شراکت هیوندای و عربستان

هیوندای و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) به‌عنوان صندوق سرمایه‌ گذاری دولت عربستان، از همکاری و تلاش مشترک خود برای تاسیس یک مرکز پیشرفته تولید خودرو در این کشور رونمایی کردند.

این همکاری و شراکت استراتژیک در جریان مجمع تجاری عربستان-کره اعلام شد. از طرف دیگر Lucid Motors نیز برنامه‌هایی برای احداث کارخانه در عربستان دارد.

صندوق PIF، سهامدار ۷۰ درصدی این پروژه بوده و ۳۰ درصد باقی‌مانده متعلق به‌هیوندای است. این خودروساز در فناوری استراتژیک نقش یک شریک را دارد و پشتیبان فنی و تجاری است. پیش‌بینی شده که سرمایه‌گذاری این پروژه ۵۰۰ میلیون‌دلار باشد.

در این همکاری، تولید ۵۰ هزار دستگاه خودرو در هر سال هدف‌گذاری شده که شامل مدل‌های الکتریکی و احتراقی است. البته سرمایه‌گذاری مشترک باید ابتدا تاییدیه‌های مرسوم را دریافت کند.

هدف‌گذاری هیوندای در خاورمیانه

هیوندای در بیانیه‌ای گفت که برای پتانسیل این سرمایه‌گذاری و پیشرفت‌های خودرویی و آینده سازگار با محیط‌زیست هیجان‌زده است و تلاش‌های مشترک، فرصت‌هایی را برای نوآوری و پیشرفت زیست‌محیطی ایجاد می‌کند.

هیوندای در آگوست امسال، سرمایه‌گذاری قابل توجهی را معادل ۲۹۰ میلیون‌دلار در کارخانه آلاباما انجام داد تا جایگاه خود را در بخش شاسی‌بلندها ارتقا دهد. ۱۹۰ میلیون‌دلار از کل مبلغ ذکرشده صرف ارتقای ابزار و تجهیزات خواهد شد که در مرحله اول برای تسهیل تولید سانتافه جدید است.

اقدام مهم دیگر هیوندای از اکتبر ۲۰۲۲، احداث کارخانه گروه Metaplant هیوندای‌موتور آمریکا (HMGMA) بود که در Georgia واقع شده است.

این سرمایه‌گذاری بزرگ ۵.۵۴ میلیارددلاری برای شرکت و تامین‌کنندگان وابسته آن شامل دو عنصر حیاتی است؛ کارخانه اختصاصی خودروهای تمام‌الکتریکی و یک کارخانه گیگا باتری وسایل نقلیه الکتریکی‌. طبق مطلبی از عرب‌نیوز، عربستان سعودی اکنون ۱۶۰ کارخانه تولید خودرو دارد. از این تعداد، ۳۳ مورد مربوط به‌قطعات، اکسسوری و موتور است. ۲۱ مورد نیز روی ساخت خودروها و اجزای آن‌ تمرکز دارند. ۱۰۶ مورد دیگر به‌تولید تریلر و کامیون اختصاص دارند.

سایر خطوط تولید هیوندای در دنیا

تا پیش از احداث این کارخانه جدید در عربستان می‌توان ادعا کرد که هیوندای‌موتور ۱۲ سایت تولیدی در ۱۰ کشور مختلف تاسیس کرده است که در ابتدا به‌سراغ سایت‌های کره‌ای می‌رویم. سایت اولسان به‌عنوان کارخانه اصلی تولید هیوندای‌موتور در ۱۲۰۰ هکتار واقع شده است و بزرگ‌ترین کارخانه تولید خودرو در جهان به‌حساب می‌آید. این مجموعه شامل پنج کارخانه مستقل است که بیش از ۳۴ هزار کارگر را مشغول کرده و قادر به‌تولید ۵ هزار و ۶۰۰ دستگاه وسیله‌نقلیه در روز است که ۳۸.۲ درصد از بازار خودرو کره را پوشش می‌دهد.

این کارخانه همچنین دارای بندر مخصوص به‌خود است که سه کشتی ۴۲ هزار تنی می‌توانند به‌طور هم‌زمان در آن لنگر بیندازند. این کارخانه زادگاه صنعت‌خودرو کره‌جنوبی است و یک مرکز مستقل است که ایستگاه آتش‌نشانی، بیمارستان و وسایل نقلیه امنیتی خود را اداره می‌کند.

تولید مدل سدان پونی به‌عنوان نخستین خودرو تولید انبوه کره‌جنوبی سال ۱۹۶۸ در این کارخانه آغاز شد. فاز نخست همان‌طور که گفته شد در سال ۱۹۶۸ فعالیت خود را آغاز کرده و درحال حاضر به‌واسطه تولید دو مدل کونا و آیونیک ۵ ظرفیت تولید ۳۱۱ دستگاه در سال را دارد.

خط دوم اولسان در سال ۱۹۸۶ به‌بهره‌برداری رسید و عمدتا روی تولید کراس‌اوورهایی همچون سانتافه‌، توسان و اخیرا پلاسید تمرکز داشته و همچنین شاسی‌بلند لوکس GV۸۰ نیز از این خط خارج می‌شود تا ظرفیت ۲۵۷ هزار دستگاهی ایجاد کند. سومین خط بیشترین ظرفیت را با تولید ۳۳۳ هزار دستگاه از سال ۱۹۹۰ به‌خود اختصاص داده که تمرکز اصلی آن روی محصولات جمع‌وجور و اقتصادی همچون الانترا (آوانته برای بازار داخلی کره)، آیونیک، ونئو و i۳۰ می‌شود.

یک سال بعد هیوندای خط چهارم اولسان را افتتاح کرد تا به‌تولید ساتریا، پورتر و پالاسید بپردازد. اما تا سال ۲۰۲۱ وظیفه تولید ساترکس را نیز برعهده داشت.

در نهایت به‌خط پنج باید اشاره کرد که در همان سال ۱۹۹۱ افتتاح شد و با ظرفیت ۲۶۴ هزار دستگاهی کراس‌اوورهای توسان و نکسو را به‌همراه سه محصول از برند جنسیس به‌نام‌های G۷۰، G۸۰ و G۹۰ تولید می‌کند.

دومین سایت تولیدی هیوندای در آسان قرار دارد که در کنار تولید پیشرانه‌های سری نئو، تتا و لامبدا با ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاهی، مونتاژ سوناتا، گرانجور و آیونیک ۶ را برعهده دارد.

در نهایت باید به‌سایتی اشاره کرد که برای تولید هیوندای کاسپر در سال ۲۰۲۱ افتتاح شده و ظرفیت ۷۰ هزار دستگاه در سال را دارد و محل آن در شهر گوانگجو کره‌جنوبی (با گوانگژو چین اشتباه نشود) قرار گرفته است.

هیوندای آلاباما

فعالیت تولیدی هیوندای در مونتمگری ایالت آلاباما از سال ۲۰۰۵ آغاز شد؛ سایتی که تقریبا ۳ هزار کارمند دارد. شروع رسمی تولید را با سوناتا ۲۰۰۶ در می ۲۰۰۵ آغاز کرد و در حال حاضر با ظرفیت ۳۷۰ هزار دستگاه سواری و کراس‌اوور در کنار ۷۰۰ هزار دستگاه پیشرانه سهم قابل توجهی از بازار ایالات‌متحده را به‌خود اختصاص داده است. غیر از سوناتا، سایت آلاباما به‌تولید سانتافه، الانترا، توسان و سانتاکروز هم می‌پردازد.

هیوندای موتور برزیل

شهر پیراسیکابای برزیل میزبان نخستین کارخانه هیوندای‌موتور در آمریکای لاتین است. این کارخانه با سرمایه‌گذاری حدود ۱.۲ میلیارددلاری، ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار دستگاه خودرو در سال در سه شیفت کاری را دارد. این کارخانه خط تولید ساب کامپکت HB۲۰ را دربردارد که نام آن مخفف «هیوندای برزیل» است. البته از سال ۲۰۱۷ مدل سرتا نیز در این سایت تولید می‌شود

هیوندای موتور چک

غیر از اشکودا کشور جمهوری چک میزبان نخستین خط تولید اروپایی هیوندای‌موتور نیز بوده است. در نوامبر ۲۰۰۸، هیوندای پس از سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد یورویی و بیش از دو سال تلاش، کارخانه اروپایی را در نوشوویسه جمهوری چک افتتاح کرد. این کارخانه که عمدتا i۳۰ و توسان را برای بازار اروپا تولید می‌کند، ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد. قبلا ix۲۰ را نیز ساخته شده بود. کارخانه جدید هیوندای در ۹۰ کیلومتری شمال کارخانه کیا ژیلینا در اسلواکی قرار دارد. این شرکت تولید کونای برقی را از مارس ۲۰۲۰ در همان خط تولید با i۳۰ و توسان آغاز کرد. در سال گذشته میلادی اعلام شد که این سایت طبق برنامه کربن خنثی به‌کارخانه دوستدار محیط‌زیست تبدیل شد و با نیروی الکتریکی تولیدشده از انرژی‌های تجدیدپذیر اداره می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =