تست رانندگی محصولات اکستریم در پیست آیلند

در چند روز اخیر از سوی شرکت مدیران‌خودرو، تست رانندگی محصولات اکستریم در پیست آیلند برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده بود که ما نیز خودرو اکستریم TXL را در این پیست آزمایش کردیم.در ادامه گزارشی از این رخداد را می‌خوانید.

این روزها در بازار خودرو، به بلندقامتان اهمیت بیشتری داده می‌شود. از این ‌رو بسیاری از خودروسازان با توسعه و گسترش سبد محصولات خود سعی در تصاحب سهم بیشتری از این بازار دارند. چندسالی است که توجه بازار خودرویی کشورمان نیز به‌بلندقامتان معطوف شده است.بر این اساس مدیران‌خودرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق در عرصه مونتاژ خودروهای کراس‌اوور و اس‌یووی از سال ۱۴۰۰ به‌بعد توانست با عرضه دو محصول جدید فونیکس تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو، مشتریان بیشتری را مجذوب خود کند.در سایه این تلاش‌ها، محصولات لوکس کمپانی چری نیز به‌بازار ایران وارد شدند. اکستریم درحقیقت همان برند لوکس زیرمجموعه چری است که از سپتامبر سال ۲۰۱۷ با نام اکسید در بازارهای جهانی معرفی شده است.

در چند روز اخیر از سوی شرکت مدیران‌خودرو، تست رانندگی محصولات اکستریم در پیست آیلند برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده بود که ما نیز خودرو اکستریم TXL را در این پیست آزمایش کردیم.در ادامه گزارشی از این رخداد را می‌خوانید.

اکستریم TXL؛ بلندقامت پویا و جسور

طراحی لوکس و جذاب

برند اکستریم برای بازار ایران در نظر گرفته شده و در واقع همان برند اکسید بوده که زیر شاخه لاکچری کمپانی چری است. سه محصول از این برند در کلاس‌های کامپکت کراس‌اوور اس‌یووی (LX)، کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز (TXL) و کراس‌اوور اس‌یووی بزرگ خانوادگی (VX) قرار است به‌بازار ایران عرضه شوند.

نخستین محصول از این کمپانی که توسط «دنیای‌خودرو» مورد تست و بررسی قرار گرفت، اکستریم TXL است. این خودرو از نظر ابعاد و اندازه مشابه چری تیگو ۸ بوده؛ با این تفاوت که خط‌مشی آن بر اساس جذب مشتریانی است که به‌طراحی لوکس و البته ویژگی‌های اسپرت توجه بیشتری دارند.

در نخستین نگاه به‌اکستریم TXL شاهد یک خودرو کراس‌اوور پویا و جسور هستیم. با نگاهی به‌پروفیل TXL شاهد خطوط تیز منقطعی هستیم که با مجموعه سطوح تخت، به‌خوبی هماهنگ شده است.

همچنین گلگیرهای ماهیچه‌ای عقب با فرم طراحی چراغ، هارمونی خوبی پیدا کرده و یک تناسب عالی از این خودرو را به‌نمایش می‌گذارد. در نظر داشته باشید که پوزه کوتاه این کراس‌اوور با تناسب اورهنگ‌های نسبتا کوتاه، استایل پخته و جذابی به TXL می‌بخشد.

رینگ‌های ۲۰ اینچی و زاویه و فرم کمانی عقب، جذابیت را در این بخش از خودرو، به‌اوج خود می‌رساند. چهره TXL در نخستین نگاه یادآور محصولات لوسیدموتورز است؛ چراغ‌های باریک که یک نوار باریک LED میان آن تعبیه شده و خطوط نرم روی کاپوت، این حس را به‌خوبی القا می‌کنند. یک بخش مشکی پیانویی در میان چراغ‌های جلو به‌چشم می‌خورد که عبارت «اکستریم» است. خطوط افقی بزرگ روی سپر با دو LED عمودی در طرفین، سعی در تهاجمی کردن چهره TXL دارند.

در نمای عقب نیز شاهد طراحی خاصی هستیم که مشابه محصولات آکوراست. چراغ‌های این خودرو با یک LED بسیار نازک و در اوج ظرافت طراحی شده‌اند.

همچنین قرارگیری دو اگزوز مستطیل‌شکل در طرفین سپر، نمای کاملا زیبا و شیکی به‌این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز بخشیده است. از نظر ابعاد و اندازه همان‌طور که از نام این کراس‌اوور مشخص است، این خودرو نسخه Long است که با فاصله محوری بیشتر وارد کشورمان شده است.

این خودرو از طول ۴۷۷۵ میلی‌متری، فاصله محوری ۲۸۰۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۸۵ میلی‌متری و قامتی ۱۷۳۰ میلی‌متری بهره می‌برد که فضای جای پای راحت و جای بار مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

اکستریم TXL؛ بلندقامت پویا و جسور

قلب تپنده آشنا و پرتوان!

زیر کاپوت نسبتا کوتاه اکستریم TXL یک موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوشارژ با سیستم پاشش سوخت مستقیم جا خوش کرده است. هرچند که این خودرو در بازار جهانی، با دو پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری توربوشارژ-پاشش سوخت مستقیم TGDi و همین پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری TGDi عرضه می‌شود، اما تمام مدل‌هایی که قرار است به‌بازار کشورمان بیایند، به‌موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوشارژ مزین خواهند بود.

اکستریم TXL؛ بلندقامت پویا و جسور

این پیشرانه با در نظر گرفتن سیستم پاشش سوخت مستقیم GDI، سیستم پرخوران توربوشارژ و همچنین استفاده از فناوری زمان‌‎بندی متغیر سوپاپ‌ها می‌تواند حداکثر ۲۶۱ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید کند. این قدرت و گشتاور خروجی به‌وسیله گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به‌چهار چرخ منتقل می‌شود.

نکته بسیار مهم در زمان تست درایو این خودرو، شتاب اولیه این خودرو بود که از هماهنگی خوب میان موتور و گیربکس خبر می‌دهد. اکستریم TXL در زمان استفاده از حالت نرمال، تنها ظرف ۱۰.۹۸ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت رسید. این درحالی است که در زمان فعال‌سازی حالت اسپرت این زمان به ۸.۹۱ ثانیه کاهش یافت. کشش مناسب پیشرانه در کنار تعویض دنده به‌موقع و به‌هنگام و گوش به‌فرمان، شتابی عالی در این خودرو فراهم می‌کند.

همچنین جالب است بدانید که ۷ حالت رانندگی اکو، نرمال، اسپرت، برفی، MUD (مناسب شرایطی که به‌گشتاور بیشتری در سطوح لغزنده نیاز است)، SAND (مناسب شرایطی که به‌گشتاور کمتری نیاز است) و آفرود برای این خودرو در نظر گرفته شده است که در زمان فعال‌سازی هرکدام از این حالت‌ها، پیشرانه با گیربکس به‌خوبی تطبیق پیدا می‌کند.

با توجه به این‌که خودرو مورد بررسی ما ساعت‌های زیادی در پیست آیلند تست شده بود، اما عملکرد گیربکس همچنان مناسب بود. این امر به‌معنای استفاده از سیستم خنک‌کننده مناسب و ساختار جدیدی است که سبب می‌شود در زمان رانندگی‌های طولانی‌مدت، عملکرد گیربکس دچار اختلال نشود.

فضای داخلی؛ مینیمال، لوکس و مدرن!

وقتی برای نخستین‌بار، پشت فرمان اکستریم TXL قرار می‌گیرید، این حس به‌شما دست می‌دهد که پشت یکی از محصولات مرسدس‌بنز قرار گرفته‌اید. نخستین پارامتری که شما را به‌یاد محصولات مرسدس‌بنز می‌اندازد، طراحی سه دکمه روتاری در کنسول میانی و دسته‌دنده پشت فرمان است.

به‌خوبی می‌دانیم که طراحی سه دکمه روتاری در کنسول مرکزی در محصولات اسپرت مرسدس‌بنز مانند AMG GT کاربرد دارد و دسته‌دنده پشت فرمان نیز از ویژگی‌های خاص طراحی مرسدس‌بنز است.

اکستریم TXL؛ بلندقامت پویا و جسور

طراحی و استفاده از یک نمایشگر بزرگ یکپارچه برای کلاستر و سیستم اطلاعات-سرگرمی نیز این حس را تقویت می‌کند. در ادامه می‌توان گفت طراحی غربیلک‌فرمان، پدال‌های شیفتر پشت آن و دریچه‌های سرتاسری مستطیل‌شکل، از محصولات جنسیس الگوبرداری شده است. بر این اساس شاهد یک داشبورد خلوت و مینیمال اما مدرن و جذاب هستیم.

برای این‌که جذابیت فضای داخلی دوچندان شود، از LED های نواری برای نورپردازی و سقف پانورامیک استفاده شده است. در زمان تست درایو و بستن درها، عایق‌بندی خودرو بسیار مناسب بود؛ اما شاید استفاده از پلاستیک باکیفیت‌تر در بخش بالایی داشبورد سبب ایجاد هیجان بیشتری می‌شد.

سیستم اطلاعات-سرگرمی این خودرو برخلاف خودروهای چینی‌ فعلی موجود در بازار که در آن‌ها تاخیر چند ثانیه‌ای برای فعال‌سازی سیستم‌های الکترونیکی وجود دارد، عملکرد بسیار مناسبی دارد. در این خودرو شاهد یک صفحه‌نمایشگر لمسی روان و با عملکرد خوب هستیم.

گرافیک بخش تنظیمات مربوط به‌دینامیک، رانندگی و ایمنی خودرو بسیار قابل قبول است. استفاده از صندلی‌های جدید و ماساژور برای سرنشین جلو و راننده، راحتی را در این خودرو به‌اوج خود می‌رساند.

نکته بسیار مهم دیگر در طراحی داخلی اکستریم TXL استفاده از یک هدآپ دیسپلی باکیفیت بود که به‌نسبت سدان لوکس پژو یعنی ۵۰۸ از کیفیت و عملکرد بهتری در زمان فعال‌سازی در سرعت و هنگام رانندگی برخوردار بود. طراحی صندلی‌ها نیز ارگونومی و به‌روز بوده که بدن راننده و سرنشین جلو را در بر می‌گیرد تا در زمان رانندگی‌های طولانی از بار خستگی آن‌ها بکاهد.

کیفیت سواری و هندلینگ

همان‌طور که اشاره شد، اکستریم TXL ساعت‌های زیادی در پیست آیلند تست شده بود؛ اما از نظر ایمنی و فرمان‌پذیری تحلیلی در خودرو حس نمی‌شد. آن‌چه ساختار سیستم تعلیق این خودرو را تشکیل می‌دهد، یک سیستم مک‌فرسون با قطعات به‌روز به‌اصطلاح مک‌فرسون استرات است که به‌لطف استفاده از توپی‌های الاستیکی، میزان ارتعاش در محور جلو بسیار کم بود. همچنین در محور عقب، از سیستم فایو لینک (اتصال پنج‌گانه) به‌کمک دامپرهای هیدرولیکی و فنر لول استفاده شده است که سواری قابل قبولی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

ناگفته نماند که بخشی از این سواری مناسب، به‌دلیل استفاده از تایرهای کمپانی کانتیننتال با سایز ۴۵/۲۴۵ و رینگ‌های ۲۰ اینچی است. اکستریم TXL به‌دلیل مرکز ثقل نسبتا پایین، به کم‌فرمانی تمایل دارد؛ هرچند که سیستم ESC (کنترل پایدار الکترونیکی) و فرمان الکتریکی خودرو سعی در مهار کردن خودرو سر پیچ‌ها داشتند. البته این مهم با توزیع وزن مناسب‌تر و حساسیت بیشتر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مرتفع خواهد شد.

اکستریم TXL؛ بلندقامت پویا و جسور

امکانات مدرن و متفاوت

از امکانات این خودرو می‌توان به‌سیستم ضدقفل ABS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل حرکت در سربالایی HSA، کنترل سرعت در سراشیبی DAC، ۶ ایربگ، سیستم ترمز اضطراری خودکار، ترمز پارک برقی، سیستم خودران منطبق بر سطح دو، کروزکنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم حفظ حرکت خودرو بین خطوط، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه پایش عابران پیاده و موتورسوار و دوچرخه‌سوار، دوربین ۳۶۰درجه، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم کمکی پارک هوشمند، سیستم هشدار خروج ایمن از خودرو، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه به‌همراه کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، ماساژور صندلی‌های جلو، نورپردازی داخلی، سقف پانورامیک، تنظیم برقی ۸ حالته صندلی راننده و ۶ حالته صندلی سرنشین جلو، کول‌باکس، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، سیستم استارت دکمه‌ای، سیستم پایش نشانگر فشار باد تایرها TPMS و... اشاره کرد.

اکستریم TXL؛ بلندقامت پویا و جسور

در حال حاضر قیمت نهایی این محصول از سوی شرکت مدیران‌خودرو اعلام نشده؛ اما نسخه اکسید TXL در بازار کشور چین، ۱۹ هزار و ۵۷۰ دلار قیمت دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

آخرین اخبار