کد خبر: 246649
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
فرزاد نشان

فرزاد نشان *

در چنین شرایطی که زمینه تکنولوژی و دانش فنی و حتی نیروی متخصص برای تولید خودروهای برقی در ایران فراهم است، خودروسازان باید با همت و تلاش از فرصت تاریخی به‌وجودآمده استفاده کنند و به سمت تولید خودروهای برقی بروند.

متاسفانه در تولید خودرو با سوخت‌های فسیلی به میزانی فاصله ما با دنیا زیاد شده است که جبران این عقب‌افتادگی و پر کردن فاصله با پیشرفتی که در صنعت خودرو دنیا صورت گرفته غیر ممکن به‌نظر می‌رسد. بنابراین تولید خودروهای برقی فرصت تاریخی است تا خودروسازان ایرانی فاصله خود را با صنعت خودرو دنیا کم کنند.

تنها نگرانی و پاشنه آشیل عرضه خودروهای برقی در ایران بی‌توجهی دولت‌ها در بخش قوانین و مقررات و نبود حمایت های لازم از برقی‌سازی است؛ البته حمایتی که منظور خودروسازان و دانش فنی در تولید خودروهای برقی نیست بلکه بسترهای قانونی و زیرساخت‌های لازم برای قوانین و معافیت‌هایی است که به اجرای این طرح کمک بسیاری می کند.

اختصاص تسهیلات ارزان، معافیت‌های مالیاتی و امکان استفاده از انرژی رایگان مشوق‌های قانونی هستند که برای خریداران خودروهای برقی به‌خصوص حمل‌ونقل عمومی می‌تواند حمایت بزرگی باشد و علاوه‌بر توسعه خودروهای برقی در کشور، فاصله قیمتی خودروهای بنزینی با برقی را کاهش دهد. مهم‌ترین نقطه ضعف صنعت خودرو ایران موضوع تحقیق و توسعه است.

تحقیق و توسعه از الزامات مهم صنعت خودرو ایران و از ارکان توسعه خودروهای برقی است به‌طوری که تولید خودروهای برقی بدون توجه به بخش تحقیق و توسعه کار اشتباهی است.

بازدهی بالای انرژی در خودروهای برقی نسبت به خودروهای با سوخت‌های فسیلی ازجمله نکات بسیار مهمی است که امروز موجب شده بسیاری از کشورها، حتی کشورهای با اقتصاد ضعیف به سمت توسعه خودروهای برقی سوق دهد.

بسیاری تصور می‌کنند خودروهای برقی برای کشورهای پیشرفته است اما امروز موضوع چالش تامین انرژی در دنیا موجب شده که بسیاری از کشورهایی که به لحاظ خودروسازی از ایران هم بسیار عقب‌تر هستند ازجمله اردن، افغانستان، بنگلادش، کنیا و هند گام‌های خوبی برای توسعه خودروهای برقی بردارند.

تولید خودروهای برقی صنعت بسیار پیچیده‌ای نیست و نیاز به تکنولوژی بسیار بالایی ندارد اما متاسفانه در ایران با استفاده از عبارتی چون نبود زیرساخت و فرهنگ‌سازی، مسیر تولید خودروهای برقی را سخت کردیم در حالی که با آغاز حرکت و توسعه خودروهای برقی، این مسائل نیز حل می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =