پیکاپ کارون

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته در میان روند نزولی قیمت‌ها، به یک‌باره با شوک افزایش قیمت خودروسازان مواجه شد و بازار به این افزایش قیمت واکنش نشان داد.

روزهای پایانی هفته گذشته بود که شورای‌رقابت با افزایش قیمت ۸ محصول ایران‌خودرو موافقت کرد و نرخ جدید آن‌ها توسط این شورا اعلام شد. این افزایش قیمت درحالی رقم خورد که شورای‌رقابت، این ۸ محصول را پس از تغییراتی در امکانات آن‌ها، به‌عنوان محصول جدید معرفی کرده بود.

در این میان مدیر روابط‌عمومی شورای‌رقابت معتقد است مهم‌ترین نکته‌ دراین‌باره درخواست مکرر خودروسازان از شورا برای افزایش قیمت محصولات‌شان است که در این زمینه شورا به‌فراخور زمان و شرایط نظر می‌دهد. بر این اساس، در حال حاضر قیمت ۸ محصول از محصولات ایران‌خودرو که معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت آن‌ها را محصول جدید و فاقد قیمت معرفی کرده بود، تعیین شد. همچنین طبق روال سابق، نرخ این خودروها از سوی سازمان حمایت محاسبه و پس از آن به‌کارگروه خودرو شورای‌رقابت ارسال می‌شود. قیمت‌های ارسالی در صحن شورا بررسی و سپس در خصوص آن‌ها رای‌گیری می‌شود.

اعلام قیمت ۸ محصول جدید یا تغییریافته ایران‌خودرو از سوی شورای‌رقابت موجب رشد بهای انواع خودرو در روز پنجشنبه هفته گذشته شد. اما در کشاکش نوسانات بازار خودرو طی ماه‌های اخیر، برخی مدل‌ها فارغ از روند صعودی یا نزولی بازار، مسیر خود را پیمودند و گرچه کلیت بازار در ماه‌های اخیر کاهشی بوده است، این خودروها ریزش قیمت دوچندان و حتی چندبرابر را نسبت به‌بازار تجربه کردند.

از جمله این خودروها می‌توان به‌جک جی ۴ کرمان‌موتور اشاره کرد که به‌رغم قیمت حدود ۷۷۰ میلیون‌تومانی در کارخانه، اکنون در بازار ۷۳۰ میلیون‌تومان قیمت دارد و همین‌طور پیکاپ کارون زامیاد که با وجود قیمت ۷۱۰ میلیون‌تومانی در کارخانه، در بازار ۶۸۰ میلیون‌تومان قیمت خورده است. این درحالی است که این محصول زامیاد تا همین یک ‌ماه پیش، بین ۸۳۰ تا ۸۵۰ میلیون‌تومان در بازار قیمت داشت. اما سقوط شدید قیمت این پیکاپ تا پیش از روز پنجشنبه، به‌آغاز موج فاکتور شدن و تحویل محصولات زامیاد بازمی‌گردد که برخی از آن‌ها تا ۶ ماه در انتظار اخذ تاییدیه سازمان استاندارد در پارکینگ‌های این شرکت دپو شده بودند.

در میان ۲۰ هزار دستگاه خودرو دپوشده که عمده آن‌ها وانت‌نیسان بودند، محصولات جدیدی مانند وانت پیکاپ‌های کارون و زاگرس هم دیده می‌شد که از نظر سازمان استاندارد مشکلی نداشتند؛ اما قربانی مناقشه این سازمان با زامیاد بر سر نیسان آبی شده بودند. حالا با پایان تحویل پیکاپ‌های فروخته‌شده در سال گذشته، قیمت به‌کف‌رسیده پیکاپ کارون که در بازار از کارخانه هم ۵۰ میلیون‌تومان ارزان‌تر شده و به ۶۸۰ میلیون‌تومان رسیده بود، طی روز پنجشنبه فراتر از روند صعودی بازار بالا رفت و با افزایش ۱۷ میلیون‌تومانی، به‌قول فوتبالی‌ها شروع به‌کام‌بک (comeback) یا بازگشت کرد.

به‌این ترتیب، متقاضیان این خودرو که در انتظار کاهش قیمت بیشتر آن،‌ دست از خرید کشیده بودند، به‌یک‌باره برای خرید به‌بازار هجوم آوردند تا پیش از افزایش قیمت بیشتر، خرید خود را انجام دهند؛ به‌ویژه آن‌که سایت فروش محصولات زامیاد (saipa.iranecar.com) نیز که طی مدت توقف شماره‌گذاری بسته بود، در چهارم مهرماه جاری باز شد که با تکمیل ظرفیت یک‌روزه پیکاپ کارون با قیمت ۷۱۰ میلیون‌تومان سفیدرنگ همراه بود.

در این‌جا باید در نظر داشت خودروهایی که اخیرا به‌مشتریان تحویل داده شدند و در بازار موجود هستند، با نرخ‌های قبلی ۵۳۵ میلیون‌تومانی یا در موارد معدودی ۶۲۵ میلیون‌تومانی فروخته شده بودند و به‌همین دلیل، برخی مالکان آن‌ها که سود خود را کافی می‌دانند، راضی به‌واگذاری خودرو خود حتی با قیمت زیر نرخ فعلی کارخانه نیز هستند. البته بدیهی است که در موعد تحویل بعدی که ابتدای دی‌ماه خواهد بود، تحویل‌گیرندگانی که ۷۱۰ میلیون‌تومان برای خرید کارون از کارخانه هزینه کرده‌اند، دیگر با این قیمت‌ها راضی به‌واگذاری خودروهای خود نخواهند بود و همین مساله، مظنه بازار را تغییر خواهد داد. از این رو می‌توان گفت اکنون زمان بسیار مناسبی برای خرید خودروهایی همچون پیکاپ کارون زامیاد است که قیمت آن‌ها در کف قرار دارد.

تیگو ۷ پرو، بیشترین افزایش قیمت را در بازار چینی‌ها رقم زد

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته با افزایش قیمت شدید مدل‌های داخلی و چینی همراه بود. این درحالی است که در گروه خودروهای خارجی، شاهد روند نزولی قیمت‌ها بودیم. بر این اساس فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش قیمت، بیشترین رشد بها را در بازار آزاد مدل‌های چینی به‌نام خود ثبت کرد.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته، افزایش بهای یک تا ۱۷ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که کارون (۱۴۰۲) با ۱۷ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقایافته (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۹ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات آپشنال (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ سقف‌قرمز MC (۱۴۰۲) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش ۷۳۱ میلیون‌تومان و ساینا اتومات (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش ۴۱۸ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند. همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد رشد بهای ۵ تا ۴۰ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم.

جایی که فونیکس تیگو ۷ پرو اکسلنت (۱۴۰۲) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش ‌یک‌میلیارد و ۶۷۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۳۰ ‌میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۸۰ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده (۱۴۰۲) با ۱۲ میلیون‌تومان افزایش ۸۱۵ میلیون‌تومان و فیدلیتی پرایم ۷ نفره (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد ریزش بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که رنو کولئوس با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۵۰ تومان، کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان و رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی خودروهای خارجی لوکس بدون تغییر بها در بازار آزاد به‌کار خود ادامه دادند و هیچ‌گونه نوسان قیمتی را تجربه نکردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =