امضای قرارداد دفتر مشترک طراحی و مهندسی ایران‌خودرو و LAUNCH چین

با ایجاد این مرکز مشترک در ایران، مهندسان و متخصصان حوزه طراحی و مهندسی خودرو از دو طرف در این مرکز مستقر شده و پروژه‌های مشترکی اجرا خواهند کرد

در هفته گذشته و هم‌زمان با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در کشور چین، تفاهم‌نامه توسعه همکاری در زمینه طراحی، مهندسی و توسعه محصول بین گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت LAUNCH چین منعقد شد. این اقدام در راستای مجموعه اقدامات استراتژیک گروه صنعتی ایران‌خودرو برای ایجاد تحول در توسعه محصولات باکیفیت و مطابق با فناوری‌های روز دنیا صورت گرفته است. براساس این گزارش، توافق یادشده، در ادامه توافقات صورت‌گرفته برای داخلی‌سازی گیربکس دوکلاچه WET-7DCT و توافق‌نامه توسعه همکاری‌های مشترک با گروه صنعتی دانگ‌فنگ که با حضور وزیر صمت امضا شد، می‌تواند گام بزرگی در ایجاد تحول در ایران خودرو باشد.

همکاری «ایکو» با یکی از معتبرترین مراکز طراحی خودرو چین

شرکت LAUNCH یکی از بزرگ‌ترین و باقدمت‌ترین مراکز طراحی خودرو در کشور چین است که با ایجاد ۲۷ شعبه در کشور چین و چهار کشور دیگر، همکاری‌های نزدیکی با اکثر خودروسازان چینی در حوزه طراحی و مهندسی خودرو و سیستم‌های زیرمجموعه خودرویی دارد.

تجربیات این شرکت در حوزه طراحی استایل، طراحی بدنه و تزیینات، طراحی شاسی و سیستم‌های دینامیک خودرو، محاسبات مهندسی CAE، طراحی و مهندسی قوای محرکه و همچنین مهندسی و کیفیت تولید انبوه در خودروهای سواری و تجاری و در حوزه خودروهای پاک ازجمله هیبرید و برقی، طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها به منظور انتقال و ارتقای دانش فنی را برای گروه صنعتی ایران‌خودرو و صنعت خودروی ایران به همراه خواهد آورد. طی این توافق‌نامه مقرر شده است؛ با ایجاد این مرکز مشترک در ایران، مهندسان و متخصصان حوزه طراحی و مهندسی خودرو از دو طرف در این مرکز مستقر شده و نسبت به اجرای پروژه‌های مشترک، اقدام کنند.

این برای اولین‌بار در تاریخ صنعت خودرو ایران است که یک شرکت مطرح بین‌المللی در زمینه طراحی و مهندسی خودرو نسبت‌به تاسیس دفتر مشترک طراحی با یکی از خودروسازان داخلی اقدام کرده است و امید می‌رود؛ تداوم این همکاری باعث ارتقای دانش فنی و مهندسی خودرو و افزایش کیفیت محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو شود.

«ری‌را»؛ پیشتاز در طراحی خودروهای داخلی

رونمایی از خودرو «ری‌را» در تابستان سال گذشته با طراحی متفاوت نسبت به دیگر محصولات داخلی نشان داد؛ مقوله طراحی خودرو در ایران در مرحله پوست‌اندازی و پیگیری و پیروی از دانش روز دنیا است. یک اصل کلی درخصوص طراحی خودروهای روز دنیا حتی محصولات خودروسازانی زبان طراحی کاملا مستقلی دارند، گنجاندن علامت‌ها و نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد خودرو با ترند جهانی همراه است و خصوصیت‌هایی که مورد پسند و استقبال مشتریان در بازار جهانی خودرو قرار گرفته و طرفدار پیدا کرده‌اند را دارد.

این اصل را در طراحی خودرو «ری‌را» نیز می‌توان مشاهده کرد و مدیران ایران‌خودرو نیز در زمان بازدید نمایندگان رسانه‌های تخصصی صنعت خودرو از این محصول اذعان داشتند که برخورداری از عناصر طراحی سال 2022 یکی از معیارهای طراحان این خودرو بوده است. اما نکته جالب توجه و امیدوارکننده این‌ بود که «ری‌را» یا همان محصول پروژه K125 با طراحی قبلی خود (که سبکی شبیه سبک طراحی فعلی خودرو «تارا» داشت) به مرحله نمونه‌سازی نیز رسیده بود، اما پیش از قالب‌سازی بدنه، ری‌دیزاین و بازطراحی شده است.

بدین‌ترتیب خوشبختانه طراحی این خودرو دیگر مانند برخی محصولات پیشین داخلی، تداعی اتودهای دستی اولیه یا رندرهای گرافیکی نهایی‌نشده را نمی‌کند. از سوی دیگر، با توجه به طولانی بودن فرایندهای طراحی، ساخت، نمونه‌سازی، تجاری‌سازی و تولید انبوه در ایران که باعث از بین رفتن طراوات طراحی اولیه در زمان عرضه محصول است، جا دارد طراحی اولیه محصولات جدید هرچه به‌روزتر و پیش‌روتر باشد.

سرآغاز فصلی نو برای طراحی در صنعت خودرو ایران

گروه صنعتی ایران‌خودرو در زمان رونمایی ری‌را اعلام کرد که طراحی کنونی این خودرو، طراحی دوم آن بوده که با درنظر گرفتن طراحی مابقی خودروهای روز دنیا صورت گرفته است تا نیاز مجدد به فیس‌لیفت و تغییر در این خودرو تا مدتی حس نشود. طراحی جلو و عقب ری‌را شباهت زیادی به خودروهای کره‌ای دارد و یک زبان طراحی جدید در شرکت ایران‌خودرو محسوب می‌شود. ناگفته نماند که جلوپنجره‌ بزرگ ری‌را، ورودی هوای بهتری را برای موتور فراهم خواهد کرد.

در نمای ظاهری ‌ری‌را وجود رینگ‌هایی با طراحی جدید که سابقا در محصولات ایران‌خودرو نبود و شباهت بسیاری به رینگ محصولات دی‌اس دارد نظر را به خود جلب می‌کند. باید اذعان داشت؛ ایران‌خودرو در طراحی ری‌را از آخرین خطوط طراحی روز استفاده کرده است؛ خطوطی که پیش از آن در ب‌ام‌و و برخی محصولات خودروسازان چینی مورد توجه قرار گرفته بود. خطوط طراحی کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو، شباهت زیادی به خودرو لاماری ایما دارد، اما طراحی داخلی ری‌را شباهت زیادی به محصولات جدید فرانسوی به‌ویژه طراحی پیانویی پژو دارد.

در طراحی داخل این خودرو نیز همچون خودروهای جدید از یک نمایشگر با ابعاد بزرگ برای نمایش اطلاعات رانندگی و مالتی‌مدیا استفاده شده و در کل از عقربه و روش‌های سنتی برای نشان دادن اطلاعات خبری نیست.

همچنین شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان نیز به چشم می‌خورد. درمجموع باید اذعان داشت که «ری‌را» با در نظر گرفتن جمیع شرایط موجود، تعریف صحیحی از جسارت در مقوله طراحی داشته و به‌رغم روزآمدی آن، برخلاف بعضی محصولات قبلی؛ در طراحی هیچ‌یک از قسمت‌های این خودرو شاهد افراط و تفریط در ابعاد جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های جلو و عقب، رینگ‌ها، گلگیرها، صندوق و... نبوده و درمجموع با قطعات و تزئینات اگزجره، نامتوازن و ناهماهنگ مواجه نیستیم. حال امید است که توافق ایران‌خودرو با LAUNCH به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز طراحی خودرو چین و تاسیس دفتر مشترک طراحی و مهندسی ایران‌خودرو و این شرکت چینی، سرآغاز فصلی نو برای طراحی در صنعت خودرو ایران باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =