گراک Grōk

با همکاری با تسلا، ماسک قصد دارد تا فناوری پیشرفته را در دستان رانندگان تسلا قرار دهد.  Grōk طراحی شده است تا یار مصنوعی باشد که قادر است به‌هر سوالی که رانندگان تسلا می‌پرسند پاسخ دهد.

با معرفی سرویس گراک از استارت‌آپ xAI مشخص شد که ایلان ماسک قصد دارد شبکه‌ اجتماعی مطبوعش (ایکس یا توییتر سابق) را مجهز به‌محصول تلاش‌های این استارت‌آپ کند. اما آیا این همکاری‌ها محدود به ایکس خواهد بود یا ممکن است سایر سرمایه‌گذاری‌های ماسک از جمله تسلا، استارلینک، هایپرلپس و برنامه‌های فضایی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد؟

هدف استارت‌آپ xAI از توسعه‌ هوش مصنوعی گراک (Grok) پاسخگویی به هر سوالی است که کاربران در ذهن خود دارند و البته ویژگی‌ جذاب دیگری هم دارد. این محصول علاوه‌بر پاسخگویی به‌سوالات در هر زمینه‌ای، به‌کاربر پیشنهاد می‌دهد که چه سوالاتی را مطرح کند.

هوش مصنوعی مورد اشاره برای پاسخ‌دهی به‌درخواست‌ها کمی حس شوخ‌طبعی و رگه‌ای سرکش دارد و بنابراین اگر تمایلی به‌طنز ندارید، پیشنهاد می‌شود از آن استفاده نکنید.

طبق اعلام سایت رسمی xAI، مزیت منحصربه‌فرد و اساسی گراک این است که به‌اطلاعات لحظه‌ای پلت‌فرم ایکس (توییتر سابق) دسترسی دارد. این ابزار همچنین به‌سوالات خاصی که اکثر چت‌بات‌های هوش مصنوعی آن‌ها را رد می‌کنند، پاسخ می‌دهد.

گراک همچنان در مرحله‌ آزمایشی قرار دارد و بهترین کاری که می‌توان انجام داد، تمرین با این چت‌بات است. درواقع انتظار می‌رود عملکرد گراک با کسب تجربه‌ بیشتر به‌مرور بهتر شود.

هدف از گراک

استارت‌آپ xAI می‌گوید قصد دارد ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی بسازد که در درک و دانش به‌بشر کمک کنند. در ادامه هدف این شرکت از ساخت گراک را می‌توانیم دو مورد بهبود تحقیقات و نوآوری و جمع‌آوری بازخورد و کسب اطمینان از این‌که ابزار هوش مصنوعی حداکثر سودمندی را برای همه‌ بشریت دارد، بدانیم.

اعتقاد داریم طراحی ابزارهای هوش مصنوعی برای افراد با هر پیشینه‌ و دیدگاه سیاسی‌، مفید و مهم است. ما همچنین قصد داریم با رعایت قانون، توانمندی کاربران را با چنین ابزارهایی افزایش دهیم و با گراک این رویکرد را درمعرض دید عموم قرار خواهیم داد. هدف نهایی xAI از ساخت گراک این است که در درک بهتر از جهان به‌بشر کمک کند.

نسل اول از گراک

موتور اصلی گراک، مدل زبان بزرگ Grok-1 نام دارد که طی چهار ماه توسعه یافته و در این بازه‌ زمانی چندین نسخه از آن تولید شده است. xAI ابتدا نمونه‌ اولیه‌ مدل زبان بزرگ خود (Grok-0) را با ۳۳ میلیارد پارامتر آموزش داد. این مدل به‌قابلیت‌هایی مشابه LLaMA 2 نزدیک می‌شود؛ اما منابع آموزشی آن تقریبا نصف رقیب است.

پیشرفت‌های اعمال‌شده روی مدل اولیه‌ گراک در ماه‌های گذشته برای بهبود قابلیت استدلال و کدنویسی به‌تولید Grok-1 ختم شد. این مدل به‌طور قابل‌ توجهی قدرتمندتر است و از نظر کدنویسی در معیار HumanEval و MMLU به‌ترتیب امتیاز ۶۳٫۲ درصد و ۷۳ درصد را کسب کرد.

Grok-1 به‌طور میانگین در بنچمارک GSM8k، MMLU، HumanEval و MATH از همه‌ مدل‌های کنونی در کلاس محاسباتی خود از جمله GPT 3.5 و Inflection-1 پیشی گرفت.

فقط مدل‌هایی مثل GPT-4 که با حجم قابل‌ توجهی از داده‌های آموزشی و منابع محاسباتی آموزش دیده‌اند، همچنان عملکرد بهتری از گراک دارند و این موضوع نشان از پیشرفت سریع xAI در آموزش مدل‌های زبان بزرگ با کارایی استثنایی دارد.

xAI دسترسی اولیه به گراک را فعلا برای تعداد محدودی از کاربران ایالات‌متحده ارائه می‌دهد تا بازخوردهای اولیه را از کارکرد هوش مصنوعی خود دریافت کند. این اقدام به‌شرکت مذکور کمک می‌کند قبل‌ از انتشار گسترده، ویژگی‌های مختلف را بهبود داده و مشکلات احتمالی را برطرف کند. همچنین می‌توانید از طریق این لینک، به فهرست انتظار گراک بپیوندید.

هوش خودرویی

با همکاری با تسلا، ماسک قصد دارد تا فناوری پیشرفته را در دستان رانندگان تسلا قرار دهد. Grōk طراحی شده است تا یار مصنوعی باشد که قادر است به‌هر سوالی که رانندگان تسلا می‌پرسند پاسخ دهد. برنامه‌ریزی آن براساس راهنمای سفری در جهان است که قادر است به‌انواع پرسش‌ها پاسخ دهد و حتی سوال‌های مناسبی را برای پرسیدن پیشنهاد کند.

اما گراک فقط یک کمک مصنوعی روباتیک منظم نیست؛ یک شوخ طبع و یک طرفداری از جانب میزبانی که به‌تعاملاتش جذابیتی دیگر می‌بخشد. خود ماسک هیجان خود را در مورد پتانسیل گراک و قابلیت‌های هوش مصنوعی تسلا بیان کرده است. با کامپیوتر هوشمند خودرو خود که مدل را اجرا می‌کند، تسلا قصد دارد مقدار بی‌نظیری از محاسبه قابل استفاده را داشته باشد.

حتی در آینده‌ای که خودروهای تسلا فقط برای کسب و کار مدت کوتاهی به‌عنوان روباتاکسی عمل می‌کنند، ساعت‌های باقیمانده برای وظایف استدلالی توزیع‌شده مانند SETI قابل استفاده است.

اگرچه تاریخ رسمی معرفی گروک در خودروهای تسلا مشخص نیست، نسخه راه‌اندازی شده قرار است برای کاربران انتخابی پیام‌رسان ایکس در دسترس باشد. کسانی که بابت اشتراک ویژه در این پلت‌فرم هزینه پرداخت می‌کنند، قادر هستند کمک هوش مصنوعی پیشرو را به صورت مستقیم تجربه کنند.

تلاش ماسک در فناوری‌های هوش مصنوعی، بحث‌ها درباره پیامدها و آینده هوش مصنوعی را برانگیخته است. در یک نشست اخیر با نخست وزیر انگلستان، خود ماسک نگرانی‌ها درباره روبات‌های هوش مصنوعی نیانگ و تعقیب انسان‌ها را مطرح کرد. اما او همچنین معتقد است که پیشرفت هوش مصنوعی در نهایت منجر به‌دنیایی خواهد شد که افراد نیازی به کار کردن ندارند؛ مگر در صورت رضایت شخصی.

گراک را می‌توان کمک‌گر هوش مصنوعی ماسک دانست که یک قدم بزرگ به‌جلو در ادغام هوش مصنوعی با زندگی روزمره را نشان می‌دهد.

با شوخ‌طبعی و دانش و طبیعت شیدایی خود، گراک تبدیل به‌یک همدم هوشمند و بی‌اندازه هوشمند شده و در اختیار رانندگان تسلا قرار می‌گیرد که یک علامت دیگر از رشد مداوم و مستمر جهان در بحث مربوط به‌هوش مصنوعی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =