واردات خودرو

قیمت خودرو در بازار آزاد روز گذشته نسبت به‌آخرین معاملات روز دوشنبه با تغییرات کمی همراه بود و برخی از مدل‌ها نیز تغییر قیمتی نداشتند. 

این روزها نمایشگاه تحول صنعت‌خودرو در تهران در حال برگزاری است. روز گذشته وزیر صمت در این نمایشگاه حاضر شد و بر حمایت وزارت صمت از تولید داخل خودرو برقی تاکید کرد.

عباس علی‌آبادی در ادامه، استراتژی اصلی وزارت صمت را حمایت منطقی از ساخت داخل اعلام کرد و گفت: «حمایت از تولید داخل به‌این معنا نیست که ما تجارت و صادرات و واردات را از دستور کار خارج کنیم؛ ما معتقدیم باید تولید داخلی را حمایت کنیم و این تا زمانی معنی دارد که بتوانیم این تولیدات را صادر کنیم.»

وی همچنین افزود: «خودرو داخلی باید در تراز جهانی تولید شود و قابلیت صادرات را داشته باشد و این آینده‌ای است که برای تولید داخلی متصور هستیم.»

وزیر صمت با اعلام این‌که درحال‌ حاضر ‌تشخیص قیمت‌گذاری خودرو برعهده شورای‌رقابت است، افزود: «البته در چشم‌انداز می‌خواهیم رقابت در تولید خودرو به‌گونه‌ای باشد که نیازی به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت نباشد و این خواست ما و دولت است.»

وی درخصوص اقدام خودروسازان مبنی بر الزام متقاضیان به‌خرید خودروهایی مغایر با مدل‌های ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه خودرو گفت: «خودروساز مطلقا و طبق قانون‌ حق ندارد خریدار را مجبور به‌خرید محصول دیگری کند و باید طبق قرارداد عمل کند. خودروسازان به من گفته‌اند که به‌مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودرو دیگر خریداری کنند؛ حالا مشتری می‌تواند این توصیه را نپذیرد. هیچ الزامی نیست و اگر چنین اقدامی صورت گرفته این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم‌.»

علی‌آبادی درپاسخ به‌این سوال که شـــــورای‌رقابت چه زمانی از قیمت‌گذاری حذف می‌شود؟ گفــــت: «من مسئول این کار نیستم و نمی‌توانم درمورد این موضوع قول و وعده بـــدهم.»

از طرفی روز گذشته، علی جدی (عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای‌اسلامی) با بیان این خبر که بانک‌مرکزی برای واردات مجدد خودروهای نو ۲۰۰ میلیون‌دلار تخصیص داده است، گفت: «واردات خودروهای کارکرده با وجود تدوین آیین‌نامه در هیات دولت همچنان در انتظار موافقت بانک‌مرکزی برای تامین ارز است.»

وی تاکید کرد: «در جلسه بعدی کمیسیون صنایع که احتمالا هفته آینده برگزار می‌شود، از مسئولان بانک‌مرکزی دعوت کردیم موضوع تامین ارز واردات خودروهای کارکرده نیز حل‌وفصل شود و با این کار به‌نوعی به‌وزارت صنعت برای تسریع در پروسه واردات خودرو کمک کنیم.»

وزیر صمت نیز درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: «آیین‌نامه آن تهیه و به‌دولت ارسال شد که کلیات آن تصویب شده است؛ البته بندی در این آیین‌نامه درج شده که براساس آن باید کمیته‌ای منشا ارز را شناسایی کند و دراین‌باره با اعضای کمیسیون صحبت کرده و مقرر شد با همکاری یکدیگر در این کمیته شرکت و مساعدت کنیم تا نگرانی بانک‌مرکزی رفع شود.»

علی‌آبادی افزود: «بانک‌مرکزی بی‌سبب نگران نیست و معتقد است ممکن است به‌دلیل منافعی که این موضوع برای واردکنندگان دارد، به‌بازار ارز هجمه وارد شود و نرخ ارز ترقی کند و این ترقی بر تمام کالاها اثرگذار باشد؛ بنده نیز معتقدم این نگرانی باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین مقرر شد جلسه‌ای در این زمینه با حضور نمایندگان بانک‌مرکزی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس داشته باشیم و راهکاری برای آن تعریف کنیم.»

همچنین روز گذشته رئیس فراکسیون جمعیت و خانواده مجلس با انتقاد از وزارت صمت گفت: «به‌رغم آمارهای اعلام‌شده توسط وزارت صمت، فقط ۱۷ درصد از مادران مشمول، خودرو دریافت کرده‌اند.»

کاهش قیمت ب‌ام‌و 730 Li و افزایش قیمت پورشه ماکان!

خودروهای داخلی در روز گذشته کاهش بهای یک تا 8 میلیون‌تومانی را تجربه کردند.

جایی که پژو 206 تیپ 2 با 8 میلیون‌تومان کاهش 472 میلیون‌تومان، پژو 207 پانوراما ارتقا یافته (1402) با 6 میلیون‌تومان کاهش 655 میلیون‌تومان، کارون (1402) با 6 میلیون‌تومان کاهش 720 میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (1402) با 5 میلیون‌تومان کاهش 610 میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 524 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی نیز شاهد کاهش بهای 5 تا 20 میلیون‌تومانی برخی مدل‌ها بودیم. جایی که فونیکس تیگو 8 پرو پریمیوم (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 110 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس (1402) با 20 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 715 میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (1402) با 15 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 815 میلیون‌تومان و کی‌ام‌سی J7 (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 410 میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای سانتافه با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 650 میلیون‌تومان، تویوتا CH-R هیبرید با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 800 میلیون‌تومان و میتسوبیشی اوتلندر هیبرید PHEV با 50 میلیون‌تومان افزایش 4 میلیارد و 800 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس شاهد کاهش قیمت 300 میلیون‌تومانی و افزایش بهای 500 میلیون‌تومانی بودیم.

جایی که ب‌ام‌و 730Li با 300 میلیون‌تومان کاهش 17 میلیارد و 200 میلیون‌تومان اعلام قیمت شد و ارزش پورشه ماکان با 500 میلیون‌تومان افزایش به 17 میلیاردتومان رسید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هیسسسسس IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
    0 0
    هیسسسسس.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =