دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو

در این نمایشگاه شرکت جتکو تست‌بنچ شبکه برق و الکتریک ری‌را، موتور الکتریکی خودرو برقی، گیربکس خودرو برقی، پک باتری خودرو برقی ری‌را و درایو خودرو برقی را به نمایش درآورده است

دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو با حضور وزیر صمت در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران آغاز به کار کرد. در این نمایشگاه گروه صنعتی ایران‌خودرو حضور فعالی دارد. هدف نمایشگاه تحول صنعت خودرو، معرفی و ارائه توانمندی‌های شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز است. گروه صنعتی ایران‌خودرو در این نمایشگاه جدیدترین محصولات سواری مانند ری‌را (برقی و بنزینی)، تارا V4 ال‌ایکس، تارا برقی، دناپلاس توربواتوماتیک آپشنال، شاین مکس (بنزینی و هیبرید)، هایما 8S و هایما 7X و همچنین اتوبوس برقی را به نمایش گذاشته است.

همچنین در این نمایشگاه شرکت جتکو تست‌بنچ شبکه برق و الکتریک ری‌را، موتور الکتریکی خودرو برقی، گیربکس خودرو برقی، پک باتری خودرو برقی ری‌را و درایو خودرو برقی را به نمایش درآورده است.

از دیگر شرکت‌های مشارکت‌کننده در نمایشگاه تحول صنعت خودرو، شرکت ایپکو است که در این نمایشگاه موتورهای سه‌استوانه 3F3L (موتور۱.۳لیتری سه‌استوانه توربو شارژ)، و موتور EFP توربو شارژ (TCP) را ارائه کرده است.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، کارگاه‌های آموزشی در حوزه خودرو برقی، هیبرید و شبکه برق با حضور مدیران و کارشناسان ایران‌خودرو، دانشگاهیان و علاقه‌مندان این حوزه برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو به مدت چهار روز از ۲۳ آبان‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شده و گروه صنعتی ایران‌خودرو در سالن‌های ۸ و ۹ پذیرای علاقه‌مندان است.

حمایت وزارت صمت از تولید داخل خودرو برقی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بازدید از غرفه گروه صنعتی ایران‌خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی در توسعه خودروهای برقی تاکید کرد.

عباس علی‌آبادی استراتژی اصلی وزارت صمت را حمایت منطقی، دقیق و عالمانه از ساخت داخل اعلام کرد و گفت: «حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که ما تجارت و صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم، بلکه معتقدیم باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی معنی دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر کنیم.»

وی افزود: «خودرو داخلی باید در تراز جهانی تولید و قابلیت صادرات را داشته باشد و این آینده‌ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.»

وزیر صمت با بیان این‌که ساخت داخل باید براساس مزیت‌های داخل کشور باشد، تصریح کرد: «هدف گیری ما در درجه اول رفع گلوگاه‌ها و ایجاد اشتغال و حداقل‌کردن مصرف ارز کشور و اقتصادی‌ کردن پروژه‌هاست و اگر برنامه‌ها با هر یک از این موارد معارض باشد، متوقف می‌شود.»

اولین پلت‌فرم در کشور با قابلیت توسعه بنزینی و برقی‌سازی

مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو (جتکو) درباره نسخه برقی ری‌را گفت: «پلت‌فرم دوگانه این خودرو اولین نمونه پلت‌فرم خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقی‌سازی است.»

حسن محمدقاسمی با بیان این که گروه صنعتی ایران‌خودرو علاوه بر دانش زیرسیستم‌ها و محصول خودروهای برقی، هم‌اکنون به‌عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلت‌فرم خودرو برقی را نیز در اختیار دارد، اظهار کرد: «بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی در جهان با فناوری‌های جدید در زیرسیستم‌های حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی، به مشخصات متفاوت و قابل‌توجهی دست‌پیدا کرده‌اند که شرکت جتکو نیز در پروژه خودرو الکتریکی ری‌را، با رویکرد استفاده از فناوری‌های جدیدتر، فراهم‌سازی مشخصات بالاتری‌ را هدف‌گذاری کرده ‌است.»

وی با بیان این‌که در حوزه زیرسیستم‌ها مانند قوای محرکه، دانش طراحی و توسعه در کشور اختلاف چندانی با سطح جهانی ندارد، خاطرنشان کرد: «اما در سه المان پایه مانند سلول باتری و سنسورها، فناوری‌های نوظهور مانند سیستم‌های هوشمند و متصل و نهایتا فرآیندهای توسعه محصول در سطح خودرو و تجمیع و صحه‌گذاری زیرسیستم‌ها فاصله‌هایی با سطح جهانی وجود دارد که پروژه‌های فعلی و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در آینده نزدیک منتج به حذف فاصله‌های دانشی با سطح جهانی خواهد شد.»

همکاری با شرکای خارجی برای توسعه خودروهای برقی

محمدقاسمی با بیان این‌که در زمینه تولید خودروی برقی، همکاری با شرکای خارجی برای یک دوره گذار محدود و به‌منظور ترویج و توسعه بازار و گسترش زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده ‌است، گفت: «این همکاری در یک برنامه مدون به سمت توسعه مشترک، انتقال فناوری و تعمیق داخلی‌سازی پیش‌ خواهد رفت و توافقات جدی نیز با شرکای خود در این خصوص صورت گرفته است. علاوه بر برنامه کوتاه‌مدت برای همکاری با شرکای خارجی، برنامه توسعه داخلی مبتنی بر پلت‌فرم‌های بومی به‌طور جدی ادامه خواهد یافت و ایران‌خودرو به مرور نقش خود را به‌عنوان محور توسعه خودروهای برقی در منطقه تقویت خواهد کرد.»

وی با بیان این‌که در زمینه فراهم‌کردن امکان شارژ و ایستگاه‌های شارژ که از گلوگاه‌های اصلی و مساله‌ای حایز اهمیت در زمینه توسعه خودروهای برقی است، از لحاظ فناوری، شرکت مپنا و شرکت‌های دیگر به این موضوع ورود کرده‌اند و نمونه‌هایی نیز در سطح کشور نصب و اجرا شده است، تصریح کرد: «هم‌اکنون برنامه‌های توسعه متفاوتی در دولت در دست بررسی است که یکی از آن‌ها شبکه توزیع اختصاصی شارژ است. بنابراین در مجموع موضوع ایستگاه شارژ نمی‌تواند مانع مهمی در مقابل توسعه بازار و تولید خودروهای برقی محسوب شود.»

تامین خودروهای برقی در کوتاه‌مدت به‌صورت CBU و CKD

مدیرعامل جتکو با تاکید بر این‌که درصورت رفع مساله اقتصادی و تیراژ، تقریبا تولید داخلی همه المان‌ها و ماژول‌های اصلی خودرو برقی در کشور امکان‌پذیر است، عنوان کرد: «ایران‌خودرو با تدوین یک نقشه‌راه دقیق و هوشمندانه این مسیر را برای واحدها و شرکت‌های تابعه خود ترسیم کرده است. در کوتاه‌مدت و تا دوسال آینده، ‎اولویت اصلی کشور در بخش واردات خودرو به‌صورت CBU و CKD، برنامه تامین خودروهای برقی خواهد بود.»

به گفته وی، با افزایش عمق داخلی‌سازی خودروهای برقی و برنامه‌های تولید داخل، میزان ارزبری این محصولات به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت و طبق برآوردها، درصورتی‌که زیرساخت‌های تولید باتری لیتیوم در کشور فراهم شود، ارزبری خودروهای برقی و بنزینی تفاوت چندانی نخواهد داشت. بنابراین، در صورت افزایش استفاده از این خودروها؛ صادرات بنزین و کاهش هزینه‌های عمومی دولت به میزان قابل توجهی این تبادل را به نفع کشور تنظیم خواهد کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • اگزوز برقی IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    علی آباد هم واسه خودش شهریه شنیدی ما‌شیناش همش برقیه دود نداره دوتا اگزوز داره باتری نداره کی به کیه معاونش منطق داره منطقش لاغره ولی پر ادعاست تا 1403 همه اگزوزاش براست بمن بگو علی آباد دقیقا کجاست؟ همونی که چین رفت ولی نمی دونست کجاست؟ علی آباد عشقش برقي دلشو برده اون اگزوز برقی قیچی میزنه میگه هونگچی ملی تاکسی می شه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =