بازار خودرو

قیمت علی‌الحساب برخی خودروهای وارداتی که به‌سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اضافه شده‌اند، یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان محاسبه شده است. البته بابت مالیات، هزینه‌های پلاک‌گذاری و … حدود ۴۰ درصد به‌این قیمت افزوده خواهد شد

بازار خودرو در روزهایی که مدل‌های وارداتی یکی پس از دیگری قیمت‌گذاری می‌شوند و موعد تحویل آن‌ها نیز به‌زودی فرا می‌رسد، هنوز حال و روز چندان خوشی ندارد. این درحالی است که انتظار می‌رفت با ورود خودروهای وارداتی به‌کشور و تخصیص آن‌ها به‌ثبت‌نام‌کنندگان، وضعیت بازار خودرو سروسامان بگیرد و قیمت‌ها در سرازیری بیفتد که با این وجود، هنوز در بازار خودرو شاهد بلاتکلیفی شدیدی از سوی فروشندگان و خریداران هستیم.

قیمت خودروهای وارداتی جدیدالورود به‌بازار کشور قرار بود درنهایت تا ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز باشد تا این خودروهای اقتصادی بتوانند بازار را تنظیم کنند؛ اما به‌تازگی مشخص شده است برخی شرکت‌ها که در سامانه یکپارچه اقدام به‌فروش خودرو کرده بودند، قیمت خودروهای قابل عرضه‌شان در حدود ۳۰ هزار دلار است. این درحالی است که هیات وزیران در جلسه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱، به‌پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، درآیین‌نامه واردات خودرو و در نخستین بند آن تاکید کرده بود که واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز و اولویت واردات با خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

همان‌طور هم که بارها عنوان شده بود، هدف از واردات خودرو تنظیم بازار است؛ نه ‌باز شدن مرزها برای واردات خودروهای لوکس و گران‌قیمت که البته همین مساله هم سبب شده است قیمت‌ خودروهای وارداتی همچنان ملتهب باشد.

براساس وعده‌ای که مسئولان درباره واردات خودروهای خارجی داده بودند، قرار بود تمرکز بر واردات خودروهای اقتصادی باشد که عموم مردم بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

حتی در اردیبهشت پارسال محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس و درپاسخ به‌تذکر علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در انتقاد از وضعیت بازار خودرو گفته بود: «می‌توان خودروهایی با قیمت ۵ هزار و ۵۰۰ دلار با کیفیت بسیار عالی وارد کشور کرد.»

همچنین با قیمت‌های اعلامی به‌نظر می‌رسد تنها بخش کوچکی از هرم تقاضای خودرو در کشور توان پرداخت این میزان از هزینه برای خرید خودرو را دارند.

قیمت علی‌الحساب برخی خودروهای وارداتی که به‌سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی اضافه شده‌اند، یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون‌تومان محاسبه شده است. البته بابت مالیات، هزینه‌های پلاک‌گذاری و … حدود ۴۰ درصد به‌این قیمت افزوده خواهد شد که در این حالت، قیمت تمام‌شده آن شاید در حدود ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون‌تومان باشد. البته شنیده‌ها حکایت از آن دارد که احتمالا قیمت این خودرو لوکس در زمان تحویل به‌بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان خواهد رسید.

اما در سایر بازارها، خودرو یادشده چقدر تمام می‌شود؟ قیمت این خودرو لوکس در سایر کشورها از ۲۸ هزار و ۹۰۰ دلار آغاز می‌شود و تا ۳۲ هزار دلار هم به‌فروش می‌رسد. به‌هر ترتیب این سدان جدید که در بازار خودرو چین عرضه شده، قرار است با خودروهایی مانند هوندا آکورد و تویوتا کمری رقابت کند.

روز گذشته، تنها خودروهای خارجی لوکس تغییر قیمت نداشتند

خودروهای داخلی در روز گذشته افت بهای یک تا ۱۰ میلیون‌تومانی و درعین حال افزایش قیمت یک تا ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پیکاپ زاگرس (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۵۲۵ میلیون‌تومان برچسب قیمت خوردند.

از طرفی تارا اتومات (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۸۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس بدون رینگ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۶۴۸ میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (۱۴۰۲) با ۴ میلیون‌تومان افزایش ۵۷۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد افزایش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که ارزش فونیکس تیگو ۸ پرو مکس (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۷۵۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ میلیارد و ۱۵ میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۲) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به‌یک‌میلیارد و ۲۸۵ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۲) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به ۹۵۵ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد ریزش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا اسپورتیج GT لاین با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان، میتسوبیشی اوتلندر با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیـــارد و ۸۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس هیچ خودرویی تغییر قیمت نداشت و اغلب مدل‌ها با ثبات قیمت در بازار آزاد کار خود را در نخستین روز هفته آغاز کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =