کد خبر: 246757
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
چین

چند ماه قبل، مجله حمل‌ونقل استرالیا مقاله‌ای را به‌چاپ رساند که در آن به نفوذ کشور چین به‌عنوان هشداری جدی برای صنعت و بازار خودرو در یک دهه آینده اشاره شده بود. چند هفته قبل نیز مجله حمل‌ونقل ایالات‌متحده مقاله‌ ای را در این زمینه چاپ کرد.

هر دو نشریه بر یک موضوع توافق نظر دارند و آن نفوذ بیش از حد کشور چین بر بازار و صنعت‌خودرو جهان است. مجله حمل‌ونقل ایالات‌متحده در بخشی از این مقاله به‌مصاحبه‌ یکی از خبرنگان این نشریه با مدیر بخش توسعه و تحقیق موسسه بیمه ایمنی بزرگراه IIHS اشاره کرده بود.

مدیر R&D موسسه بیمه ایمنی بزرگراه در این گفت‌وگو اشاره کرده بود که کشور چین، در پیشرفت و توسعه فناوری‌‎های های-تک صنعت‌خودرو، سرعتی فراتر از اروپایی‌ها و حتی ژاپنی‌ها دارد.

این مدیر بلندپایه همچنین به‌این موضوع اشاره کرده که در تست‌های تصادف انجام‌شده در این موسسه، خودروهای چینی در زمینه سیستم‌های ایمنی و رفاهی بسیار ضعیف هستند. درحقیقت این موضوع به‌کیفیت ساخت پایین قطعات برخی از این خودروها اشاره دارد.

با تحقیقات فراوانی که از سال 2017 میلادی تا پایان اکتبر سال 2022 میلادی در این موسسه انجام شده، این نتیجه حاصل شده است که تنها نقطه‌ضعف برخی خودروهای چینی، الگوبرداری نادرست از برخی تکنولوژی‌های به‌روز است.

نفوذ چشمگیر چین در صنعت و بازار خودرو

به‌عبارت دیگر، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ یا IIHS در زمان تست و بررسی یک محصول چینی که دارای سیستم ADAS نسل دوم است، عنوان کرد که سیستم ترمز اضطراری خودکار این محصول چینی نسبت به‌خودرو هم‌کلاس‌ ژاپنی‌اش، یعنی نیسان قشقایی، بسیار ضعیف عمل می‌کند. این سیستم باید در دو هزارم ثانیه عملکرد خوبی از خود نشان دهد و 35 بار سیستم ترمز ABS را وارد مدار کند؛ اما در نمونه چینی، مدت‌زمان عملکرد طولانی‌تر و مکانیزم ترمزگیری نیز به 15 بار رسیده بود.

بر این اساس مدیر R&D موسسه بیمه ایمنی بزرگراه IIHS اعلام کرد برخی محصولات چینی در زمینه کیفیت، هنوز فاصله بسیار زیادی با رقبای دیرینه خود، یعنی خودروسازان ژاپنی دارند. اما جالب است بدانید خودروسازان چینی در سال 2021 میلادی (از ابتدای سال مذکور تا اواخر آن) 21 میلیون و 480 هزار دستگاه خودرو به‌فروش رسانده‌اند که از این میزان 4 میلیون و 790 هزار دستگاه، خودروهای کار و تجاری بوده‌اند.

هرچند که موسسه J.D Power در زمینه کیفیت به‌بسیاری از خودروسازان چینی، امتیازهای ویژه‌ای داده است؛ اما موسسه IIHS کیفیت برخی خودروهای چینی را در سطح بسیار پایینی ارزیابی می‌کند و کیفیت آن‌ها را حتی از خودروهای اقتصادی مانند نیسان ورسا و تویوتا یاریس نیز پایین‌تر می‌داند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =