علی آقامحمدی

یکی از مهم‌ترین دلایل زیاندهی صنعت خودرو قیمت‌گذاری تکلیفی محصولات در این صنعت است. معضلی که باعث زیان انباشته چند ده‌هزار میلیارد تومانی شده، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص معتقد است: «قیمت محصولات خودروسازان داخلی باید به گونه‌ای باشد تا آنها بتوانند به تولید ادامه دهند. البته در این میان ضرورت دارد صنعت خودرو، متناسب با قدرت خرید مردم حرکت کند یا شرایطی فراهم شود که مردم با شرایط بهتری خودرو خریداری کنند.»

برای شکوفایی صنعت خودرو ایجاد انگیزه رقابتی در این حوزه چه راهکار را پیشنهاد می‌دهید؟

در صنعت خودرو باید به سه موضوع طراحی،‌ تکنولوژی و مصرف سوخت توجه کرد. اگر خودروسازان در بخش‌های یادشده برنامه‌ریزی کنند، قطعا این صنعت می‌تواند با سرعت بیشتر رشد و نیاز بازار را تامین کند. وقتی خودرویی از خطوط تولید خودروسازان حذف می‌شود، باید جایگزین آن از قبل مشخص شود، اگر به این مقوله توجه شود، بازار خودرو هم دچار به‌هم‌ریختگی نخواهد شد.

قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان خارج بنگاه‌ها تولیدی موجب زیان این صنعت شده است، برای واگذاری این امر به مدیران اجرایی چه باید کرد؟

اگر نتوانیم به تولیدکنندگان خودرو اعتماد کنیم در مورد صنعت خودرو هم نمی‌توانیم حرف زیادی بزنیم، قطعه‌سازان و خودروسازان جزو بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولیدی هستند و باید به وجود آنها افتخار ‌کنیم. از همین رو در صنعت خودرو نیاز به اجماع ملی داریم و نباید به صحبت‌های غیرکارشناسی، ‌توجه کرد. برخی‌ نمی‌خواهند صنعت خودرو قوی شود اما با اجماع و همکاری مشترک می‌توان صنعت خودرو را به پویایی که هدف‌گذاری شده است، ‌رساند.

راهکار پیشنهادی شما برای کاهش مصائب صنعت و افزایش تیراژ تولید محصولات به کارشناسان وزارت صمت و مدیران اجرایی خودروسازان چیست؟

حرکت به سمت خودکفایی و عرضه محصولات مدرن از مهم‌ترین ارکانی است که خودروسازان به آن توجه دارند؛ خودروسازی از صنایع مادر بوده و اثرگذاری آن بر سایر صنایع قابل توجه است، این صنعت به سمت بلوغ کامل در حال حرکت است و محصولات جدیدی که خودروسازان امسال به بازار عرضه خواهند کرد آنها را از سال‌های قبل بسیار متمایز می‌کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 0
    مافیای خودرو در ایران که می گویند شمائید.
  • کریم IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    1 0
    طرفداران لگن سازان یکی یکی پیدا میشن همینطور پیش بره سر و کله طرفداران مافیای خودرو به بهانه زیان خودروسازان پیدا میشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =