مقایسه کیا اسپورتیج با لکسوس GS۴۳۰

انتظار مقایسه کامل و با جزئیات میان یک خودرو ۴ و ۸ سیلندر را نداشته باشید. این‌جا همه‌چیز جز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و موتور که به‌صورت تنفس‌طبیعی عمل می‌کند، کاملا متمایز هستند

این روزها بودجه حدود ۲.۵ تا ۳.۵ میلیاردتومانی برای خرید برخی خودروهای خارجی کافی به‌نظر می‌رسد. با این بودجه در میان خودروهای سایز کامپکت خارجی که در واپسین سال‌های آزاد بودن واردات خودرو در بازار کشورمان حضور یافته‌اند گزینه‌های متعددی را پیش رو دارید که یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین آن‌ها، کیا اسپورتیج کارکرده مدل ۲۰۱۷ است. اما دست نگه دارید؛ چراکه یک گزینه وسوسه‌انگیز دیگر در بازه قیمتی ۳ میلیاردتومان نیز در بازار حضور دارد. یک سدان سایز متوسط لوکس ژاپنی که صرفا به‌دلیل کارکرد و سن و سال بالایش در این محدوده قیمتی قرار گرفته است. پیشنهاد ما برای مقایسه، لکسوس GS۴۳۰ مدل ۲۰۰۸ است.

موفق یا ناکام؟

آغاز داستان لکسوس GS به‌سال ۱۹۹۱ باز می‌گردد. در آن سال لکسوس این مدل را به‌عنوان یک سدان سایز متوسط روانه بازار کرد. این خودروساز لوکس ژاپنی، دو سال پیش از تولید مدل GS، یک سدان دیگر با ابعادی مشابه اما نسبتا کوچک‌تر را با نام ES تولید کرده بود. نسل‌های دوم و سوم از GS به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۵ تولید و به‌بازار جهانی عرضه شدند. در سال ۲۰۱۱ شاهد تولید آخرین نسل از این سدان بودیم. در نهایت تولید نسل چهارم GS در سال ۲۰۲۰ برای همیشه متوقف شد.

در طول ۳ دهه گذشته، دو خودرو GS و ES رفته رفته از نظر ابعاد هر روز به‌هم نزدیک‌تر می‌شدند و از این حیث لکسوس ترجیح داد مدلی را نگه دارد که موفق‌تر بوده و فروش بیشتری را تجربه می‌کند.

کراس‌ اوور نسبتا جدید یا سدان لوکس قدرتمند؟

بر همین اساس GS زمین بازی را به‌نفع ES ترک کرد. GS یک بار در نسل سوم با دو نسخه GS۴۳۰ و GS۴۶۰ و همچنین بار دیگر با نسخه GS۲۵۰ در نسل چهارم بازار ایران را تجربه کرده که تجربه چندان طولانی مدتی به‌حساب نمی‌آید. ماجرای تولید اسپورتیج توسط برند کره‌ای کیا هم به دهه ۱۹۹۰ میلادی باز می‌گردد.

در سال ۱۹۹۳ کیا محصول جدیدش را به‌عنوان یک کراس‌اوور سایز کامپکت و با نام اسپورتیج معرفی کرد. اسپورتیج در طول ۳۰ سال گذشته، پنج نسل را تجربه کرده که نسل پنجم و فعلی آن از سال ۲۰۲۱ تولید می‌شود. نسل اول این خودرو بر اساس مزدا بونگو ساخته شد و در دو نسخه ۴ در و ۲ در، با سقف متحرک عرضه شد. اما از نسل دوم به‌بعد دیگر خبری از نسخه ۲ در سقف متحرک نیست.

کراس‌ اوور نسبتا جدید یا سدان لوکس قدرتمند؟

نسل اول اسپورتیج به مدت ۱۲ سال روی خط‌تولید قرار داشت؛ اما بعد از آن نسل‌های دوم، سوم و چهارم که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ روی کار آمدند، طول عمر استانداردی داشتند.

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ یا به‌عبارت دیگر، از نسل دوم تا نسل فعلی شاهد حضور کیا اسپورتیج در بازار خودرویی کشور بودیم. این خودرو با حدود یک دهه حضور در بازار ایران، یکی از محبوب‌ترین و با سابقه‌ترین کراس‌اوورهای بازار به‌حساب می‌آید.

یکی خاص، دیگری جذاب!

اختلاف زمانی میان طراحی این دو خودرو ۱۰ سال است؛ بنابراین اختلاف زمانی زیادی میان سبک طراحی‌شان وجود دارد. البته این اختلاف زمانی دلیل نمی‌شود اسپورتیج را برنده بخش طراحی معرفی کنیم. سبک طراحی اسپورتیج نسل چهارم در زمان رونمایی به‌مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. با این حساب نمی‌توان آن را جزو کراس‌اوورهای جذاب زمان خود دانست. ماجرای طراحی GS کاملا متفاوت است. این سدان لوکس طوری طراحی شده که بعد از پایان برنامه تولیدش همچنان نگاه‌ها را به‌سمت خود جلب کند. باید اعتراف کرد طراحی GS در نوع خود خاص و زیبا بوده که هنوز هم با وجود گذشت نزدیک به ۲ دهه، تماشای آن در کنار خیابان خوشایند است. از دیگر دلایل جلب‌توجه بیشتر GS نزد ایرانی‌ها، کمیاب بودن آن در کشور بوده که آن را به‌یک گزینه خاص بدل کرده است. با وجود این‌که طراحی درون کابین GS خیلی قدیمی‌تر از اسپورتیج بوده، اما متریال مرغوب به‌کار رفته در آن در کنار آرامش کم‌نظیرش، توجه هر مشتری را به‌خود جلب می‌کند.

وقتی اسپورتیج، GS را به‌چالش می‌کشد!

شاید فکر کنید GS به‌عنوان یکی از سدان‌های لوکس معروف بازار جهانی که در گذشته شهرت کمی نداشته، از نظر آپشن اسپورتیج را ببلعد؛ اما صبر کنید.

وقتی قرار باشد یک کراس‌اوور کره‌ای آن هم از گروه خودرویی هیوندای‌موتور با یک سدان لوکسی که نزدیک به یک دهه از خودش قدیمی‌تر است رقابت کند، قطعا حرف‌های زیادی از نظر آپشن‌ و امکانات برای گفتن خواهد داشت.

با وجود این‌که فهرست امکانات اسپورتیج خیلی بلند و بالاست، اما GS مورد نظر هم در نوع خود به‌امکانات لوکس جالبی مجهز بوده که شامل کروزکنترل، کنترل کشش و پایداری، تعلیق هوشمند، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، چراغ‌شور، چراغ جلو زنون، فرمان مجهز به‌نیروی کمکی برقی، تریم چوب، دکمه‌های کنترلی، ایزی اکسس و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی مارک لوینسون مجهز به ۱۴ اسپیکر و هندزفری، مانیتور ۷ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، DVD، MP۳، iPod و AUX، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها ۱۰ عدد، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده و سرنشین جلو ۱۰ حالته برقی با قابلیت تنظیم برقی گودی کمر و مموری، گرمکن صندلی جلو، سردکن صندلی جلو، روکش‌صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، تریم چوب، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو با تنظیم برقی، گرمکن و مموری، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ، پرده برقی عقب و ... می‌شود.

اسپورتیج نیز با امکانات زیادی همچون کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، رانندگی ۳ حالته شامل نرمال، اکو و اسپرت، مدیریت پایداری خودرو، سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کنترل ترمزها در پیچ، دی‌لایت، اتولایت، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ شور، چراغ جلو زنون، مه شکن LED چهارتایی جلو، چراغ خوشامدگویی، فرمان از نوع دی‌کات مجهز به‌نیروی کمکی برقی، دکمه‌های کنترلی، پدال شیفتر، گرمکن و حساس به‌سرعت، سیستم صوتی JBL مجهز به ۸ اسپیکر، آمپلی فایر و هندزفری با قابلیت تشخیص صدا، مانیتور ۵ اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، قابلیت پشتیبانی از USB، CD، MP۳، iPod و AUX، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه‌کیلومتر، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، مجموع ایربگ‌ها ۶ عدد، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده ۱۰ حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین جلو ۸ حالته برقی، صندلی عقب ۲ حالته دستی با قابلیت تاشو دوتکه، گرمکن صندلی جلو و عقب، سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، صندوق‌پران هوشمند، شارژر وایرلس، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی و گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه‌دودی عقب و ... هر مشتری امروزی را سرگرم خود خواهد کرد.

کراس‌ اوور نسبتا جدید یا سدان لوکس قدرتمند؟

کراس‌ اوور نسبتا جدید یا سدان لوکس قدرتمند؟

این‌جا، اختلاف بسیار است!

انتظار مقایسه کامل و با جزئیات میان یک خودرو ۴ و ۸ سیلندر را نداشته باشید. این‌جا همه‌چیز جز گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک و موتور که به‌صورت تنفس‌طبیعی عمل می‌کند، کاملا متمایز هستند. از حجم موتور، قدرت و گشتاور تولیدی با اختلاف نزدیک به ۲ برابر گرفته تا محور محرک، همه به‌طرز قابل توجهی با هم متفاوتند.

شاید پشت فرمان GS به عنوان یک سدان ۸ سیلندر دیفرانسیل عقب بسیار سریع‌تر از اسپورتیج باشید، اما مصرف سوخت بیشتری هم خواهید داشت. در مقابل اسپورتیج شاید با موتور ۴ سیلندرش حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما سیستم چهار چرخ محرک آن شاید کمی اجازه رانندگی در مسیرهای خارج جاده‌ای نسبتا آسان را فراهم کند.

نام و مدل Kia Sportage ۲۰۱۷ Lexus GS۴۳۰ ۲۰۰۸
کلاس کراس اور کامپکت سدان متوسط لوکس
نوع پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری اتمسفریک ۸ سیلندر ۴.۳ لیتری اتمسفریک
حداکثر قدرت ۱۸۱ اسب‌بخار ۳۰۵ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۲۳۷ نیوتون‌متر ۴۴۰ نیوتن متر
نوع گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور متحرک چهار چرخ محرک دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۹.۸ ثانیه ۵.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
نوع سوخت بنزین بنزین
مصرف سوخت ترکیبی ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر ۱۱.۴ لیتر در هر صد کیلومتر

شاید پشت فرمان GS به عنوان یک سدان ۸ سیلندر دیفرانسیل عقب بسیار سریع‌تر از اسپورتیج باشید، اما مصرف سوخت بیشتری هم خواهید داشت

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =