ارز با منشأ خارجی

لطف‌اله سیاهکلی: با روی کار آمدن آقای علی‌آبادی در وزارت صمت، آن تفکر در دولت که مقداری با واردات خودرو زاویه داشت مرتفع شده است

کارشناسان حوزه خودرو درخصوص واردات خودرو معتقدند که دولت در حالی برای این امر ضروری، امروز و فردا می‌کند که بازار نسبت به عرضه این محصولات واکنش لازم را نشان داده است. هرچند اکثریت فعالان این حوزه بر این باورند که با شروع واردات خودروهای نو و کارکرده، شاهد کاهش قیمت خودرو و ثبات در بازار خواهیم بود.

لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» با اشاره به تدوین آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت و تصویب آن در دولت، گفت: «پس‌از قانونی‌شدن طرح ساماندهی واردات خودرو، دولت لایحه‌ای برای واردات خودروهای کارکرده به مجلس ارائه کرد و در نهایت آیین‌نامه واردات خودرو به تصویب دولت رسید که امیدواریم به‌زودی ابلاغ شود.»

وی درخصوص تاثیرات ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو اذعان داشت: «با ابلاغ این آیین‌نامه، واردات خودرو به سرعت انجام می‌شود و با توجه به آن‌که در شرایط جدید برای واردات خودرو کارکرده نباید الزاما از بانک مرکزی ارز گرفت و می‌توان از ارز با منشأ خارجی استفاده کرد، این روش فرآیند کار را تسریع می‌کند و امیدواریم در آینده اتفاقات خوبی رخ دهد.»

آزادسازی واردات خودرو تا به این‌جا به واردات محدود چند مدل خودرو انجامیده که نیم بیشتری از آن‌ها چینی است. آیا خروجی این قانون را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

آزادسازی واردات خودرو باعث افزایش عرضه و به دنبال آن رقابتی شدن بازار در جهت افزایش کیفیت خودروها و کاهش قیمت آن می‌شود که حتما نتیجه نهایی آن برقراری ثبات در بازار خودرو است. وزارت صمت عملکرد خوبی در تنظیم و تدوین آیین‌نامه واردات خودرو داشته است و با وجود آن‌که تغییراتی در آیین‌نامه واردات خودرو تا رسیدن آن به دولت اعمال شد، اما در مجموع ما از این اقدام راضی هستیم و آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

رکود شکل‌گرفته در بازار خودرو ناشی‌از امیدواری متقاضیان برای عرضه محصولات خارجی جدید در بازار است. به نظر شما این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

قیمت خودرو به دلیل فشار رکود در بازار خودرو روند کاهشی داشته است. به عقیده من، قیمت خودرو به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد و به قیمت واقعی خود خواهد رسید. آن‌چه که پیش‌تر در بازار خودرو اتفاق افتاده، مربوط به دوران قبل از آزادسازی واردات خودرو است. وزیر صمت نیز معتقد است که تنظیم بازار خودرو باید با واردات خودروهای خارجی نو و کارکرده صورت گیرد.

برخی متقاضیان انتظار داشتند شرکت‌های واردکننده خودرو بتوانند محصولاتی از کره یا ژاپن را در سبد خود داشته باشند و به دلیل عدم عرضه محصولات این‌چنینی از بازار خارج شدند. آیا امکان واردات خودروهای باب‌میل همه متقاضیان وجود دارد؟

من فکر می‌کنم با روی کار آمدن آقای علی‌آبادی در وزارت صمت، آن تفکر در دولت که مقداری با واردات خودرو زاویه داشت مرتفع شده است. پیش‌بینی من این است که با عرضه همین محصولات در بازار نیاز بسیاری از مخاطبان تامین می‌شود.

برخی گلایه‌ها از قیمت خودروهای وارداتی عرضه‌شده وجود دارد و عنوان می‌شود که متقاضیان محصولات خارجی، در انتظار عرضه خودروهای اقتصادی بودند. در این خصوص نظر شما چیست؟

اگر قیمت‌های لحاظ‌شده اصلاح نشود، فلسفه لایحه دولت برای واردات خودروها زیر سوال می‌رود. از سوی دیگر، لایحه واردات خودروهای دست‌دوم برای این به مجلس آمد تا دولت بتواند رقم قابل‌توجهی خودرو وارد کشور کند. با توجه به این مساله انتظار متقاضیان باید موردتوجه شرکت‌های واردکننده خودرو و وزارت صمت قرار بگیرد. اگر ما تعرفه را بالا ببریم، بازهم میزان واردات خودرو پایین خواهد آمد. اما با اصلاح تعرفه‌های پیش‌بینی‌شده، ما می‌توانیم امیدوار باشیم که در طول یک‌سال، چندصد هزار خودرو وارد کشور شود و بازار خودرو به تعادل برسد.

یکی از نگرانی‌های اقتصاددانان، رجوع شرکت‌های واردکننده خودرو به بازار برای تامین ارز مورد نیاز و متعاقب آن افزایش نرخ ارز است. تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های واردکننده از چه منابعی صورت خواهد گرفت؟

منشأ تامین ارز برای واردات خودرو نباید برای دولت مهم باشد. ممکن است فردی در خارج از کشور ارز داشته باشد یا مردم در خانه‌های خود ارز داشته باشند. چرا ما باید برای واردات خودرو از ارز دولتی استفاده کنیم. دولت باید در بازار خودرو رقابت ایجاد کند. این رقابت باید در دو حوزه کیفیت و قیمت خودرو ایجاد شود. دولت نباید تصنعی قیمت خودرو را بالا ببرد. خودرو به بورس رفت و قیمت خودرو ۷۰۰میلیون تومانی به‌صورت مصنوعی به ۳ میلیارد تومان رسید.

باتوجه به آن‌که بازار خودرو در رکود به‌سر می‌برد، برخی فعالان آن معتقدند دولت در ایجاد ثبات در این بازار موفق عمل نکرده است. به نظر شما آیا با عرضه محصولات خودروسازان خارجی بازار خودرو از رکود خارج می‌شود؟

مردم باید بدانند؛ با فرمولی که در مجلس با تصویب قانون ساماندهی بازار خودرو به تصویب رسید و لایحه‌ای که دولت برای اصلاح و تکمیل این قانون به مجلس فرستاده است، قیمت خودرو سیر نزولی و کیفیت آن سیر صعودی خواهد داشت. خیال مردم راحت باشد که قیمت خودرو کاهش پیدا کرده و به قیمت واقعی خود خواهد رسید، نه قیمت کاذب بازار و قیمتی که دلال‌ها تعیین کرده‌اند.

راهکار پیشنهادی شما به مسئولان امر در وزارت صمت برای کاهش التهابات و ثبات در بازار خودرو چیست؟

باید رضایت مردم در اولویت کارگزاران نظام باشد. امروز خودرو یکی از کالاهایی شده است که افزایش قیمت‌ آن، آثار تورمی دارد. لایحه خودروهای کارکرده نشان از مسأله‌شناسی دولت دارد و مجلس نیز با درک شرایط آن را به نحو احسن تصویب کرد. بر این اساس،‌ امروز شاهد کاهش قیمت خودرو در بازار هستیم.

من از وزیر صمت و کارشناسان که با مجلس همکاری کردند تا آیین‌نامه‌ای درخور تنظیم شود، کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم دولت واردات خودروهای کارکرده را بدون دخل و تصرف در آیین‌نامه اجرا کند تا مردم شاهد اقدام حرفه‌ای در مبارزه با شبکه دلالان خودرو باشند.

مطمئن هستم تولید خودرو به سامان خواهد رسید و بازار با خروج از انحصار، رقابتی خواهد شد. شورای رقابت هم از این گردونه خارج می‌شود و قیمت‌های خودرو اعم از تولیدی، مونتاژی و وارداتی واقعی خواهد شد.

اقدام بعدی دولت و مجلس باید واقعی کردن قیمت سیمان، فولاد و لوازم خانگی باشد. مردم باید باور پیدا کنند که هر کالایی بی‌دلیل افزایش قیمت پیدا کند، با مدیریت و بهره‌گیری از توان متخصصین کاهش پیدا خواهد کرد؛ همان‌گونه که برای قمیت خودرو شاهد روند کاهشی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =