سعید مدنی

 مادامی که قیمت تولید خودرو دستوری و غیرواقعی بوده و حاشیه سودی هم برای سوداگران وجود داشته باشد، رکود در بازار خودرو تداوم خواهد داشت.

متاسفانه بازار خودرو همچون بازار مسکن به سبب جهش شدید قیمت‌ها و به تبع آن کاهش قدرت خرید مردم دچار رکود مطلق شده است. در ادامه سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا به بیان نظرات خود می پردازد.

دلایل شدت گرفتن رکود در بازار خودرو و افت نرخ خودروهای دست‌دوم چیست؟

نوسانات نرخ ارز و به دنبال آن افزایش شدید قیمت خودرو در ابتدای سال و در ادامه انتظارات برای واردات خودروهای نو و دست‌دوم موجب افت قیمت‌ها، حذف تقاضاهای کاذب و در نهایت رکود در بازار خودرو شده است.

با توجه به کاهش نرخ محصولات در حاشیه بازار چرا شاهد حضور متقاضیان خودرو در بازار نیستیم؟

کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضا در بازار خودرو موجب شده مصرف‌کنندگانی که در شرایط رونق اقتصادی اقدام به تعویض خودرو می‌کردند به خودرو قدیمی خود بسنده کنند.تقاضاهای موجود برای ثبت‌نام خودرو نیز به دلیل اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار برخی خودروها ازجمله محصولات ایران‌خودرو است.

باتوجه به اینکه گردش اقتصادی در بازار برای ایجاد رونق در صنعت و بازار خودرو چه اقداماتی می‌تواند موثر باشد؟

مادامی که قیمت خودرو دستوری و غیرواقعی بوده و حاشیه سودی برای سوداگران وجود داشته باشد، رکود در بازار خودرو تداوم خواهد داشت. درحال‌حاضر با نزدیک شدن قیمت کارخانه‌ای و بازار برخی خودروها ازجمله محصولات سایپا شاهد کاهش تقاضاهای کاذب، منطقی شدن بازار خودرو و خرید خودرو توسط مصرف‌کننده واقعی هستیم.

راهکار پیشنهادی شما برای خودروسازان بزرگ درخصوص ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا چیست؟

اگر زمینه برای واقعی‌سازی قیمت محصولات ایران‌خودرو نیز فراهم شود، بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شده و تقاضای کاذب از بین می‌رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =