دایون Y۷

ایلیا، خودروسازی جوان اما شناخته‌شده در کشور است که فعالیت خود را با واردات محصولات بورگوارد آغاز کرد. دو سال قبل بود که این شرکت یکی از محصولات شرکت خودروسازی دایون را با نام دایون Y۵ معرفی و به‌بازار عرضه کرد

این روزها بازار خودرو در کلاس اس‌یووی‌ها و کراس‌اوورها، شاهد هیجان و رقابت بسیار نفس‌گیری است. از خودروسازان گرفته تا مصرف‌کنندگان، توجه همگی معطوف بر بلندقامتان شده و این مساله به‌خودی خود سبب شده است در این کلاس از خودروها، شاهد حضور طیف نسبتا گسترده‌ای از گزینه‌های نسبتا مناسب برای خرید باشیم؛ البته گزینه‌ها برای تصاحب یک اس‌یووی به‌معنای واقعی و با قابلیت‌های آفرودی در بازار کشورمان محدود است؛ اما شرکت خودروسازی ایلیا از سال ۱۴۰۰ تا به‌امروز سعی کرده با عرضه یک خودرو اس‌یووی آفرودی، در این زمینه موفق ظاهر شود. این شرکت برای نخستین‌بار در کشورمان، اس‌یووی آفرودی با شاسی مجزا را وارد ‌چرخه مونتاژ کرده است. این محصول موفق شرکت خودروسازی ایلیا، دایون Y۷ نام دارد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

طراحی جذاب و استایل تنومند

ایلیا، خودروسازی جوان اما شناخته‌شده در کشور است که فعالیت خود را با واردات محصولات بورگوارد آغاز کرد. دو سال قبل بود که این شرکت یکی از محصولات شرکت خودروسازی دایون را با نام دایون Y۵ معرفی و به‌بازار عرضه کرد. طولی نکشید که خودروسازی ایلیا درصدد عرضه نسخه قوی‌تر از Y۵ برآمد و در ادامه، نسخه Y۷ را از اوایل سال جاری راهی بازار کرد. شاید بتوان گفت دایون Y۷ از نظر ظاهری، همان مدل Y۵ است که تنها در بخش قوای محرکه و امکانات رفاهی، تفاوت‌هایی با Y۵ دارد.

از نظر ابعاد و اندازه، طول دایون Y۷، ۴۷۷۱ میلی‌متر، فاصله محوری آن ۲۷۹۰ میلی‌متر، عرض این خودرو ۱۸۷۰ میلی‌متر و ارتفاع آن نیز ۱۸۲۸ میلی‌متر است. بنابراین فضای مناسبی برای ۷ سرنشین در کابین خودرو تدارک دیده شده است. این خودرو در نگاه نخست، استایل یک اس‌یووی تنومند را به‌نمایش می‌گذارد. با نگاهی به‌پروفیل خودرو، شاهد استفاده از خطوط نرم در کنار سطوح منحنی هستیم که این امر، سبب ایجاد یک حجم برآمده روی گلگیرهای جلو و عقب شده است. درعین حال رینگ‌های ۱۷ اینچی، استایل تنومندی به دایون Y۷ بخشیده است.

دایون Y۷ اس‌یووی آفرودی

ارتفاع ۱۸۲۸ میلی‌متری این خودرو سبب شده است حس و حال مشاهده یک اس‌یووی آفرودی، به مخاطبان منتقل شود. همچنین استفاده از خطوط کروم زیر درها و دور خط کمربندی (بلت لاین) حس لوکس بودن را در این اس‌یووی تداعی می‌کند. برخلاف بیشتر کراس‌اوورها که در نمای جلو چهره تهاجمی و خشنی دارند، دایون Y۷ در این نما از چهره‌ای آرام و جذاب برخوردار است. ناگفته نماند که این خودرو در نخستین نگاه، شما را به‌یاد نمونه پیکاپ مونتاژی آن در کشور می‌اندازد. در این خودرو، شاهد چراغ‌ها و جلوپنجره ۴ ضلعی بزرگ و خطوط افقی کروم هستیم که لوگوی دایون، در جلوترین نقطه جلوپنجره خودنمایی می‌کند.

درعین حال استفاده از خطوط نسبتا تیز روی کاپوت این خودرو، به‌منظور بهبود آیرودینامیک آن است. نکته بسیار مثبت در طراحی خارجی دایون Y۷ ارتفاع آن است که سبب شده زاویه نزدیک شدن (Approach Angle ) و زاویه دور شدن (Departure Angle ) در سطح بسیار خوبی قرار بگیرد.

این دو زاویه برای یک خودرو اس‌یووی آفرودی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا در زمان حرکت در مسیرهای سخت و با شیب زیاد، خودرو با توجه به این دو مولفه، به‌راحتی پیش می‌رود. از سوی دیگر در نمای عقب، شاهد طراحی زیبایی هستیم. چراغ‌های افقی نسبتا کشیده در این نما، یادآور محصولات ژاپنی است و یک خط نسبتا تیز که حجم خاصی را ایجاد کرده، فرم زیبایی به‌این اس‌یووی آفرودی بخشیده تا برخلاف برخی کراس‌اوورهای چینی، طراحی کسل‌کننده‌ای نداشته باشد.

دایون Y۷ از طریق سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی عرضه می‌شود. قیمت این خودرو در نمایندگی‌های شرکت خودروسازی ایلیا، یک‌میلیارد و ۶۰۶ میلیون‌تومان است.
فضای داخلی ساده اما به‌روز

در زمان ورود به‌کابین دایون Y۷ با همان سبک طراحی که مشابه نمونه پیکاپ مونتاژی آن در کشور است، مواجه می‌شویم. درواقع طراحان کمپانی دایون، داشبورد ساده‌ای را طراحی کرده‌اند که به‌خوبی تمام ادوات مربوطه در آن جانمایی شده است. طراحی ساده دایون Y۷ سبب شده است فضای داخلی خودرو جادار به‌نظر برسد. البته طراحان دایون از به‌روز بودن فضای داخلی غافل نشده‌اند.

طراحی یک نمایشگر ۸ اینچی افقی لمسی در بخش میانی داشبورد و وجود صفحه‌نمایشگر ۴.۳ اینچی برای کلاستر و تنظیمات پیشرفته و الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع، حس مدرن بودن را به‌سرنشینان القا می‌کند. درعین حال استفاده از پلاستیک خشک در قسمت بالایی و مرکزی داشبورد، سبب شده است کمی از کیفیت متریال مورد استفاده در کابین کاسته شود؛ اما دکوراتیو کروم مشکی پیانویی در کنار چیدمان جذاب تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع در بخش مرکزی داشبورد، فضای جذابی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

دایون Y۷ اس‌یووی آفرودی

طراحی دریچه‌های سیستم تهویه‌مطبوع بزرگ نیز به‌خوبی با نوع چیدمان داخلی هارمونی دارد. از طرفی، تمام تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع در یک قاب کروم و در زیر دریچه‌های میانی تعبیه شده‌اند تا جلوه زیبایی به‌کابین دایون Y۷ ببخشند. غربیلک‌فرمان سه شاخه با دسته‌دنده مشابه محصولات هیوندای نیز رانندگی با این اس‌یووی آفرودی را جذاب می‌کند.

استفاده از روکش چرم با دوخت قرمزرنگ و تریم یکپارچه مشکی، از جمله موارد دیگر در کابین دایون Y۷ است. به‌منظور نورپردازی بهتر در داخل کابین، یک سقف سانروف نسبتا بزرگ در کابین این خودرو تعبیه شده است.

دایون Y۷ هفت نفره است و صندلی ردیف دوم به‌راحتی و با یک اهرم مکانیکی خوابانده می‌شود تا سرنشینان بتوانند به‌ردیف سوم نیز دسترسی داشته باشند.

نکته بسیار مهم دراین‌باره، طراحی دریچه‌های افقی در قسمت بالایی ستون C و D خودرو است که دقیقا به‌صورت مورب، بالای سر سرنشینان ردیف دوم و سوم تعبیه شده است تا گردش هوای خوبی را برای سرنشینان به‌ارمغان آورد. از طرفی، یک دکمه روتاری در کنار خروجی پورت ۱۲ ولت در ردیف دوم تعبیه شده تا سرعت فن سیستم تهویه‌مطبوع برای سرنشینان عقب نیز قابلیت تنظیم مجزا داشته باشد. به‌لطف صداگیرهای نسل جدید، این خودرو در زمان رانندگی از یک کابین آرام و به‌دور از صداهای اضافی برخوردار است.

قلب تپنده قدرتمند

زیر چهره تنومند دایون Y۷ یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲.۴ لیتری توربوشارژ، ساخت کمپانی میتسوبیشی وجود دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر خطی موسوم به ۴K۲۲D۴T بوده و مزین به ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر، روی دو میل‌سوپاپ‌رو DOHC است.

دایون Y۷ اس‌یووی آفرودی

این پیشرانه با توجه به‌نصب سیستم پرخوران توربوشارژ ۲.۴ لیتری و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، می‌تواند حداکثر ۲۱۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

این پیشرانه می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی تولید کند و به‌دلیل گشتاور ۳۲۰ نیوتون‌متری این اس‌یووی آفرودی چینی، شاهد توان و کشش مناسب حرکتی در این خودرو هستیم. ناگفته نماند که گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک می‌تواند توان و گشتاور تولیدی را به‌هر چهار چرخ منتقل کند.

یکی دیگر از نقاط قوت دایون Y۷ سیستم چهارچرخ‌محرک (۴WD) آن است که با هماهنگی سیستم قفل و محدودکننده دیفرانسیل، عملکرد بالایی را در زمان حرکت در مسیرهایی که نیاز به‌گشتاور بیشتری باشد، در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین سه حالت نرمال، اسپرت و دستی (منوال) برای گیربکس تعیبه شده تا لذت رانندگی با این خودرو، به‌اوج خود برسد.

بد نیست بدانید که عملکرد گیربکس ۶ سرعته به‌دلیل استفاده از پروگرامینگ به‌روز TCU و استفاده از صفحات نسل جدید تعویض دنده‌ها، نرم و فاقد تاخیر و کوبش بوده که این مساله از دیگر نکات مثبت دایون Y۷ به‌شمار می‌رود.

همچنین یک فن دمنده در جلو موتور و یک فن دیگر در جلو رادیاتور خودرو تعبیه شده است. این نوع مکانیزم خنک‌کننده، سبب می‌شود تنش حرارتی موتور به‌حداقل برسد و در زمان توقف در ترافیک‌های طولانی، به‌لحاظ حرارت کاری پیشرانه، مشکلی ایجاد نشود.

از سوی دیگر با توجه به این‌که پیشرانه این خودرو ۲.۴ لیتری و مزین به‌تکنولوژی توربوشارژ است، قدرت و گشتاور کمتری نسبت به‌حجم این پیشرانه دریافت می‌شود. این موضوع به‌خوبی نشان می‌دهد که دایون Y۷ از استهلاک پایینی برخوردار است.

دایون Y۷ اس‌یووی آفرودی

امکانات رفاهی و ایمنی

دایون Y۷ نسبت به دایون Y۵ از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار است. بر این اساس چهار آپشن سنسور نور، سنسور باران، نشانگر فشار باد تایرها TPMS و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP در این خودرو تعبیه شده است.

اما از مهم‌ترین آپشن‌های دایون Y۷ می‌توان به: سیستم ترمز چهارچرخ دیسکی، سیستم ترمز ABS و EBD، کروزکنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود به‌خودرو بدون کلید (کی‌لس)، ایزوفیکس (صندلی ایمنی کودک)، کمربند سه نقطه‌ای برای سه ردیف، دو ایربگ، سیستم هشدار عدم‌استفاده از کمربند ایمنی، چراغ اتوماتیک اتولایت، نشانگر تعویض دنده یا GSI، سانروف برقی، چراغ روشنایی در روز (دی‌لایت)، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل روی فرمان، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک و مجزا برای سرنشینان عقب، خروجی ۱۲ ولت، پوشش صندلی چرم مصنوعی، تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت اشاره کرد.

لازم به‌ذکر است که نسخه پلاس از دایون Y۷ به‌سفارش مشتریان قابل دسترسی است که از دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقاط کور و سنسور پارک جلو و عقب برخوردار است.

در بخش تریم داخلی نسخه پلاس از دایون Y۷، امکان تعویض دکوراتیو مشکی پیانویی با طرح چوب یا فیبرکربن نیز وجود دارد.

کیفیت سواری و هندلینگ

دایون Y۷ به‌عنوان یک اس‌یووی با شاسی مجزا شناخته می‌شود که این ویژگی، قابلیت آفرودی به‌آن می‌بخشد. البته اغلب پیکاپ‌ها از چنین ساختاری بهره‌ می‌برند؛ اما کیفیت سواری چندان مناسبی ندارند.

دایون Y۷ با در نظر گرفتن ساختار دابل‌ویشبون دوجناغی در جلو و سیستم فایولینک (اتصال پنج‌گانه) در عقب، سواری خوبی دارد؛ البته سایز تایرهای۷۰/۲۴۵ نیز در این زمینه موثر است. در نظر داشته باشید که سایز رینگ‌ها ۱۷ اینچی بوده و این سایز رینگ کمتر سبب خرابی سیستم تعلیق در بلندمدت می‌شود.

درعین حال رینگ‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان ارتعاش‌های وارده به‌سازه بدنه به‌حداقل برسد و درنهایت، عمر قطعات سیستم تعلیق بیشتر شود. از نظر فرمان‌پذیری نیز می‌توان گفت به‌دلیل مرکز ثقل نسبتا بالا، خودرو کمی به‌بیش‌فرمانی تمایل دارد که این مساله درمورد بسیاری از اس‌یووی‌ها صادق است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =