M1000 XR

مهندسان ب‌ام‌وموتورراد سیستم تعلیق این اسپرت‌تورینگ را طوری طراحی کرده‌اند که در زمان حرکت، سواری باکیفیت و نرمی را در اختیار راکب قرار می‌دهد.

دنیای پر هیجان موتورسیکلت به‌حدی بی‌پایان است که کمپانی‌های مطرح هر لحظه درصدد نوآوری در این زمینه هستند تا بتوانند طرفداران بیشتری را مجذوب ‌خود کنند. ب‌ام‌و موتورراد یکی از کمپانی‌های محبوب در صنعت موتورسیکلت است که با عرضه محصولاتش در کلاس‌های مختلف، توانسته جایگاه ویژه‌ای را برای خود به‌ارمغان آورد.

S1000 XR اسپرت‌تورینگ محبوب این کمپانی است که از سال 2015 میلادی به بازار آمده تا آن دسته از مشتریانی را که به دنبال هیجان بیشتر برای ماجراجویی هستند راضی نگه دارد.

S1000 XR در این مسیر، دوکاتی مولتی‌استردا را پیش‌رو دارد و البته به‌خوبی برای مغلوب کردن آن، آماده شده است. حدود دو هفته قبل بود که کمپانی ب‌ام‌وموتورراد، از نسخه اسپرت S1000 XR با نام M1000 XR رونمایی کرد. در ادامه به‌بررسی این اسپرت‌تورینگ جذاب باواریایی می‌پردازیم.

بدنه عضلانی همراه با چاشنی اسپرت بیشتر!

زبان جدید طراحی ب‌ام‌و برای موتورسیکلت‌های اسپرتش از سال 2018 میلادی روی محصولاتش به‌خوبی نمود پیدا کرده است. زبان جدید طراحی ب‌ام‌و همانند خودروهایش از سطوح تیز بهره می‌گیرد. بر این اساس، گرافیک چراغ‌های جلو به‌صورت کامل دستخوش تغییراتی قرار گرفته و مشابه سوپراسپرت هیبرید محبوب باواریایی‌ها، یعنی i8 شده است.

با نگاهی به‌پروفیل M1000 XR دقیقا شاهد همان سبک طراحی S1000 XR هستیم؛ با این تفاوت که با افزوده شدن قطعات الحاقی اسپرت (مانند اسپویلر بزرگ در جلو، استفاده بیشتر از فیبرکربن و طلق نسبتا کوتاه دودی) چاشنی اسپرت در M1000 XR دوچندان شده است.

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

حجم خاص باک و فلاپ‌های تیز و حجیم روی بدنه، با پوزه این اسپرت‌تورینگ به‌صورت یکپارچه طراحی شده است. فرورفتگی بسیار زیادی که برای محل نشیمنگاه (زین) راکب در نظر گرفته شده، فرمت کاملا اسپرت و هیجان‌انگیزی برای این اسپرت‌تورینگ به‌ارمغان آورده است. از نظر طراحی M1000 XR به‌نسبت S1000 XR از طلق کوتاه‌تر و ضریب دودی بالاتری بهره می‌گیرد که حس پویایی بیشتری به‌این موتورسیکلت القا می‌کند.

در نمای جلو شاهد اسپرت‌تورینگی هستیم که از برادر اسپرت‌ و سریع‌اش یعنی S1000 RR به‌عاریت گرفته شده؛ به‌طوری که انگار S1000 RR با اندکی ارتفاع بیشتر در مقابلمان قرار گرفته است. زاویه نه‌چندان زیاد پوزه، انحنای نسبتا کم و فرمت روبه‌جلوی این بخش، هیجان را در این اسپرت‌تورینگ دو چندان می‌کند.

چراغ‌هایی مشابه سوپراسپرت هیبرید باواریایی‌ها یعنی i8 و حالت پوزه نسبتا جلو آمده، فرم زیبا و بسیار جذابی به‌این اسپرت‌تورینگ بخشیده است. اسپویلرهای الحاقی فیبرکربنی که روی فلاپ‌های یکپارچه تعبیه شده، به‌همراه اگزوز آکراپوویچ اسپرت کوچک، حس هیجان و اسپرت بیشتری را به‌بیننده القا می‌کند.

درعین حال فلاپ‌های تیز عقب حالت ذوزنقه‌ای‌شکلی را ایجاد می‌کنند. همچنین چراغ‌ عمودی عقب (مزین به LED و به شکل حرف U) بسیار زیبا و چشم‌نواز است. ناگفته نماند که رنگ‌هایی مانند مشکی Blackstrom متالیک، آبی Gravity Blue متالیک، سفید Light White و مشکی M همراه با سه رنگ قرمز، آبی و سرمه‌ای برای مشتریان این موتورسیکلت در نظر گرفته شده است.

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

راحتی و ارگونومی بالا

طراحان و مهندسان باواریایی، سطح ارگونومی و راحتی M1000 XR را در سطح بالایی قرار داده‌اند. درواقع بخش جلویی M1000 XR طوری طراحی شده که در زمان قرارگیری راکب، بالاترین سطح راحتی را در اختیار وی قرار ‌دهد.

زاویه‌ قرارگیری راکب نسبت به‌فرمان 27.5 درجه بوده و سطح ارتفاع صندلی نیز 850 میلی‌متر است. این ارتفاع پایین صندلی، سبب می‌شود راکب بتواند راحت‌تر در پشت فرمان این اسپرت‌تورینگ قرار بگیرد.

از سوی دیگر تعبیه شدن صفحه‌نمایش 6.5 اینچی TFT در بخش میانی، بهترین شکل کلاستر را در اختیار راکب قرار می‌دهد. کلیدهای مربوط به‌تنظیمات روی دسته‌ها نیز به‌بهترین شکل طراحی شده‌اند.

استفاده از فریم آلومینیومی و استفاده از اندکی تیتانیوم در بخش جلو، توانسته وزن خالص این اسپرت‌تورینگ را به 223 کیلوگرم برساند. این عدد به‌معنای نسبت قدرت به وزن 0.88 اسب‌بخار بر کیلوگرم است.

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

کیفیت سواری و فرمان‌پذیری

مهندسان ب‌ام‌وموتورراد سیستم تعلیق این اسپرت‌تورینگ را طوری طراحی کرده‌اند که در زمان حرکت، سواری باکیفیت و نرمی را در اختیار راکب قرار می‌دهد. در محور جلو، دو دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم به‌اندازه 45 میلی‌متر و با قابلیت تنظیم تا 138 میلی‌متر، مشاهده می‌شود.

ساختار الکترونیکی که روی کنترل دامپرها (کمک‌فنرها) تعبیه شده، با تنظیم کردن دامپرها به‌کمک ساختار الکترونیکی، بیشتریم راحتی را به‌راکب و سرنشین دوم هدیه می‌دهد.

در محور عقب نیز ساختار مونوشوک مرکزی با قابلیت تنظیم تا 138 میلی‌متر و یک دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم هیدروپنوماتیکی و فنر لول مشاهده می‌شود. کنترل مکانیزم مکاترونیکی با ساختار دو اهرم‌ V شکل بزرگ آلومینیومی که فلاپ را به‌بدنه متصل می‌کند، تمام نیروهای عرضی را جذب و سواری را در سطح بالایی از کیفیت قرار می‌دهد.

تایرهای تعبیه‌شده در محور جلو 70/120 با رینگ 17 اینچی آلومینیومی و در محور عقب 55/200 با رینگ 17 اینچی آلومینیومی است که سواری باکیفیت و نرمی را در اختیار راکب M1000 XR قرار می‌دهد. البته اگر ابعاد رینگ بزرگ‌تر بود، جذب ارتعاش و ضربات، به‌شکل بهتری انجام می‌شد.

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

قلب تپنده قدرتمند!

مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش M1000 XR قوای محرکه این اسپرت‌تورینگ است. یک موتور 4 سیلندر خطی موازی با حجم 999 سی‌سی و مزین به 16 سوپاپ در سرسیلندر، قلب تپنده این اسپرت‌تورینگ باواریایی را تشکیل می‌دهد. طراحی چهار سوپاپ در هر سیلندر، طراحی دو میل‌سوپاپ‌رو، مدیریت هوشمند جرقه‌زنی دائم، پاشش سوخت انژکتوری بهینه‌سازی‌شده (سوزن انژکتورها روی دریچه‌های گاز و مانیفولد ورودی تعبیه شده)، نسبت تراکم 12.7 به یک، قطر سیلندر 80 میلی‌متر در کورس پیستون 49.7 میلی‌متر و ایجاد تغییراتی در اتاق احتراق، توان و گشتاور بالایی را برای این اسپرت‌تورینگ باواریایی به‌ارمغان آورده است. با توجه به‌پارامترهای فنی مناسب در این پیشرانه، M1000 XR می‌تواند حداکثر 198.3 اسب‌بخار توان را در 12750 آرپی‌ام (دور در دقیقه) و 113 نیوتون‌متر گشتاور را در 11100 آرپی‌ام تولید کند.

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

برای ایجاد توان و گشتاور مناسب، یک سیستم خنک‌کاری مناسب و منطبق بر سیستم هوا-خنک و مبتنی بر آب طراحی شده است. در این بخش، یک رادیاتور آب، یک ترموستات مکانیکی نوین و واترپمپ و اویل‌پمپ جدید، تنش‌های حرارتی را کاهش داده و توان و گشتاور موتور را در سطح ایده‌آلی قرار می‌دهد.

همچنین بد نیست بدانید که میل‌سوپاپ تیتانیومی، سرسیلندر تمام‌آلومینیومی، هدرز تیتانیومی و کیت اگزوز حرفه‌ای آکراپوویچ، راندمان موتور را تا 12 درصد افزایش داده‌اند. از سوی دیگر قدرت و گشتاور تولیدشده از پیشرانه توسط یک گیربکس 6 سرعته دنده‌ثابت با ضرایب کوتاه و مبتنی بر مکانیزم تسریع تعویض دنده باواریایی و به‌کمک یک زنجیر بهینه‌سازی‌شده X تایپ به‌چرخ عقب منتقل می‌شود. این زنجیر، میزان ارتعاش وارده بر چرخ عقب را کاهش داده و اتلاف انرژی را نیز به‌کمترین میزان خود می‌رساند.

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

سیستم ترمز و ایمنی

ساختار سیستم ترمز اسپرت‌تورینگ باواریایی‌ها، بر اساس یک دیسک سوراخ‌دار خنک‌شونده است. در محور جلو، دو دیسک سوراخ‌دار به‌قطر 320 میلی‌متر با کالیپر ترمز چهار پیستونه و در محور عقب یک دیسک ‌سوراخ‌دار به‌قطر 265 میلی‌متر با کالیپر دو پیستونه در کاهش سرعت و افزایش ایمنی راکب و سرنشین تاثیرگذار است.

با M1000 XR به مصاف جاده‌ها و خیابان‌ها بروید

از سوی دیگر مکانیزم سیستم ترمز ضدقفل ABS، کنترل کشش TCS و سیستم کنترل پایداری دینامیکی DSC نیز تعبیه شده تا پرفورمنس M1000 XR بهبود داده شود. از مهم‌ترین امکانات این اسپرت‌تورینگ می‌توان به 9 حالت رانندگی (از جمله: بارانی، جاده، دینامیک، مسابقه‌ای، مسابقه‌ای سطح یک، مسابقه‌ای سطح دو و مسابقه‌ای سطح سه)، محدودکننده سرعت، لانچ‌کنترل دینامیک، کنترل کشش دینامیکی، کنترل چرخ، سیستم تسریع تعویض دنده، سیستم کنترل گشتاور جانبی، کنترل دینامیکی سیستم ترمز، سیستم کمکی تسریع تعویض دنده، سیستم اتوماتیک شروع آغاز حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل دینامیکی دامپرها، کی‌لس، سیستم نشانگر باد تایرها، کروزکنترل و شارژر گوشی مبتنی بر USB اشاره کرد.

کمپانی ب‌ام‌وموتورراد، شروع قیمت نسخه M1000 XR را از 29 هزار و 995 دلار اعلام کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

آخرین اخبار