نیسان

نیسان روز افتتاحیه نمایشگاه حمل‌ونقل ژاپن در توکیو را با چهار کانسپت خودرو الکتریکی و یک زبان طراحی جدید جسورانه آغاز کرد.

به‌گفته مدیران این شرکت برنامه توسعه باتری‌های حالت جامد نیسان (ASSB) معادله را به‌نفع این شرکت تغییر خواهد داد.

کازوهیرو دوی، معاون بخش تحقیقاتی نیسان در مورد فناوری باتری نوظهوری که می‌تواند به‌نسل بعدی خودروهای الکتریکی این شرکت اجازه دهد تا جهشی کوانتومی به‌جلو داشته باشند، توضیحاتی ارائه داد.

به‌گفته Doi، تقریبا دو سال پیش اعلام شد فناوری ASSB می‌تواند خودروهای برقی را متحول کند و طبق گفته Doi، «تقریبا دو برابر چگالی انرژی» باتری‌های فعلی را با عملکرد شارژ سریع‌تر با هزینه کلی پایین‌تر به‌آن‌ها ارائه دهد.

به‌گفته Doiاین باتری‌ها، گزینه‌های بالقوه زیادی را پیش روی برنامه‌ریزان و مهندسان محصولات نیسان و برای «همه انواع خودروها» قرار می‌دهد. دریافت دو برابر انرژی از هر سلول می‌تواند برای وسایل نقلیه بزرگ و سنگین - مانند کامیون‌ها یا وانت‌ها - با بهبود برد کلی بدون نیاز به‌افزایش اندازه فیزیکی بسته مفید باشد. نیسان همچنین گفته است این باتری‌ها می‌توانند زمان شارژ را به‌یک‌سوم باتری‌های معمولی کاهش دهند.

در جهت دیگر، خودروهای اسپرت یا سوپراسپرت‌ها مانند T-R-aping Hyper Force می‌توانند از بسته‌های باتری کوچک‌تر و سبک‌تر استفاده کنند تا هندلینگ، ترمز و شتاب بهتری داشته باشند.
اما مزایای این باتری به‌این موارد ختم نمی‌شود.

معاون بخش تحقیقاتی نیسان همچنین گفت فناوری ASSB از نظر دما نیز پوشش عملیاتی گسترده‌تری را ارائه می‌دهد. در نتیجه، باتری‌های حالت جامد به‌هیچ نوع سیستم خنک‌کننده اختصاصی نیاز ندارند. به‌این معنی که محصولات آینده نیسان می‌توانند وزن و پیچیدگی مکانیکی بیشتری را کاهش دهند.

نخستین کارخانه تولید آزمایشی در سال آینده شروع به‌کار خواهد کرد و نخستین خودرو در سال ۲۰۲۸ عرضه خواهد شد.

این مدیر نیسان گفت: «ابتدا باید فرمول را اصلاح کنیم؛ سپس می‌توانیم عملکرد هر سلول را تخمین بزنیم.»

او گفت فناوری مبتنی بر گوگرد منیزیم می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌ترین باشد و بر عمر چرخه تاثیر مثبت بگذارد.

ب‌ام‌و، فولکس‌واگن و تویوتا نیز سرمایه‌گذاری زیادی در زمینه تحقیقات حالت جامد و افزایش تولید دارند؛ اما Doi نسبت به‌تلاش نیسان خوش‌بین است و این شرکت را «در گروه برتر» این خودرو برقی می‌داند.

این شرکت در حال حاضر نشانه‌های اولیه پیشرفت را نشان می‌دهد. ماه گذشته نیسان اعلام کرد هر خودرو جدیدی که در اروپا عرضه می‌شود، یک مدل برقی خواهد بود و تا سال ۲۰۳۰ یک انتقال کاملا الکتریکی را در آن منطقه تکمیل خواهد کرد. مطمئنا سایر خودروسازان نیز در این مسیر با یکدیگر مسابقه خواهند داد.

نتیجه این رقابت هر چه باشد، به‌نظر می‌رسد باتری‌های حالت جامد به‌طور کلی و احتمالا حتی فناوری نیسان ASSB به‌طور خاص، آماده هستند توجه خریداران خودروهای برقی را خیلی زود به‌خود جلب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =