مقایسه لکسوس LX۵۷۰ با لندروور رنجروور ایووک

شاید تنها ویژگی این دو خودر و که کمی به هم نزدیک باشند، شتاب ۷ تا ۸ ثانیه ای آنها است. حتی با وجود اینکه هر دو خودرو به گیربکس اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند اما باز هم یک دنیا تفاوت در جزئیات دارند

لکسوس LX۵۷۰ و لندروور رنجروور ایووک، هر کدام در کلاس خود جزو بهترین‌های جهان هستند. LX یکی از بهترین شاسی‌بلندهای فول‌سایز دنیا بوده و لندروور رنجروور اووک هم یکی از بهترین شاسی‌بلندهای شهری سایز کوچک پریمیوم موجود در بازار جهانی است. در حال حاضر و در بازار خودرویی کشور، برای خرید یک دستگاه لکسوس LX۵۷۰ مدل ۲۰۱۳ صفرکیلومتر یا یک دستگاه لندروور رنجروور ایووک مدل ۲۰۱۸ کارکرده باید حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیاردتومان پول بی‌زبان پرداخت کنید! این در شرایطی است که قیمت واقعی یک دستگاه ایووک ۲۰۱۸ کارکرده در کشوری مانند امارات‌متحده ‌عربی یک میلیارد و ۳۴۵ تا یک‌میلیارد و ۶۳۵ میلیون‌تومان بوده و با در نظر گرفتن این‌که هیچ کجای دنیا خودرو ۱۰ ساله صفر کیلومتر در بازار پیدا نمی‌شود، باید گفت نمونه کارکرده LX مدل ۲۰۱۳ هم ارزشی در محدوده یک‌میلیارد و ۷۹۵ تا ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون‌تومان دارد.

به بن بست رسیده‌ها!

لکسوس LX تکامل‌یافته تویوتا لندکروزر بوده و به‌عبارت دیگر باید LX را نسخه لوکسی از لندکروزر بدانیم. با وجود این‌که LX از سال ۱۹۹۵ توسط برند لکسوس و تحت مالکیت گروه تویوتا تولید شده و قدمت آن از ۲۶ سال فراتر نمی‌رود، اما ریشه در قدمت ۶۸ ساله لندکروزر دارد و از این حیث می‌توان به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرود حرفه‌ای روی آن حساب کرد.

نسل دوم از LX به‌سرعت در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و پس از آن نسل سوم در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد. نسل سوم LX طولانی‌ترین زمان را روی خط تولید سپری کرد و درنهایت پس از ۱۴ سال، در سال ۲۰۲۱ جای خود را به‌نسل چهارم داد.

رقابت دو خودرو کمیاب در بازار ایران!

در طول این ۱۴ سال LX سه بار به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۵ فیس‌لیفت شد. در میان تمام نسل‌های LX، تنها نسخه LX۵۷۰ از نسل سوم در آخرین سال‌های باز بودن واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی یعنی تا سال ۲۰۱۳ وارد بازار خودرو کشورمان شد. عرضه لندروور رنجروور ایووک هم همچون لکسوس LX در ایران با درهای بسته مواجه شد.

این شاسی‌بلند شهری سایز کوچک پریمیوم برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ رونمایی و در ۳ نسخه سه در، پنج در و کانورتیبل عرضه شد. رنجروور ایووک تبدیل به‌یکی از مدل‌های موفق این شاسی‌بلندساز انگلیسی شد و در سال ۲۰۱۸ جای خود را به‌نسل دوم داد.

نسلی که تا به‌امروز در حال تولید بوده و فقط در نسخه پنج در به‌فروش می‌رسد. نسل اول ایووک هم در واپسین سال‌هایی که واردات خودروهای خارجی آزاد بود وارد کشور شد و با بسته شدن واردات در سال ۲۰۱۸ فروش این خودرو نیز مانند تمام مدل‌های خارجی دیگر متوقف شد.

ایووک جذاب، LX با ابهت!

لکسوس LX۵۷۰ چند سالی قدیمی‌تر از لندروور رنجروور ایووک بوده و طراحی آن به‌سال ۲۰۰۷ باز می‌گردد. بنابراین LX دارای طراحی قدیمی بوده که دیگر مثل یک دهه پیش جلب توجه نمی‌کند؛ اما هیکل غول پیکر آن ۵۰ سال بعد هم به‌خوبی می‌تواند توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند.

رقابت دو خودرو کمیاب در بازار ایران!

در مقابل ایووک نه تنها جدید تر بوده، بلکه از طراحی جذاب تری نیز برخوردار است؛ هر چند وقتی کنار LX قرار بگیرید حقیر به نظر خواهد رسید. از نظر فضای درون کابین و صندوق بار نیز کاملا مشخص است که قضیه از چه قرار است. لکسوس LX به عنوان بزرگترین و ایووک به عنوان کوچکترین سایز از شاسی بلند ها، اختلاف فاحشی از نظر ابعاد و فضا با یکدیگر دارند.

لکسوس با امکانات بیشتر

با وجود اینکه LX با ۱۰ سال سن، یک خودرو قدیمی محسوب می‌شود و تکنولوژی ساخت آن به ۱۶ سال پیش باز می گردد، اما لکسوس به قدری آپشن در دل این خودرو جای داده که هنوز هم می تواند با تمام خودروهای جدید موجود در بازار رقابت کند. کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، رانندگی تک حالته شامل اکو، کنترل پایداری با حالت مولتی ترین، تعلیق هوشمند، تنظیم ارتفاع هوشمند، کرال کنترل، ریموت استارتر، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، سیستم ترمز شامل توزیع نیرو، ترمز ضدقفل، کمکی و مولتی ترین، دی لایت، اتولایت، نوربالا اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ شور، فرمان مجهز به نیروی کمکی برقی، تنظیم موقعیت ۴ حالته، روکش چرم و تریم چوب، مموری، ایزی اکسس، دکمه های کنترلی و حساس به سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۹ اسپیکر، هندزفری و تنظیم هوشمند بلندی صدا، مانیتور ۸ اینچی، نویگیشن، دوربین ۳۶۰، مجموع ایربگ ها ۱۲ عدد، پشت سری فعال، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتومات چهارگانه با دریچه تهویه عقب، فیلتر هوای کابین و کنترل کیفیت هوا، کول باکس، صندلی راننده ۱۲ حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین جلو ۱۰ حالته برقی و تنظیم برقی گودی کمر، ویژگی صندلی عقب تاشو دوتکه برقی با تنظیم برقی، گرمکن و سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، تریم چوب، اینورتر برق، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و مموری، بلوتوث، درگاه USB و AUX، سانروف و ... لیست امکاناتی بوده که به صورت استاندارد بر روی LX۵۷۰ های عرضه شده در ایران تعبیه شده اند.

رقابت دو خودرو کمیاب در بازار ایران!

رقابت دو خودرو کمیاب در بازار ایران!

البته علاوه بر این، تعدادی آپشن سفارشی نیز روی برخی LX های وارد شده وجود دارد. در مقابل ایووک با وجود این که ۵ سال جدیدتر بوده و تکنولوژی ساخت آن به روز تر از LX به حساب می آید، اما به دلیل کلاس‌بندی خودرو، امکاناتش در نسخه استاندارد محدود تر است. ایووک های عرضه شده در ایران به صورت استاندارد به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، سیستم ضد واژگونی، رانندگی ۵ حالته، کنترل پایداری تریلر، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیرو ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، دی لایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ شور، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به نیروی کمکی برقی، دکمه های کنترلی و حساس به سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۸ اسپیکر، مانیتور ۸ اینچی لمسی، نویگیشن، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، CD و MP۳، مجموع ایربگ ها ۶ عدد، پشت سری فعال، سیستم تهویه اتومات دوگانه با دریچه تهویه عقب و سیستم کنترل رطوبت، صندلی راننده و سرنشین جلو ۸ حالته برقی، صندلی عقب دارای پشت سری ۳تایی، گرمکن صندلی عقب، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی و گرمکن، سانروف و ... مجهز هستند اما نسخه های فول آپشنش امکانات به مراتب بیشتری دارند.

اختلاف ها همچنان فاحش هستند!

در بخش فنی نیز اختلاف میان این دو خودرو از زمین تا آسمان است. یکی مجهز به موتور غول آسای تنفس طبیعی بوده که قدرت قابل توجهی تولید می کند اما مصرف سوخت خیلی بالایی هم دارد. شاید تنها ویژگی این دو خودر و که کمی به هم نزدیک باشند، شتاب ۷ تا ۸ ثانیه ای آنها است. حتی با وجود اینکه هر دو خودرو به گیربکس اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک مجهز هستند اما باز هم یک دنیا تفاوت در جزئیات دارند. در نهایت آیا شما لندروور رنجروور ایووک ۲۰۱۸ با ۵ سال کارکرد را به عنوان یک خودرو کمیاب در ایران خریداری می کنید یا لکسوس LX۵۷۰ مدل ۲۰۱۳ که ۱۰ سال به صورت صفر کیلومتر مانده است؟

نام و مدل Lexus LX570 2013 Land Rover Range Rover Evoque 2018
کلاس شاسی بلند بزرگ لوکس کراس اور کوچک پرمیوم
نوع پیشرانه 8 سیلندر 5.7 لیتری اتمسفریک 4 سیلندر 2.0 لیتری توربوشارژ
حداکثر قدرت 362 اسب بخار 240 اسب بخار
حداکثر گشتاور 530 نیوتن متر 340 نیوتن متر
نوع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 9 سرعته اتوماتیک
محور متحرک چهار چرخ محرک چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت 7.8 ثانیه 7.6 ثانیه
حداکثر سرعت 220 کیلومتر بر ساعت 217 کیلومتر بر ساعت
نوع سوخت بنزین بنزین
مصرف سوخت ترکیبی 15.7 لیتر در هر صد کیلومتر 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت در بازار ایران 34.500.000.000 تومان 50.000.000.000 تومان

شما لندروور رنجروور ایووک ۲۰۱۸ با ۵ سال کارکرد را به عنوان یک خودرو کمیاب در ایران خریداری می کنید یا لکسوس LX۵۷۰ مدل ۲۰۱۳ که ۱۰ سال به صورت صفر کیلومتر مانده است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =