دایون Y۵

دایون Y5 این روزها در بازار قیمتی برابر با یک میلیارد و 690 میلیون‌تومان دارد.

در مطلب قبلی «دنیای خودرو» درباره دایون Y۷ خواندید که یک خودرو اس‌یووی آفرودی مجهز به‌شاسی مستقل بود. در این مطلب می‌خواهیم به نخستین محصول آفرودی شرکت خودروسازی ایلیا بپردازیم.

این خودرو در بازار کشورمان با نام Y۵ شناخته می‌شود. درحقیقت دایون Y۵ نخستین محصول مونتاژی شرکت خودروسازی ایلیا است که بعد از واردات بورگوارد توسط این شرکت در کشور مونتاژ شد. جالب است بدانید دایون Y۵ رقیب اصلی برای فوتون ساوانا و یواز پاتروت است که این خودرو از نظر خدمات و شبکه خدمات پس از فروش در سطح بالاتری نسبت به‌دو خودرو مذکور قرار دارد. در ادامه این مطلب دایون Y۵ را بررسی خواهیم کرد.

تنها اس‌یووی هفت نفره زیر ۲ میلیارد  تومان!

ظاهر یکسان با دایون Y۷

دایون Y۵ در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان نخستین محصول مونتاژی شرکت خودروسازی ایلیا به‌کشورمان پا گذاشت. دایون Y۵ برای رقابت در بازار کشورمان دو رقیب نه‌چندان جدی دارد که از نظر فنی یک سر و گردن از هر دوی آن‌ها بالاتر است.

همان‌طور که در ابتدای این مطلب ذکر شد، دایون Y۵ درحقیقت نسخه پایه دایون Y۷ است. از نظر ابعاد و اندازه، با همان ابعاد دایون Y۷ روبه‌رو هستیم؛ فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع این خودرو به‌ترتیب ۲۷۹۰، ۴۷۷۱، ۱۸۷۰ و ۱۸۲۸ میلی‌متر است. با در نظر گرفتن این ابعاد و اندازه به‌راحتی می‌توان متوجه شدکه فضای کاملا راحت و جاداری در اختیار سرنشینان دایون Y۵ قرار می‌گیرد.

از نظر طراحی و استایل، همچنان استفاده از خطوط نرم و سطوح منحنی، استایل تنومند و موقری برای این خودرو فراهم کرده است. این خودرو از نظر طراحی هیچ تفاوتی با برادر بزرگ‌ترش یعنی دایون Y۷ ندارد. بر این اساس رینگ‌های ۱۷ اینچی نیز در دایون Y۵ طراحی شده تا از نظر تناسب تایر با بدنه، هیچ تفاوتی با برادرش نداشته باشد. البته باید گفت ابتدا دایون Y۵ به‌چرخه مونتاژ رسیده و سپس دایون Y۷ به‌بازار عرضه شده است. البته این دو خودرو از نظر قوای محرکه و سطح امکانات رفاهی با یکدیگر متفاوت هستند.

در نمای جلو نیز همچنان چراغ‌های بزرگ در کنار جلوپنجره ۴ ضلعی بزرگ با خطوط افقی مزین شده به‌کروم، چهره آرام و جذابی از این اس‌یووی آفرودی را به‌نمایش می‌گذارند. در نمای عقب نیز با همان چراغ‌های کشیده مواجهیم و با حجم‌ خاصی که در میان آن‌ به‌چشم می‌خورد، نمای زیبایی از اس‌یووی آفرودی ایلیاخودرو به‌نمایش ‌گذاشته می‌شود.

تنها اس‌یووی هفت نفره زیر ۲ میلیارد  تومان!


کابین‌های یکسان با امکانات متفاوت

با قرار گرفتن در پشت فرمان دایون Y۵ همان حسی را داریم که پشت فرمان دایون Y۷ تجربه کرده‌ایم. طراحی داشبورد ساده و مینیمال است که البته با ویژگی‌های سبک مدرن ترکیب شده تا فضای جذابی در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. چون دایون Y۷ نسخه گران‌تر و آپشنال‌تر از Y۵ به‌حساب می‌آید، در بخش میانی داشبورد این خودرو شاهد یک فرم کروم بودیم که تمام تنظیمات مربوط به‌سیستم تهویه‌مطبوع را در خود جای داده بود. این امکان در دایون Y۵ یک آپشن به‌حساب می‌آید و در صورت سفارش و بنا به‌درخواست مشتری ارائه می‌شود.

نمایشگر ۸ اینچی افقی در بالاترین بخش مرکزی دایون Y۵ قرار دارد. همچنین نمایشگر ۴.۳ اینچی کلاستر و تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع، فضای داخلی را مدرن جلوه می‌دهند. استفاده از دکوراتیو کروم مشکی پیانویی و افزودن رنگ قرمز به‌پوشش مشکی‌رنگ صندلی‌ها، فضای داخلی را اسپرت جلوه می‌دهد.

تنها اس‌یووی هفت نفره زیر ۲ میلیارد  تومان!

نکته دیگر در مورد فضای داخلی دایون Y۵ استفاده از رودری‌های چرم مصنوعی قهوه‌ای رنگ است که با رنگ تریم داخلی در تضاد بوده و در نسخه‌های سفارشی بنا به‌درخواست مشتری این رودری‌ها به‌رنگ مشکی نیز قابل سفارش است. فراموش نکنید که طراحی داخلی دایون Y۵ شبیه دایون Y۷ است و هیچ تغییری در کلیت طراحی داده نشده است؛ تنها در بخش میانی سیستم تهویه‌مطبوع، یک خط کرومی این بخش را از بخش میانی داشبورد جدا کرده که این تضاد منجر به‌جذابیت نمای داخلی شده است. از دیگر نقاط مثبت دایون Y۵ می‌توان به‌وجود دریچه‌های افقی که میان ستون C و D به‌صورت مورب قرار گرفته، اشاره کرد که گردش هوای لازم را برای سرنشینان عقب به‌ارمغان می‌آورد.

تنها اس‌یووی هفت نفره زیر ۲ میلیارد  تومان!

یکی از موارد مهم در خودروهای امروزی، جای پای سرنشینان و موقعیت قرارگیری آن‌ها روی صندلی‌هاست. در اغلب اس‌یووی‌های آفرودی، کمتر به‌سرنشینان عقب توجه می‌شود (مانند فوتون ساوانا یا یواز پاتروت)؛ اما در دایون Y۷ و Y۵ به‌دلیل طول و فاصله ‌محوری مناسب خودرو، در زمان ورود سرنشینان به‌ردیف سوم، هیچ نقطه‌ضعفی احساس نمی‌شود و افراد به‌راحتی می‌توانند از صندلی‌های ردیف سوم هم استفاده کنند. این موضوع سبب شده است دایون Y۵ یکی از گزینه‌های بسیار مناسب در بازار کشورمان برای خرید یک اس‌یووی آفرودی ۷ نفره با قیمت مناسب باشد. همچنین باید گفت دایون Y۷ جایگزین دایون Y۵ شده، اما نسخه آپشنال این خودرو همچنان به‌بازار عرضه می‌شود.

بررسی فنی دایون Y۵

شرکت خودروسازی ایلیا دایون Y۵ را به‌عنوان نسخه پایه Y۷ در نظر گرفته است. زیر کاپوت دایون Y۵ یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوشارژ قرار گرفته است. نکته بسیار مهم این‌که در زمان باز کردن کاپوت دایون Y۵ لوگوی میتسوبیشی به‌چشم می‌خورد که حس اطمینان خاطر خوبی را به‌مالک خودرو منتقل می‌کند.

این موتور ۲ لیتری توربوشارژ ساخت کمپانی میتسوبیشی موسوم به ۴K۲۱D۴W است که باتوجه به‌حجم موتور ۲ لیتر و سیستم پرخوران توربوشارژ می‌تواند توان و گشتاور مناسبی را تولید کند. با توجه به‌تکنولوژی توربوشارژ و سیستم هوشمند جرقه‌زنی و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، حداکثر توان این موتور ۲ لیتری توربوشارژ به ۲۰۲ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور آن به ۲۸۰ نیوتون‌متر می‌رسد.

تنها اس‌یووی هفت نفره زیر ۲ میلیارد  تومان!

کمپانی میتسوبیشی در طراحی و ساخت موتورهای احتراق‌داخلی جایگاه ویژه‌ای دارد و تمام قوای محرکه‌های تولیدی این کمپانی، تنش حرارتی پایینی داشته و طبع سردی دارند.

در دایون Y۵ با استفاده از دو فن بزرگ دمنده (که یکی در جلو موتور و دیگری در جلو رادیاتور خنک‌کننده تعبیه شده)، میزان هوادهی و عبور هوا روی سطح موتور بالا برده شده که این امر سبب کاهش حرارت موتور و استهلاک قطعات می‌شود.

در نظر داشته باشید که با نصب سیستم توربوشارژ، توان و گشتاور کمتری نسبت به‌راندمان حجمی، از این پیشرانه استخراج می‌شود که این مساله در کاهش استهلاک و خرابی قطعات موتور بسیار اثرگذار است.

همچنان گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک قدرت و گشتاور را به‌چهار چرخ منتقل می‌کند. این گیربکس باتوجه به‌طراحی و ساخت به‌روز، در زمان تعویض دنده بسیار با پیشرانه هماهنگ است و رانندگی را برای راننده لذت‌بخش می‌کند. در این خودرو از سیستم دو دیفرانسیل ۴WD با قفل دیفرانسیل استفاده شده تا قابلیت آفرودی به‌این اس‌یووی تنومند بخشیده شود.

کیفیت سواری و شرایط هندلینگ

Y۵ در بخش سواری و هندلینگ، هیچ تفاوتی با دایون Y۷ ندارد. برای این‌که دایون Y۵ یک خودرو مناسب آفرود باشد، ساختار دابل‌ویشبون دوجناغی در محور جلو و سیستم فایولینک (اتصال پنج‌گانه) در محور عقب تعبیه شده است.

همچنین سایز تایرهای ۷۰/۲۴۵ و البته رینگ‌های ۱۷ اینچی، سواری مناسب و معقولی را برای این اس‌یووی فراهم می‌کنند. در بخش هندلینگ به‌دلیل طراحی و ماهیت اس‌یووی‌ها، دایون Y۵ بیش‌فرمان است. البته با در نظر گرفتن ماهیت این خودرو، نمی‌توان این ویژگی را یک نقطه‌ضعف تلقی کرد؛ چراکه همان‌طور که ذکر شد، بیش‌فرمانی بخشی از ماهیت خودروهای اس‌یووی آفرودی است.

تجهیزات و آپشن‌های دایون Y۵

دایون Y۵ از امکانات رفاهی نسبتا به‌روزی برخوردار است. البته اگر خواهان آپشن‌های بیشتری هستید، می‌توانید دایون Y۷ را انتخاب کنید. از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو می‌توان به‌سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی، سیستم ترمز ABS و EBD، کروزکنترل، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود به‌خودرو بدون کلید (کی‌لس)، ایزوفکیس یا صندلی ایمنی کودک، کمربند سه نقطه‌ای برای سه ردیف، دو ایربگ، سیستم هشدار عدم‌استفاده از کمربند ایمنی، چراغ اتوماتیک اتولایت، نشانگر تعویض دنده یا GSI، سانروف برقی، چراغ روشنایی در روز (دی‌لایت)، کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروزکنترل روی فرمان، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک و مجزا برای سرنشینان عقب و پوشش صندلی چرم مصنوعی اشاره کرد. جالب است بدانید که اگر به‌دنبال آپشن‌هایی مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقاط کور، سنسور پارک جلو و عقب و دکوراتیو فیبرکربن یا طرح چوب هستید، نسخه پلاس هم برای دایون Y۵ وجود دارد که اختلاف قیمتی حدود ۲۰۰ میلیون‌تومانی با نسخه استاندارد Y۵ در بازار دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =