شخصی‌سازی پورشه

پورشه هم برای برآورده کردن آرزوی مشتریانش یک تیم داخلی را در اختیارشان قرار می‌دهد که نه‌تنها فرآیند پروژه را برایشان شرح می‌دهد، بلکه مهندس و طراح اختصاصی هم با آن‌ها همکاری خواهد کرد.

اگرچه انتظار طولانی برای تحویل خودروهای اقتصادی همواره مورد انتقاد بوده، اما در برخی موارد خاص می‌توان از این انتظار چشم‌پوشی کرد. رویداد هفته خودرویی مونتری اخیرا میزبان مسابقات مشهوری به‌نام «رن‌اسپرت ریونیون ۷» بود.

تمرکز اصلی این گردهمایی که توسط پورشه برگزار می‌شود، گرامیداشت تاریخ مسابقاتی این برند آلمانی و گردهمایی خاص‌ترین محصولات آن به‌شمار می‌رود. از خودروهای خاص این رویداد در هفته گذشته می‌توان به‌نخستین مدل تولیدشده توسط پورشه با شماره‌شاسی 1# و معرفی خودرو جدید 911GT3R رن‌اسپرت اشاره کرد.

محصولات بخش «زاندِوونش» (عبارت آلمانی به‌معنای سفارش ویژه) شرکت پورشه در این رویداد توجه بسیاری را به‌خود جلب کرد. این زیرمجموعه قدیمی که از سال ۱۹۷۸ در این شرکت فعالیت می‌کند، خودروهای خاصی چون ۹۱۱ ‌اسپیشیال ۳.۹ میلیون‌دلاری یا کوپه 911GT3 کلاب‌اسپرت را تولید می‌کند.

تقریبا تمام محصولات پورشه، به‌ویژه مدل ۹۱۱ با انواع شخصی‌سازی‌هایی به‌دست مشتریان می‌رسند که در خود کارخانه انجام شده‌اند. معاون ارشد بخش شخصی‌سازی و کلاسیک پورشه، «الکساندر فابیگ» در رن‌اسپرت از فرآیند، هزینه‌ها و حتی تجربه ساخت این محصولات خاص می‌گوید.

شخصی‌سازی ارزش انتظار طولانی را دارد

فابیگ می‌گوید بخش سفارش ویژه به‌مشتریان این مدل پورشه اجازه می‌دهد تا به‌رویاهای بزرگی برسند: «تصور کنید یک مشتری یک دستگاه پانامرا کانورتیبل می‌خواهد... .»

پورشه هم برای برآورده کردن آرزوی مشتریانش یک تیم داخلی را در اختیارشان قرار می‌دهد که نه‌تنها فرآیند پروژه را برایشان شرح می‌دهد، بلکه مهندس و طراح اختصاصی هم با آن‌ها همکاری خواهد کرد.

مشتری می‌تواند یک تایکان به‌رنگ کلاه آفتابی دوران دبیرستانش بخواهد؛ همه‌چیز مطابق میل او خواهد بود.

بسیاری از مشتریان این بخش برای کسب دید بهتر از خودرو رویاهاشان به «زافن‌هاوسن» می‌روند. فابیگ معتقد است این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخست آن‌ها که ایده‌های تکمیل‌شده‌ای دارند و تنها باید با تیم پروژه‌های پورشه همراه شوند و دیگر آن‌ها که به‌اصطلاح ایده‌ای بزرگ دارند؛ اما هنوز به جزئیاتش فکر نکرده‌اند.

مثل پانامرا کابریولت، مهندسان باید به‌حال ایمنی خودرو و پایداری بدنه آن پس از برداشتن سقف فکری کنند؛ در سوی دیگر، طراحان هم به بازطراحی محصول خواهند پرداخت تا خودرویی با تناسبات زیبا بیافرینند.

صبر با وجود پرداخت صدها هزار دلار!

فابیگ می‌گوید خبری از فهرست خاص یا پیش‌نیازی دشوار برای مالکیت یک پورشه خاص و منحصربه‌فرد نیست؛ بلکه مساله اصلی، تاییدیه دیرهنگام پورشه است. تیم سفارش ویژه پورشه درحال حاضر به‌صورت هم‌زمان روی ۹ پروژه کار می‌کند و سالانه تنها ۳ سفارش تازه را می‌پذیرد.

به‌گفته فابیگ، هدف آن‌ها افزایش گنجایش ساخت و تقبل ۱۰ درخواست در سال است تا فهرست انتظار 8 ساله این بخش کوتاه‌تر شود.

باید توجه کنید که بعد از 8 سال تازه پروژه ساخت خودرو شما آغاز خواهد شد و هنوز خبری از محصول نیست؛ ساختن هر مدل خاص ممکن است تا چند سال به‌درازا بکشد.

معاون بخش سفارش‌های خاص برند آلمانی می‌گوید که هزینه نهایی پروژه کاملا به‌انتظارات مشتری وابسته است. دقت بالاتر ساخت و جزئیات بیشتر سبب افزایش برچسب قیمت پایه یک پورشه ۹۱۱ خواهد شد.

مشتریان این برند در ابتدای کار انتظار پیش‌پرداخت ۱۰۰ هزاردلار را باید داشته باشند که البته شامل هزینه خودرو نمی‌شود و برای آن هم باید هزینه جداگانه پرداخت کنند؛ بنابراین راه خرید یک پورشه یک‌میلیون‌دلاری تنها رو آوردن به 911GT3R رن‌اسپرت نیست!

روایتی از شخصی‌سازی در پورشه

فابیگ تایید می‌کند که بیشتر مشتریان بخش سفارش ویژه سراغ مدل ۹۱۱ می‌روند. او تاکید می‌کند که این بخش تنها روی مدل‌های تازه کار نمی‌کند و هر یک از مالکان خودروهای این برند می‌تواند پورشه قدیمی‌تر خود را برای دریافت به‌روزرسانی یا حتی بازسازی کامل به‌آن‌جا ببرد. گویا بیشتر مشتریان آمریکای آن‌ها تمایل زیادی برای به‌روزرسانی پورشه کاررا GT خود داشته‌اند.

فرآیند این کار با ساخت مدل تازه فرق ندارد و مالک همچنان می‌تواند از رنگ تا دوخت کابین و... را انتخاب کند. البته که بعید است کسی بدنه روکش‌شده GT خود را که به‌یکی از رنگ‌های اصلی کارخانه مزین شده به‌راحتی تعویض کند.

ساخت یک ۹۱۱ با طرحی خاص، یک کیمن اسپیدستر یا هر مدل دیگری که ممکن است کسی در سر داشته باشد، حقیقتا فرآیندی جذاب و دلخواه به‌نظر می‌رسد. تعداد اندکی هستند که می‌توانند خودرو مورد علاقه‌شان را خریده و آن را شخصی‌سازی کنند.

نظر شما درباره بخش سفارش ویژه پورشه و محصولات کنونی آن چیست و اگر بتوانید، شما کدام مدل این خودروساز را چگونه شخصی‎‌سازی می‌کنید و تا چه مدت می‌توانید برای تحویل آن منتظر بمانید؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

آخرین اخبار