نسل جدید کِشنده الکتریکی «آکتروس»

این الکتروتراک ۱۸ چرخ تا پایان سال آینده در بازار انگلستان عرضه خواهد شد

در مسیر رهایی کشورهای بزرگ و کوچک از آلاینده‌های زیست‌محیطی، الکتریکی‌سازی محصولات تجاری سنگین و نیمه‌سنگین در سراسر دنیا، سریع‌تر از آن‌چه موردانتظار بوده، پیگیری می‌شود. در همین راستا، با قانون‌گذاری بسیاری از کشورها و اعلام زمان‌ مشخص برای خداحافظی با کامیون‌های دیزلی، در سال‌های اخیر خودروسازان بزرگ، بر آن شده‌اند تا مدل‌های جدید خود را با تجهیز به موتورهای الکتریکی طراحی و تولید کنند.

در این سال‌ها نام‌هایی چون اسکانیا، ولوو، بنز، ماک و... در توسعه مدل‌های الکتریکی دیده شده، اما بنز به عنوان یکی از پیشگامان تولید کامیون‌ها و کشنده‌های دیزلی، حالا نیز در گسترش و تولید مدل‌های الکتریکی نیز پیشرو شده است.

این خودروساز که پیشتر مدل های الکتریکی و هیبرید متنوعی را طراحی و تولید کرده، به‌تازگی نیز از کشنده ای‌اکتروس رونمایی کرده که به باتری‌های فوق سریع مجهز است. باید منتظر ماند و دید که در رقابت سهم‌خواهی از بازار تجاری‌های الکتریکی کدام تولیدکننده می‌تواند گوی رقابت را برباید.

نسل جدید کِشنده الکتریکی «آکتروس» رونمایی شد

رونمایی بنز از کشنده جدید «آکتروس الکتریکی»

در بازاری که هر روز محصولات الکتریکی جدیدی در تمام سگمنت‌ها عرضه می‌شوند، خودروساز بزرگی همچون بنز نیز به دنبال آن است که سهم بالایی از این بازار را به دست بیاورد؛ سهمی که بی‌شک در گرو تنوع محصولات و در نظر گرفتن نیاز مشتریان در بازارهای مختلف است.

در همین راستا، بنز به‌تازگی از کشنده جدید آکتروس الکتریکی رونمایی کرده که به باتری فوق سریع مجهز شده و باتری آن در کمتر از ۳۰ دقیقه از ۲۰ به ۸۰درصد می‌رسد. این محصول که با نام ای‌آکتروس ۶۰۰ شناخته می‌شود، یک ۱۸ چرخ است که برای نخستین‌بار تا پایان سال آینده در بازار انگلستان عرضه خواهد شد، اما هنوز قیمت آن مشخص نشده است.

برد ۵۰۰ کیلومتری «ای‌اکتروس ۶۰۰»

برد خودروهای برقی اهمیت بسیاری دارد. این مساله در خودروهای تجاری به دلیل حضور مداوم در جاده‌های خارج از شهر اهمیت بیشتری هم خواهد داشت. مرسدس بنز برای اکتروس۶۰۰ الکتریکی یک بسته ۶۲۱ کیلووات ساعتی در نظر گرفته است.

ای‌اکتروس ۶۰۰ دارای وزن ۲۲ تنی است و مرسدس اعلام کرده که بسته باتری در نظر گرفته شده برای این محصول تا ۵۰۰ کیلومتر برد خواهد داشت و راننده می‌تواند با اطمینان از این خودرو استفاده کند.

باتری ۶۲۱ کیلووات ساعتی بنز ای‌اکتروس۶۰۰ از سه بسته کوچک‌تر ۲۰۷ کیلووات ساعتی تشکیل شده که سه برابر از باتری شاسی‌بلند EQS بزرگ‌تر است. این محصول ویژه بنز، قابلیت حمل حدود ۲۲ تن بار را خواهد داشت.

نسل جدید کِشنده الکتریکی «آکتروس» رونمایی شد

۸۱۵ اسب‌بخار قدرت موتور «ای‌اکتروس‌۶۰۰»

این کامیون الکتریکی دارای قدرت موتور بسیاری بالایی است. بر اساس اعلام مرسدس‌بنز، ای‌اکتروس‌۶۰۰ دارای قدرت موتور ۸۲۵اسب‌بخاری است.

این قدرت موتور توسط دو موتور برقی تولید و توسط یک جعبه‌دنده چهارسرعته به چرخ‌ها منقل می شود.

مرسدس‌بنز ۵ حالت متفاوت را برای این سیستم درنظر گرفته است که سرانجام به رانندگی تک‌پدالی می‌رسد.

بر اساس اعلام شرکت بنز، این مدل در مقایسه با نسخه دیزلی اکتروس، بیش‌از ۴۰ درصد دی‌اکسیدکربن کمتری را منتشر می‌کند. مرسدس این رقم را برابر ۷۷۵ تن از گاز یادشده اعلام کرده است.

نگاهی به تجاری‌های الکتریکی بنز

پیش‌تر نیز مرسدس‌بنز از کامیون سنگین تمام‌الکتریکی خود رونمایی کرده بود. این کامیون که با نام eTruck شناخته می‌شود، اولین کامیون سنگین تمام الکتریکی بنز است و براساس اعلام این شرکت قادر به حمل بارهایی تا ۲۶ تن خواهد بود.

این کامیون با برد ۱۲۴ مایل تنها در مسافت‌های کوتاه درون‌شهری و بین‌شهری نزدیک به‌کار گرفته خواهد شد. سه باتری لیتیوم‌-یونی انرژی لازم برای حرکت این کامیون را فراهم کرده است و به‌منظور ایمنی هنگام تصادف درون یک محفظه محکم قرار گرفته‌اند.

موتور الکتریکی نیز در مجاورت چرخ ها تعبیه شده است. پیش از این نیز مرسدس‌بنز کامیون سبک بدون آلایندگی را بر پایه میتسوبیشی فوسو تولید کرده بود. البته این خودرو از فناوری سلول‌های سوختی بهره می‌برد و تنها ۶۲مایل برد داشت.

همچنین مرسدس‌بنز، اتوبوس الکتریکی سیتارو را هم در سبد محصولات خود دارد. قدرت این اتوبوس از یک نسخه الکتریکی ZF AVE ۱۳۰ با موتورهایی الکتریکی روی توپی چرخ‌ها تامین می‌شود.

خروجی کلی سیستم ۳۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتون‌متر گشتاور است و پک باتری لیتیم یونی آن به ۱۰ ماژول تقسیم شده که هرکدام می‌توانند ۲۵ کیلووات ساعت انرژی ذخیره کنند.

همچنین باید مدنظر داشت بنز در سبد محصولات خود نمونه‌هایی از ون‌ها و پیکاپ‌های الکتریکی را در اختیار دارد و جزو معدود تولیدکنندگانی است که توانسته‌ محصولات کاملی از خودروهای تجاری الکتریکی را در اختیار داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =