محصولات جدید سایپا

با عرضه محصولات جدید،‌ علاوه‌بر اضافه‌شدن یک کراس‌اوور داخلی به سبد محصول سایپا، سدان‌ها و هاچ‌بک‌های نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص نیز متنوع‌تر می‌شوند

قائم‌مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد: «خودروهای اطلس، آریا، شاهین‌پلاس و سهند به‌زودی وارد بازار خواهند شد و سبد محصولات سایپا متنوع‌تر می‌شود.»

محمود سهیل‌نژاد افزود: «به‌منظور توسعه سبد محصولات و همچنین رونق کسب‌وکار شبکه نمایندگی‌ها، در خودروهای جدید گروه سایپا از ظرفیت شبکه نمایندگی‌ها برای معرفی محصول استفاده خواهیم کرد.»

با عرضه محصولات جدید،‌ علاوه بر اضافه‌شدن یک کراس‌اوور داخلی به سبد محصول سایپا، سدان‌ها و هاچ‌بک‌های نارنجی‌پوشان جاده‌مخصوص نیز متنوع‌تر می‌شوند.

«سایپا اطلس»

سایپا اطلس برای اولین‌بار در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد برای عموم مردم به نمایش درآمد. اطلس که در واقع فیس‌لیفتی نسبتا ماژور از کوییک به حساب می‌آید، امضای جدید طراحی سایپا را در چهره‌اش دارد و ظاهر آن به شاهین و آریا نزدیک شده و با آنچه در کوییک و ساینا دیده می‌شد، بسیار متفاوت است. سایپا اطلس به‌طور کلی در دو تیپ ۱ و ۲ و به‌صورت دقیق‌تر در چهار تیپ S ،L ،G و E به بازار می‌آید. تیپ‌های S و G نمونه‌های ۵دنده دستی هستند که تیپ S نمونه پایه و تیپ G نمونه فول‌آپشن دنده‌دستی از اطلس هستند. تیپ‌های L و E به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهزند که به‌ترتیب تیپ L به‌عنوان نمونه پایه و تیپ E به‌عنوان نمونه فول‌آپشن اتوماتیک اطلس در نظر گرفته شده است.

محصولات جدید سایپا در یک قدمی بازار

در فول‌ترین تیپ اطلس، در این تیپ امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ های همراهی تا در منزل، کامپیوتر سفر، چراغ‌های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایرها، سنسور نور، نمایشگر ۷اینچی مالتی‌مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه‌ای، آینه‌های تاشو برقی، تریم داخلی دورنگ، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دوحالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ توئیتر و رادار نقطه کور را می‌بینیم. در همه تیپ‌های اطلس، پیشرانه ۱.۵لیتر چهارسیلندر هشت سوپاپ را داریم که M۱۵GSI نام دارد.

تفاوت این پیشرانه نسبت به موتور M۱۵ معمولی، اضافه‌شدن هدرز و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست که باعث می‌شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین‌تر در دسترس باشد. این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۹۰اسب‌بخار و نهایت گشتاور ۱۳۷ نیوتون‌متر را دارد و همان‌طور که گفته شد، قدرت از طریق جعبه‌دنده CVT یا ۵سرعته دستی به چرخ‌های جلو می‌رسد.

«سایپا آریا»

نقطه قوت کراس‌اوور سایپا آریا پیشرانه جدید آن است؛ یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۶سوپاپه که با تکنولوژی پاشش سوخت مستقیم (GDI) توسط میتسوبیشی طراحی شده است، توسط هاربین چانگان ارتقا پیدا کرده و قرار است در سایت جدید مگاموتور با نام M۲۰ مونتاژ شود.

این موتور بر روی آریا قادر است ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۷۵۰ و ۲۰۵ نیوتون‌متر گشتاور را در دور موتور ۳۰۰۰ ارائه دهد. موتور M۲۰ مجهز به تکنولوژی متغیر سوپاپ دوگانه (DVVT) و مصرف ترکیبی آن در حدود ۷ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.

پیشرانه M۲۰ آریا که درحال‌حاضر بر روی محصولات چانگان نیز استفاده می‌شود، قرار است با گیربکس ۶سرعته اتوماتیک DAE (مشابه دنا و تارا) عرضه شود. به گفته مدیران سایپا، این شرکت برای ارتقای کیفیت متریال داشبورد و نصب امکانات جدید تصمیم گرفت کابین آریا را از نو طراحی کند.

محصولات جدید سایپا در یک قدمی بازار

در کابین جدید آریا به‌طور کامل از پوشش‌های نرم و چرمی استفاده شده و برای نخستین‌بار امکانات به‌روزی همچون هداپ‌دیسپلی و شارژر وایرلس در یک خودرو ایرانی نصب شده است.

چنان‌چه نمای داخلی نمونه تولیدی با تصویر گرافیکی منتشرشده از آن مشابه باشد، شاهد زیباترین و به‌روزترین کابین بین خودروهای ایرانی خواهیم بود؛ استفاده از المان‌های لوکس نظیر ساعت آنالوگ، چرم قهوه‌ای و تزئینات نقره‌ای، کابین جدید آریا را از نظر طراحی و رنگ‌بندی ممتاز کرده است. قرار است آریا در دو مدل بنزینی و هیبرید به بازار عرضه شود و فعلا خبری از تیپ‌بندی در این خودرو نیست.

از امکانات آریا می‌توان به کلاستر دیجیتالی یکپارچه با مانیتور مرکزی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، هداپ دیسپلی، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، نورپردازی داشبورد و رودری‌ها، ترمز پارک برقی همراه با اتوهلد، شیفتر برقی تعویض حالت گیربکس همراه با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان، صندلی‌های برقی سرنشینان جلو همراه با گرمکن، در صندوق برقی، کول‌باکس و دریچه تهویه برای سرنشینان ردیف عقب و... اشاره کرد.

«سایپا شاهین‌پلاس»

شاهین‌پلاس مانند شاهین اتوماتیک در قسمت جلوپنجره از قاب کرومی برخوردار بوده و دستگیره‌های کرومی هم بر روی این سدان ایرانی نصب شده است. همچنین بالای قاب پلاک عقب شاهین‌پلاس، نوار کرومی رنگی دیده می‌شود که در شاهین اتوماتیک هم وجود دارد. اما در سایپا شاهین‌پلاس پیشرانه ME۱۶ نصب شده است.

این پیشرانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۵ تا ۱۴۷ نیوتن‌متر تولید می‌کند. در این پیشرانه که ۱.۶ لیتر حجم دارد، از ساختار ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ استفاده شده است.

محصولات جدید سایپا در یک قدمی بازار

همچنین فناوری زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی (VVT-i) در آن وجود دارد. پیشرانه شاهین‌پلاس استاندارد آلایندگی یورو۵ را دارد و قابلیت ارتقا به سطح یورو۶ هم برای آن تعریف شده است. جعبه دنده شاهین‌پلاس در نسخه دنده‌دستی از نوع پنج‌سرعته دستی بوده و در نمونه اتوماتیک این خودرو از جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک DAE استفاده شده است.

فرمان کمکی برقی، استارت دکمه‌ای، سانروف، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروزکنترل، محدودکننده سرعت، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، حالت اسپرت و برفی و تیپ‌ترونیک جعبه‌دنده، دو کیسه هوا، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی ۱۰اینچی اندروید، آینه‌های تاشو برقی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو و... از جمله امکانات این خودرو هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =