بازار خودرو

تعرفه خودروهای برقی رشد قابل‌ توجهی داشته و از صفر به ۱۱ درصد رسیده است. این در صورتی است که حتی در کشورهایی که خودروهای برقی تا حد زیادی جای پای خود را محکم کرده‌اند، دولت‌ها یارانه‌های ویژه‌ای برای خرید و استفاده از خودروهای برقی اختصاص می‌دهند

خودروسازان این روزها در شرایطی محصولات خود را با برچسب‌هایی همچون خودرو «ارتقایافته»، «پلاس» یا «مجهز به استانداردهای ۸۵ گانه» عرضه می‌کنند که ظاهرا خودروهای فاقد این برچسب‌ها از خطوط تولید حذف شده‌اند. تغییر قیمت خودرو با این برچسب‌ها سبب غافلگیر شدن بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان در دو دوره فروش سامانه یکپارچه خودرو شده است. به‌نظر می‌رسد برخی خودروسازان به‌متقاضیان ثبت‌نام این خودروها اعلام کردند که امکان تحویل مدل‌های اولیه را نداشته و متقاضیان می‌توانند مدل ارتقایافته را با قیمت بالاتر تهیه کنند.

طی حدودا ۱۰ روز گذشته و با اعلام قیمت خودروهای جدید، موجی از سرگردانی، ثبت‌نام‌کنندگان این خودروها را فرا گرفته است. زیرا آن‌ها باید قید مدل‌های ثبت‌نامی اولیه خود را با قیمت مشخصی که داشته، بزنند یا مدل‌های به‌اصطلاح جدید و گران‌تر را تحویل بگیرند. این ماجرا نشان می‌دهد خودروسازان برای فرار از مشکلات قیمت‌گذاری دستوری، به‌معرفی مدل‌های جدید روی آورده‌اند که با قیمتی بالاتر از مدل‌های پایه عرضه می‌شوند.

درواقع خودروسازان آپشن‌ها و امکانات و البته گاهی نیز استانداردهای اجباری را به‌خودروها اضافه می‌کنند و فهرست آن‌ها را با نام محصولات جدید به‌سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارائه می‌دهند. این سازمان نیز فهرست مربوطه را به شورای‌رقابت ارسال می‌کند تا در مورد قیمت آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

سوال دیگری که این روزها مطرح می‌شود این است که بیشتر محصولات خارجی که با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شده‌اند، از چه تعرفه‌ای پیروی کرده و مابقی خودروها چه‌تعرفه‌ای دارند؟ اغلب واردکنندگان خودروهای یادشده، تعرفه ۷۰ درصدی برای خودروهای ۱۵۰۰ سی‌سی پرداخت کرده‌اند. بررسی حقوق ورودی خودروها نشان می‌دهد تعرفه‌ها بنابر حجم موتور محصولات خودرویی بین ۷۰ تا ۱۳۵ درصد تعیین شده است.

نکته عجیب در مورد تعرفه‌های اعلامی برای سال ۱۴۰۲، رشد تعرفه واردات خودروهای برقی از صفر به ۱۱ درصد است. این درحالی است که وزارت صمت بارها اعلام کرده که ورود خودروهای برقی به‌کشور از طریق تولید یا واردات اولویت اصلی این وزارتخانه است.

برای مثال هیوندای الانترا از محصولات وارداتی است که فعلا تنها قیمت علی‌الحساب آن اعلام شده است. حجم موتور این خودرو ۱۶۰۰ سی‌سی است که مسئولان برای محاسبه قیمت قطعی آن حقوق ورودی را معادل ۹۵ درصد قرار خواهند داد. همان‌طور که اشاره شد، تعرفه خودروهای برقی رشد قابل‌ توجهی داشته و از صفر درصد به ۱۱ درصد رسیده است. این درصورتی است که حتی در کشورهایی که خودروهای برقی تا حد زیادی جای پای خود را محکم کرده‌اند، دولت‌ها یارانه‌های ویژه‌ای برای خرید و استفاده از مدل‌های برقی اختصاص می‌دهند. پیش از این واردات این گروه از خودروها به‌ایران حقوق ورودی نداشت؛ اما اکنون تعرفه ۱۱ درصدی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

این درشرایطی است که علاوه‌بر وزارت صمت که تاکید ویژه‌ای روی خودروهای برقی دارد، دیگر نهادها از جمله مجلس نیز برای ورود خودروهای برقی به‌کشور پافشاری داشتند و حتی هدف عرضه ۲۰۰ هزار خودرو برقی در برنامه هفتم توسعه توسط نمایندگان خانه ملت به‌لایحه پیشنهادی دولت اضافه شده و به‌تصویب رسید.

روز کاهش قیمت داخلی‌ها و چینی‌ها!

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا ۴ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پژو ۲۰۷ دنده‌ای فول (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۲ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۹۰ میلیون‌تومان، نیسان آپشنال (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۵ میلیون‌تومان، پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۰ میلیون‌تومان و پژو پارس TU۵ (۱۴۰۲) با یک میلیون‌تومان کاهش ۶۲۳ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای ۵ تا ۱۵ میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو پریمیوم (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۱۰ میلیون‌تومان، لاماری ایما (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۴۵ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۲۲ پرو دنده‌ای (۱۴۰۲) با ۷ میلیون‌تومان کاهش به ۸۰۰ میلیون‌تومان و هایــما S۵ جدید (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌مـــــیلیارد و ۲۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد ریزش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا سورنتو GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا راوفور دو دیفرانسیل فول با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، رنو تلیسمان با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی خودروهای خارجی لوکس بدون تغییر بها در بازار آزاد به‌کار خود ادامه داده و هیچ نوسان قیمتی را تجربه نکردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =