تردد کودکان با موتورسیکلت

سرهنگ شریفی بیان کرد: خیلی‌وقت‌ها برخی راکبان موتورسیکلت عزیزترین فرد زندگی خود را که همان کودک و یا دانش‌آموز است، بر ترک موتورسیکلت نشانده و می‌خواهند وی را صبح به مدرسه برسانند که این اقدام بسیار خطرناک است.

کودکان از آسیب‌پذیرترین اقشار در تصادفات و سوانح رانندگی هستند که البته خطر حضور آنها روی موتورسیکلت، بارها توسط مقام‌های پلیس گوشزد شده است. البته به جز این مورد، موتورسواری نوجوانان درحالی که هنوز اجازه دریافت گواهینامه ندارند نیز باید مورد توجه والدین و پلیس قرار بگیرد. در ادامه به بررسی این دو موضع می پردازیم.

زنگ خطر برای پدران موتورسوار

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران گفت: نشاندن کودکان و دانش‌آموزان بر ترک موتورسیکلت موردتایید پلیس نیست؛ چراکه این وسیله‌نقلیه به راحتی و در اثر کوچک‌ترین ضربه تعادل خود را از دست خواهد داد و کنترل این وسیله در آن زمان دیگر در اختیار راننده نیست و واژگون می‌شود.

سرهنگ شریفی بیان کرد: خیلی‌وقت‌ها برخی راکبان موتورسیکلت عزیزترین فرد زندگی خود را که همان کودک و یا دانش‌آموز است، بر ترک موتورسیکلت نشانده و می‌خواهند وی را صبح به مدرسه برسانند که این اقدام بسیار خطرناک است.

در مهرماه امسال چند فقره حادثه ناگوار را در این خصوص شاهد بوده‌ایم. رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در حادثه‌ای در محدوده صادقیه لباس کودک داخل چرخ موتورسیکلت درگیر شده بود و تعال موتورسیکلت به رانندگی پدر، برهم خورد و حادثه ناگواری را رقم زد.

وی گفت: در محدوده تهرانپارس نیز حادثه‌ای روی داد که طی آن کودکی که به‌عنوان ترک‌نشین توسط پدر در حال تردد بوده، به خاطر خواب‌آلودگی از موتورسیکلت پرت و این اتفاق منجر به مصدومیت کودک می‌شود.

سرهنگ شریفی افزود: این حوادث و اتفاقات مشابه، زنگ خطر است و اگر پدری می‌خواهد فرزند خود را با موتورسیکلت جابه‌جا کند؛ حتما از کلاه ایمنی استفاده کند و سرعت مطمئنه و حتی پایین تر از آن در سطح معابر داشته باشد و از خواب‌آلود نبودن کودک هم اطمینان حاصل کند.

خطرات نشاندن کودکان روی باک موتورسیکلت

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پایتخت در این باره گفت: به‌رغم توصیه‌های مکرر پلیس راهور مبنی‌بر خطر نشاندن کودکان روی باک موتورسیکلت حین تردد در معابر، باز هم در سطح شهر مشاهده می‌شود که برخی والدین یا موتورسواران به علت نبود جای کافی، کودک خود را روی باک موتورسیکلت نشانده و تردد می‌کنند.

سرهنگ علی همه‌خانی افزود: ظرفیت موتورسیکلت برای جابه‌جایی موتورسوار و یک نفر تعریف شده و تردد موتورسواران با بیش‌از یک نفر ممنوع است.

همه‌خانی تاکید کرد: البته درست است موتورسیکلت وسیله نقلیه راحت‌تر و کاربردی‌تری نسبت به خودرو در جوامع شهری و تردد در ترافیک است، ولی این را در نظر داشته باشیم که یکی از خطرناک‌ترین وسایل نقلیه در حین حرکت هم است چراکه تنها با دو چرخ و بدون اتاق در حرکت است.

وی گفت: از دیگر خطرات ناشی‌از رانندگی با موتورسیکلت و نشاندن کودکان بر باک، بحث ترکیدن و پنچری ناگهانی لاستیک بوده که بسیار مهم است. این اتفاق در فصل گرما دو برابر زمستان روی می‌دهد و البته برای تمام افرادی که روی موتور سیکلت نشسته‌اند، می‌تواند اتفاق ناگواری باشد.

سرهنگ همه‌خانی بیان کرد: موتورسیکلت‌سوارانی که فرزند خود را روی باک و جلوی خود می‌نشانند به این امر واقفند که در حین گردش‌ها، پای کودک بین باک و میله فرمان مانع از گردش موتور می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پایتخت گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که گذاشتن کودک روی باک ایجاد می‌کند، گرفتن کامل جلوی دید موتورسوار است زیرا اگر قد کودک بلندتر باشد، دید کاملا گرفته می‌شود و پدر مجبور می‌شود سر کودک را به طرفین برده و در این حین تعادل موتور برهم می‌خورد.

وی ادامه داد: والدین با خیال راحت روی موتور سیکلت در حرکتند، ولی نمی‌دانند خدای ناکرده چنانچه اتفاقی رخ بدهد، تمام خانواده دچار آسیب می‌شوند؛ حتی اگر موتورسوار حرفه‌ای هم و دستگیره‌های کوچکی هم روی طلق موتور برای جای دست کودک خود تعبیه کرده باشید اما باید این را بدانید حادثه خبر نمی‌کند و نمی‌توانید با خودرویی که با بی‌احتیاطی حرکت می‌کند، با سرعت از کنار شما رد می‌شود و تعادل شما را برهم می‌زند، مقابله کنید. پس احتیاط کرده و تا می‌توانید، خانواده خود را با موتور جابه‌جا نکنید.»

دانش‌آموزان موتورسوار!

چندی پیش، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم با اشاره به مساله حضور برخی دانش‌آموزان با موتورسیکلت در مدارس اظهار کرد: به‌راحتی می بینیم که در مقابل مدارس برای موتورسیکلت دانش‌آموزان دبیرستان و حتی راهنمایی که بیشتر آنها گواهینامه هم ندارند، جایگاه موتور ایجاد می‌کنند.

وقتی دانش‌آموزی گواهینامه ندارد، معلم و مدیر نباید برای او امکانات در نظر بگیرند. البته باید به این مساله اشاره کنیم که اگر آموزش و پرورش هم این امکانات را ایجاد نکند، دانش‌آموز موتورسیکلت خود را در جای دیگری پارک می‌کند. این فرهنگ هنوز برای ما جا نیفتاده است؛ حداقل نباید اجازه داد افراد در این سن، از موتورسیکلت استفاده کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =