بازار خودرو

کارشناسان معتقدند از مردادماه به این طرف برخی شرکت‌ها خودرو کمتری به‌بازار تزریق کردند که همین امر از جمله عوامل اصلی توقف روند کاهشی قیمت خودرو محسوب می‌شود.

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته روند صعودی را در پیش گرفت. کاهش قیمت خودرو از ۲۰ اردیبهشت‌ماه شروع شد که تا پایان شهریور هم ادامه داشت؛ اما از اواسط مهرماه قیمت خودرو ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. بازار خودرو نسبت به‌اخبار بسیار حساس است و خبرهای منفی و مثبت بر این بازار موثر است؛ بر همین اساس هم به‌دلیل نوسانات ارزی، عدم‌واردات و عرضه خودرو منطبق با انتظارات و محدودیت در عرضه خودروهای داخلی، روند کاهشی قیمت خودرو که از ۲۰ اردیبهشت‌ماه آغاز شده بود از مهرماه تاکنون متوقف شده است.

کارشناسان معتقدند از مردادماه به این طرف برخی شرکت‌ها خودرو کمتری به‌بازار تزریق کردند که همین امر از جمله عوامل اصلی توقف روند کاهشی قیمت خودرو محسوب می‌شود.

به‌عنوان نمونه، خودرو کوییک ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۳۸۵ میلیونتومان قیمت داشت که بهای آن تا ۳۳۸ میلیون‌تومان هم پایین آمد؛ اما نرخ این خودرو هم‌اکنون ۳۴۷ میلیون‌تومان شده است.

کوییک R اردیبهشت‌ماه ۴۰۰ میلیون‌تومان معامله می‌شد؛ اما در ادامه بهای آن ۳۴۲ میلیون‌تومان شد و هم‌اکنون ۳۵۱ میلیون‌تومان برچسب قیمت خورده است. هرچند به‌گفته کارشناسان با افزایش اندک نرخ ارز در ماه گذشته، قیمت‌ها تا سه درصد بالا رفت؛ اما این امر هم تغییر چندانی در اوضاع بازار ایجاد نکرد.

از طرفی مشتریان به‌سختی می‌توانند خودرو مطلوب و مناسب خود را پیدا کنند. علاوه‌بر عرضه، تقاضا هم ضعیف است و بازار در رکود کامل به‌سر می‌برد. به‌جز محدودیت عرضه، موضوع دیگری که امروز تعادل را در بازار خودرو کشور بر هم زده، مبهم بودن وضعیت خودروهای وارداتی است. خودروهای وارداتی تا مرحله ثبت‌نام متقاضیان پیش رفته و هنوز مشخص نیست این خودروها با چه‌قیمتی قرار است به دست مشتریان برسد.

همچنین از یک سال پیش، وعده عرضه خودروهای وارداتی داده شده و این امر سبب تردید بسیاری از متقاضیان برای خرید خودرو شده است. آن‌ها منتظر ورود این مدل خودروها و بررسی تاثیر این اتفاق بر بازار هستند تا درصورتی که عرضه خودروهای وارداتی به‌کاهش قیمت‌ها منجر شود، بتوانند خودرو مورد نظرشان را با قیمت پایین‌تری بخرند.

از طرفی باید گفت از آن‌جا که خودرو در ایران کالایی سرمایه‌ای است و اخبار مثبت و منفی بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد، افزایش اندک قیمت ارز و ورود آن به‌کانال ۵۰ هزارتومان در مهرماه، به‌گفته کارشناسان قیمت‌ها را تا ۳ درصد افزایش داد. البته رشد اندک بهای ارز متاثر از رویدادهای سیاسی در سطح بین‌المللی بود و بالا رفتن قیمت خودرو نیز تنها از سوی مالکان اعلام شد.

تارا اتومات V۴ با بیشترین افزایش بها در بازار آزاد

بازار خودرو در آخرین روز هفته گذشته با افزایش قیمت اغلب مدل‌ها همراه بود. بر این اساس تارا اتومات V۴ ال ایکس با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش، بیشترین رشد قیمت را در بازار آزاد تجربه کرد.

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افزایش بهای یک تا ۱۳ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۲) با ۱۳ میلیون‌تومان افزایش ۸۷۵ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان افزایش ۶۳۵ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۵۳۶ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۶۸۰ میلیون‌تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۹۶ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای ۵ و ۱۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تیگو ۷ معمولی (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۹۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ‌یک‌میلیارد و ۳۴۵ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی J۷ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۴۲۰ میلیون‌تومان، جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۳۳۰ ‌میلیون‌تومان، جک J۴ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۴۵ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، رنو کولئوس با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ولوو XC۹۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش، ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساسان IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    هنوز از ماه دیگه افزایش کارخانه روبازارخواهدآمد.وارداتیا آماده جهش،

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =