور شدند خودروها را دوباره در سامانه قرار دهند تا متقاضیان بتوانند تا روز پایانی سامانه یکپارچه یعنی ۲۷ مهرماه ثبت‌نام خود را انجام دهند.

چند هفته پیش بود که منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت از عرضه خودروها به‌صورت مستقیم خبر داده بود و به‌نظر می‌رسید دیگر از دور سوم سامانه یکپارچه خبری نباشد. روز دوشنبه سامانه جدید یکپارچه فروش خودروهای داخلی با ۹ خودرو آغاز به‌کار کرد.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو در گفت‌وگویی اعلام کرد: «سامانه یکپارچه سومی در کار نخواهد بود و این نوع جدیدی از عرضه در سامانه است که در آن خودروساز بر اساس مازاد تولید خود می‌تواند خودرو عرضه کند. آغاز کار این روش عرضه جدید با چهار شرکت کرمان موتور، مدیران خودرو، سانیار موتور پارسیان و صنایع خودروسازی ایلیا رقم می‌خورد و این شرکت‌ها ۹ محصول خود را در این سامانه از دوشنبه ۲۴ مهرماه تا پنجشنبه ۲۷ مهرماه عرضه خواهند کرد.»

موعد تحویل عرضه‌ خودروها در سامانه جدید یکپارچه فروش از ۶۰ تا ۹۰ روز است و شرکت‌های خودرویی شرکت‌کننده در این سامانه باید به‌تعهدات جاری خود مربوط به‌فروش‌های قبلی عمل کرده باشند. در سامانه جدید طرح عرضه عادی، جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده اجرا می‌شود.

در این میان برخی متقاضیانی که در سال گذشته ۵۰۰ میلیون‌تومان پول خود را بلوکه کرده بودند، در مورد سامانه خودروهای وارداتی، ابهاماتی داشتند که این امر سبب شد در مورد این مسائل، نظر مسئولان سامانه یکپارچه را جویا شویم. یکی از مسئولان سامانه یکپارچه درپاسخ به‌سوال خبرنگار «دنیای‌خودرو» درمورد مراحل ثبت‌نام‌ در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی و متقاضیانی که نتوانستند ثبت‌نام خود را با خودروهای فعلی انجام دهند گفت: «متقاضیان می‌توانند از قسمت کاتالوگ در سامانه فروش خودروهای وارداتی، خودروهای قابل عرضه را مشاهده کنند تا در صورت عدم ثبت‌نام در دور بعد بتوانند خودرو مورد نظر خود را انتخاب کنند.»

همچنین این مسئول سامانه درمورد وجه واریزی متقاضیانی که در این مرحله ثبت‌نام انجام نمی‌دهند، گفت: «هیچ مشکلی برای وجه واریزی متقاضیانی که ۵۰۰ میلیون‌تومان بلوکه کرده‌اند پیش نخواهد آمد و وجه آن‌ها محفوظ است و این افــــراد می‌توانند در مرحله بعدی عرضه خودروهای وارداتــــی، ثبت‌نام خود را انجام دهند.»

از طرفی برخی کارشناسان معتقدند قیمت‌هایی که برای خودروهای وارداتی در سایت‌ها دیده می‌شود، علی‌الحساب و بدون در نظر گرفتن قیمت شماره‌گذاری است. این موضوع امکان دارد در حدود ۱۳ تا ۱۶ درصد قیمت‌ این خودروها را بالا ببرد. بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند قیمت واقعی باید در بازار آزاد محک بخورد و باید کمی صبر کرد تا قیمت‌ها در بازار آزاد تعیین شود.

زاگرس پیکاپ؛ پرچم‌دار بیشترین کاهش قیمت در بازار آزاد

در بازار خودرو روز گذشته، شاهد کاهش قیمت اغلب خودروها بودیم. بر این اساس ریزش بهای خودروهای داخلی و چینی بسیار جزئی بود. در این میان تنها یک خودرو بود که ریزش بهای قابل توجه داشت. پیکاپ زاگرس تنها خودرویی بود که با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش قیمت، بیشترین افت بها را به نام خود ثبت کرد.

برخی خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۴۷۳ میلیون‌تومان، رانا پلاس (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۴۸۷ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۵۳ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۳ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش قیمت ۲ تا ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم.
جایی که کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۱۰ میلیون‌تومان، تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۷۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۶۵ ‌میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۳۴۵ میلیون‌تومان و ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که قیمت هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان رسید. در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افت بهای ۱۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ب‌ام‌و ۷۳۰Li فول با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا کاتوزیان IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
    0 0
    باید محدودیت های ثبت نام خودرو شامل ۴سال عدم ثبت نام و نداشتن پلاک برای خودروهای بالای یک میلیارد بر داشته شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

آخرین اخبار