BM E5

به‌زودی گروه بهمن به‌عنوان متولی واردات محصولات این کمپانی چینی، این خودرو را با برند BM Cars به‌بازار عرضه خواهد کرد.

از سال ۲۰۱۰ میلادی که تمام توجهات صنعت و بازار خودرو به بلندقامتان معطوف شد، هر روز در بازارهای جهانی، شاهد عرضه یک مدل جدید در این کلاس هستیم. از آن‌جا که کراس‌کوپه‌ها نیز در این عرصه توانسته‌اند بازار موفقی برای خود به‌وجود آورند، انتخاب نهایی برای خرید یک کراس‌اوور یا اس‌یووی بسیار دشوار شده است؛ به‌ویژه در بازار ایران که این گروه‌ها بیشتر در تملک چشم‌بادامی‌ها قرار دارد و هر برندی با ارائه آپشن‌های بیشتر، سعی در جلب توجه مشتریان دارد. اگرچه برندهای چینی بسیاری در بازار وجود دارند که تقریبا از نظر فنی نیز مشابه یکدیگر هستند، اما ما در این مطلب کراس‌اوور جدید گروه بهمن را به‌شما معرفی می‌کنیم که از یک قوای محرکه پلاگین-هیبرید نیز بهره می‌برد.

طراحی آشنای دانگ‌فنگ

ابتدای سال جاری میلادی بود که کمپانی دانگ‌فنگ DFM در نمایشگاه انرژی‌های پاک هایکو از کراس‌اوور پلاگین-هیبرید خود با نام Fengon Landian E۵ رونمایی کرد. درحقیقت این خودرو نسل جدید دانگ‌فنگ Fengon۵۸۰ است که اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی، نسل دوم آن به‌بازار چین عرضه شد.

DFSK E۵؛ حرکت جسورانه پلاگین-هیبرید چشم‌بادامی‌ها

DFSK E۵؛ حرکت جسورانه پلاگین-هیبرید چشم‌بادامی‌ها

بحث آزادسازی واردات خودرو در سال گذشته مطرح شد و به‌زودی گروه بهمن به‌عنوان متولی واردات محصولات این کمپانی چینی، این خودرو را با برند BM Cars به‌بازار عرضه خواهد کرد.

چندی پیش بود که این شرکت ایرانی در شوروم مرکزی خود از DFSK E۵ رونمایی کرد. این خودرو درحقیقت همان Fengon Landian E۵ است. با نگاهی به‌این خودرو، شاهد یک سبک طراحی خاص با ترکیبی از محصولات اروپایی و ژاپنی هستیم. چراغ‌های LED پیوسته در جلو و عقب، سبک طراحی فولکس‌واگن و استفاده از خطوط تیز روی بدنه، سبک طراحی لکسوس را به‌نمایش می‌گذارند.

با نگاهی دقیق به‌پروفیل این کراس‌اوور شاهد استفاده از تایرهایی هستیم که سایز رینگ آن‌‎ها ۱۹ اینچی بوده تا با خطوط تیز منقطع روی بدنه، کاراکتر اسپرتی به‌این کراس‌اوور ببخشند. خط تیزی که از چراغ‌های عقب شروع می‌شود، تا میانه درهای عقب ادامه پیدا می‌کند.

DFSK E۵؛ حرکت جسورانه پلاگین-هیبرید چشم‌بادامی‌ها

DFSK E۵؛ حرکت جسورانه پلاگین-هیبرید چشم‌بادامی‌ها

همچنین سطوح منحنی روی بدنه این خودرو و استفاده از یک خط نسبتا تیز افقی که از ابتدای چراغ‌های عقب شروع می‌شود و به‌گل‌گیرهای جلو خاتمه می‌یابد، استایل اسپرتی به‌این کراس‌اوور می‌بخشند.

در نمای جلو، چراغ‌های جمع‌وجوری مشاهده می‌شود که مشابه کراس‌اوور فرداموتورز یعنی فردا T۵ بوده است؛ هرچند که این خودرو نیز محصول کمپانی دانگ‌فنگ و مدل Fengon ۵۸۰ است؛ با این تفاوت که گرافیک کاسه چراغ به‌صورت کامل متحول شده است. همچنین در بالای چراغ‌ها LED نواری به‌چشم می‌خورد. درعین حال یک LED میانی نیز به‌صورت نواری وجود دارد که حالت پیوستگی ایجاد می‌کند. جلوپنجره عریض با اِلِمان‌های مربع‌شکل و لوگوتایپ مجهز به LED، چهره خشن و البته جسورانه‌ای برای این کراس‌اوور به‌ارمغان آورده است.

در نمای عقب، شاهد چراغ‌هایی مشابه محصولات آئودی هستیم. در این نما، چراغ‌های L شکل با گرافیک LED به‌شکل حرف L و طراحی یک نوار LED باریک که حالت پیوستگی ایجاد کرده، چهره زیبایی را به‌نمایش می‌گذارند. نکته بسیار مهم در طراحی DFSK E۵ طراحی رینگ‌های آیرودینامیکی است. این رینگ‌های پنج پره، با صفحات آلومینیومی و شبیه به‌طرح‌های فیبرکربنی است که این طراحی، از محصولات الکتریکی مرسدس‌بنز به‌عاریت گرفته شده است تا پرستیژ خاص‌تری به‌این خودرو ببخشد.

فضای داخلی لوکس و متمایز

در زمان قرارگیری پشت فرمان DFSK E۵ سبک طراحی محصولات ب‌ام‌و و جنسیس برای شما تداعی می‌شود. طراحی داشبورد در این خودرو، ساده و مینیمال است. از آن‌جا که این روزها ترند روز طراحی داخلی خودروها بر مبنای استفاده از نمایشگرهای لمسی است، برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) این خودرو یک صفحه‌نمایشگر ۷ اینچی و برای سیستم اطلاعات-سرگرمی آن یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی در نظر گرفته شده است تا فضای داخلی این خودرو کاملا مدرن جلوه کند.

DFSK E۵؛ حرکت جسورانه پلاگین-هیبرید چشم‌بادامی‌ها

ناگفته نماند که در بخش توسعه تکنولوژی این خودرو، کمپانی هوآوی با کمپانی دانگ‌فنگ همکاری داشته است. استفاده از دو رنگ در تریم داخلی و بهره‌گیری از دکوراتیو چوب و کروم، به‌جذابیت هرچه بیشتر فضای داخلی این کراس‌اوور پلاگین-هیبرید چینی کمک می‌کند. ناگفته نماند برخلاف سایر محصولات چینی در بازار ایران، در بخش بالایی داشبورد این خودرو از متریال Soft Touch یا منعطف (پلاستیک نرم) استفاده شده که این امر هم به‌منظور ارتقای کیفیت و هم به‌منظور رضایت بیشتر مشتریان و ارتقای ایمنی خودرو انجام شده است.

غربیلک‌فرمان دی-تایپ دو شاخه و دسته‌دنده ۶ ضلعی جدید که در کنسول مرکزی استفاده شده، رانندگی با این خودرو را بسیار لذت‌بخش می‌کند. البته اگر در رعایت تناسبات کنسول مرکزی دقت بیشتری می‌شد، سطح ارگونومی بالاتری حاصل می‌شد و استفاده از کلیدهای پیانویی که برای تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع در نظر گرفته شده به‌مراتب راحت‌تر بود. رودری‌ها نیز از تریم داخلی تبعیت می‌کنند؛ اما در بخش بالایی رودری‌ها، همچنان از پلاستیک خشک استفاده شده است.

DFSK E۵؛ حرکت جسورانه پلاگین-هیبرید چشم‌بادامی‌ها

همچنین طراحی سقف پانورامیک در کنار تریم دو رنگ، فضای دلنشینی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند. نکته بسیار مهم دیگر این‌که به‌دلیل فاصله محوری ۲۷۸۵ میلی‌متری، نسخه ۷ نفره‌ای که برای این خودرو در نظر گرفته شده کمی راحت به‌نظر می‌رسد. از امکانات رفاهی DFSK E۵ می‌توان به ۶ ایربگ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم خواندن علائم راهنمایی، سیستم هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم پیشرفته کمکی رانندگی ADAS، سیستم هشدار برخورد مانع با درها، گرمکن و سردکن صندلی راننده، صندلی‌های جلو کاملا برقی، دوربین ۳۶۰ درجه‌، ۱۲ بلندگو، سیستم تنظیم حالت رانندگی در سه وضعیت اسپرت، نرمال و اکو، دسته‌دنده جدید مجهز به‌مکانیزم الکترونیکی، شارژر متصل شونده به کانکتور خودرو و قابلیت اتصال به‌پریز خانگی، سقف پانورامیک دو تکه، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک و دارای فیلتر پاکسازی، ترمز الکترونیکی، سیستم اتوهلد و کروزکنترل اشاره کرد.

حرکت با دو نیرو!

DFSK E۵ زیر کاپوت خود یک پیشرانه هیبرید را جا داده است. در این خودرو یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی ۱۶ سوپاپ بنزینی جا خوش کرده که با هماهنگی با یک موتور الکتریکی، توان و گشتاور مناسبی را به‌وجود می‌آورد. یک موتور از نوع سنکرون با مغناطیس دائم، با هماهنگی پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس‌طبیعی می‌تواند حداکثر ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور به‌ارمغان آورد.

البته قدرت و گشتاور تولیدی از موتور بنزینی نیز در سطح استانداردی قرار دارد. حداکثر ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون‌متر گشتاور از موتور بنزینی دریافت می‌شود. اما نکته بسیار مهم درباره این کراس‌اوور این است که موتور الکتریکی همواره در مدار فعال بوده و باتوجه به‌اطلاعات دریافتی از ECU مقدار توان و گشتاور را کم یا زیاد می‌کند.

بر این اساس و با توجه به‌قدرت و گشتاور پایین موتور بنزینی، سطح استهلاک در این موتور بسیار کاهش یافته است. در زمان تست رانندگی این خودرو، صدای غرش موتور ۱.۵ لیتری در دورموتورهای بالاتر از ۳۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) به‌گوش می‌رسد که رانندگی را لذت‌بخش می‌کند. شتاب اولیه و شتاب‌گیری این خودرو به‌لطف قرارگیری الکتروموتور بسیار هیجان‌انگیز است.

بر اساس آن‌چه کمپانی دانگ‌فنگ اعلام کرده، این خودرو ظرف ۷.۴ ثانیه شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت را می‌پیماید.

از سوی دیگر گیربکس e-CVT وظیفه انتقال قدرت و گشتاور تولیدی به‌چرخ‌های جلو را برعهده دارد. اگرچه این گیربکس شتاب خیلی هیجان‌انگیزی به‌وجود نمی‌آورد، اما ساختار قوای محرکه به‌خوبی به ایجاد یک شتاب مناسب و کافی برای این کراس‌اوور کمک کرده‌اند.

DFSK E۵ به‌صورت پلاگین-هیبرید به‌بازار عرضه می‌شود و یک پک باتری ۱۷.۵ کیلووات-ساعتی دارد که می‌تواند ۹۴ کیلومتر پیمایش رسمی و ۸۵ کیلومتر پیمایش عملی داشته باشد. برای این‌که میزان شارژ و انرژی موجود در باتری‌ها به‌اطلاع راننده برسد، یک سیستم فوق پیشرفته در این خودرو تعبیه شده است.

DFSK E۵؛ حرکت جسورانه پلاگین-هیبرید چشم‌بادامی‌ها

هندلینگ و کیفیت سواری

این خودرو از تایرهای ۵۰/۲۳۵ با رینگ‌های ۱۹ اینچی بهره می‌برد. همچنین از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و از سیستم مولتی‌لینک در محور عقب این خودرو استفاده شده است.

به‌نظر می‌رسد استفاده از ساختار دابل‌ویشبون در محور جلو و استفاده از ساختار فورلینک در محور عقب، می‌توانست کیفیت سواری را ارتقا ببخشد. مرکز ثقل نسبتا بالای این خودرو و توزیع وزن آن سبب شده است خودرو کمی بیش‌فرمانی داشته باشد که البته سیستم فرمان الکتریکی در عملکرد این خودرو بسیار اثرگذار بوده و می‌توان به‌این ساختار اعتماد کرد.

در زمان تست رانندگی این خودرو، با توجه به‌فعال بودن سیستم ترمز پایداری الکترونیکی، ترمز کمی ضعیف بوده و در زمان گردش نیز کمی با تاخیر وارد مدار شده و عملکرد سیستم ترمز را تحلیل می‌برد.

کلام آخر

درنهایت باید گفت DFSK E۵ یک کراس‌اوور جذاب، زیبا و با توان بالاست. با در نظر گرفتن ساختار پلاگین-هیبرید نیز می‌توان گفت این خودرو هزینه نگهداری پایینی دارد. البته در زمینه ایمنی و استفاده از تکنولوژی های-تک همچنان جای پیشرفت وجود دارد. گروه بهمن درباره زمان دقیق عرضه و قیمت نهایی این خودرو اطلاعاتی منتشر نکرده؛ اما با توجه به‌رقبای این خودرو در بازار، DFSK E۵ می‌تواند یک کراس‌اوور جذاب و متفاوت با پیشرانه هیبرید باشد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Zahrahesam GB ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    عالی
  • ALI21 IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۲
    0 0
    آقا اخه من نمیفهمم چرا باید چینی های آشغال بیاین تو بازار؟ اونم با این سطح امکانات که فقط قراره بالای دو میلیارد باشه خب اصلن اومدنش با نیومدنش برای یکی مثل من که یک کارمند ساده دولت هستم چه فرقی میکنه؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =