واردات خودرو

محمد فرح‌آبادی *

در حالی که وزیر صمت از قیمت خودروهای وارداتی اعلام رضایت می‌کند، اما باید به صدای منتقدان و متقاضیان خرید خودروهای وارداتی نیز گوش فرا بدهد. در دنیا خودرو ۲۰ هزار دلاری متعلق‌به قشر متوسط و معمولی است، اما این خودرو ۲۰ هزار دلاری در ایران قیمت ۳برابری پیدا می‌کند.

چگونه قیمت خودروهای وارداتی برای قشر متوسط مردم قابل‌قبول است؟ در وضعیت فعلی سقف ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو، حد قابل قبول برای متوسط مردم به حساب آمده در حالی که چنین خودرویی حدود یک میلیارد تومان با نرخ فعلی ارز ارزش‌گذاری می‌شود.

این ادعا در حالی است که روایت‌های بازار، موضوع دیگری را نشان می‌دهند. اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شوند، حکایت از آن دارند که خودروهای ۲۰هزار دلاری درحال‌حاضر با قیمتی دو تا سه برابر به دست مصرف‌کننده می‌رسند و به عبارتی، یک خودرو ۲۰ هزار دلاری، حدود ۵۵ تا ۶۰ هزار دلار وارد بازار ایران می‌شود.

در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که هم متقاضیان خرید خودروها و هم واردکنندگان خودرو اعلام نارضایتی می‌کنند پس این سوال مطرح می‌شود دستورالعمل وزارت صمت و هیات دولت چه نقصی دارد که این موج را به‌انداخته است. این موضوع حتی قبلا صدای نمایندگان مجلس را هم درآورده بود؛ به طوری که اوایل آبان‌ماه جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس در انتقادی تند عنوان کرد، «دولت بگوید چگونه خودرو ۷۰۰ میلیونی یک‌باره ۲میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان شده است. این اعداد را از کجا آورده‌اند؟»

مشکل از آنجایی شروع شد که دولت وعده واردات خودروهای اقتصادی را مطرح و محصولاتی را عرضه کرد که به واسطه برخی تصمیمات قیمت لاکچری پیدا کردند. این‌که بگوییم می‌خواهیم خودرو اقتصادی بیاوریم و بعد یک خودرویی وارد کنیم که قیمتی بالای ۱.۵ تا ۲ میلیارد داشته باشد، درست نیست.

با این شرایط، برخی کارشناسان و تحلیلگران عنوان می‌کنند برخلاف هدف‌گذاری‌ها و وعده‌ها، خودروهای وارداتی به جای دهک‌های پایین جامعه، به سمت دهک‌های مرفه حرکت کرده‌اند.

راهکاری که دولت باید برای کاهش التهابات بازار و صنعت خودرو بیندیشند، تکیه بر توان تولید داخلی و مونتاژ کاری است؛ در این صورت می‌تواند بخشی از هزینه‌های خدماتی و کارگری را برای پیشبرد اشتغالزایی و ایجاد گردش مالی در کشور مصرف کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =