کد خبر: 246744
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸
ترافیک

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز "سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ " روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « ترافیک تهران » پرداخت.

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

شهر بمبئی با جمعیتی ۲۰ میلیون‌نفری، در فهرست شلوغ‌ترین شهرهای جهان قرار دارد. آوازه ترافیک‌های سرسام‌آور و کلافه‌کننده بمبئی در همه جهان پیچیده و هر مسافری که به این شهر سر می‌زند، با معنای تازه‌ای از واژه ترافیک مواجه می‌شود. این شهر قطب بانکداری، مبادلات مالی، تجارت و امور اقتصادی است و به همین دلیل شهروندان زیادی به امید یافتن فرصت‌های شغلی بهتر از ایالت‌های دیگر هندوستان راهی بمبئی می‌شوند و همین امر، موجب شلوغی و ازدحام این شهر شده است.

از دیگر عجایب ترافیکی بمبئی، ریکشاها هستند که به تنهایی یکی از عوامل ترافیک این شهر محسوب می‌شوند و البته تقریبا به هیچ قانونی هم پایبند نیستند!

ریکشاها در واقع موتورسیکلت‌های سه‌چرخی هستند که کرایه‌ آنها نسبت‌به سایر وسایل‌نقلیه ارزان‌تر است. شاید بتوان گفت باتوجه به ترافیک بالای شهر تهران و عدم موفقیت چشمگیر مسئولان در حل این معضل، هر روز بر مطلوبیت استفاده از موتورسیکلت در پایتخت کشور افزوده می‌شود و درنهایت شاید روزی تهران هم به بمبئی تبدیل شود با این تفاوت که در تهران، برخی موتورهای دوچرخ و قانون‌گریز، جای ریکشاهای سه‌چرخ و بی‌باک را گرفته‌اند!

به‌گفته برخی مسئولان، شبکه فعلی گذربندی تهران برای ۱۰میلیون نفر تهیه شده نه ۱۶میلیون نفر! البته در این میان، مسئولان طرح‌هایی را برای کنترل ترافیک سرسام‌آور تهران در سال‌های آینده دنبال می‌کنند.

چندی پیش رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این باره گفت: جز ما کسی متولی ترافیک تهران نیست و نباید چشم امید به کسی داشته باشیم؛ کما اینکه برای حمل‌ونقل به میدان آمدیم و باید برای حل معضل ترافیک نیز به میدان بیاییم و فکری به حال آن کنیم.

از طرفی این روزها احتمال تغییر در محدوده طرح ترافیک تهران نیز مطرح شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: امروز محدوده طرح ترافیک به هیچ عنوان مطلوبیت ندارد؛ بنابراین به غیر از مسائل اقتصادی، از شهرداری خواستیم بر ابعاد مختلف فنی، اجتماعی و اقتصادی اجرای طرح ترافیک بررسی بیشتری داشته باشد.

تشکری‌هاشمی در ادامه افزود: بخشی از طرح ترافیک جدید تهران همچون تعیین محدوده، زمان اجرای طرح و ... باید برای بررسی و تصویب به صحن علنی شورای شهر بیاید که درحال‌حاضر این موضوع از سوی متخصصان ترافیکی درحال بررسی بوده و هنوز کامل نشده است.

به‌نظر می‌رسد در زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌های شهر تهران هم باید هرچه سریع‌تر تدابیری اندیشیده شود. براساس آمار اعلام‌شده، نزدیک به پنج میلیون موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند.

از طرفی موتورسواران رکورددار تصادفات در پایتخت هستند. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در این زمینه اعلام کرد بیشترین درصد تصادفات تهران در فصل بهار امسال با ۴۹درصد، مربوط به موتورسواران بوده است.

به‌گفته کارشناسان، تنها طرحی که تاکنون به طور جدی، طی چنددهه اخیر اجرا شده است، طرح جمع‌آوری موتورسیکلت‌های متخلف بوده که البته نتوانسته تاثیر بسزایی در قانون‌مند کردن استفاده از این وسیله‌نقلیه پرکاربرد را در پایتخت داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =