کد خبر: 247029
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
لندکروزر هیدروژنی

اگر تصور می‌کنید شکست پروژه میرای باعث شد تویوتا دست از پیشرانه‌های هیدروژنی بردارد، سخت در اشتباه هستید. این خودروساز تصمیم گرفته است سیستم سابق پیل سوختی را در مدل‌های لوکس‌تر از برند کرون استفاده و همچنین استفاده از هیدروژن در ساختار پیشرانه‌های درون‌سوز را امتحان کند.

تویوتا پیشرانه V۶ لندکروزر را برای استفاده از هیدروژن به‌جای بنزین تطبیق داده و آن را به‌منظور آزمایش روی ون هایس نصب کرده است.

تویوتا باور دارد دستیابی به آلایندگی صفر می‌تواند بدون کنار گذاشتن پیشرانه‌های درون‌سوز صورت گیرد. درحالی‌که برخی خودروسازان مثل پورشه درحال سرمایه‌گذاری در توسعه و تولید سوخت‌های مصنوعی هستند، این غول ژاپنی رویکرد متفاوتی را دنبال می‌کند.

تویوتا می‌خواهد پیشرانه درون‌سوز را برای کار با هیدروژن تطبیق دهد. این کار قبلا روی پیشرانه ۱.۶لیتری توربوشارژ GR یاریس و GR کرولا در مسابقات اتومبیلرانی آزمایش شده است.

اما فقط هاچ‌بک‌های داغ نیستند که از پیشرانه درون‌سوز هیدروژنی استفاده کرده‌اند زیرا تویوتا ون هایس را هم به چنین موتوری مجهز کرده است. در تصاویر منتشرشده، این ون در استرالیا تحت برنامه آزمایشی قرار گرفته است.

در این برنامه، شرکت‌های مختلف محلی از ون موردبحث در شرایط واقعی استفاده می‌کنند. این هایس به یک پیشرانه V۶ توربوشارژ مجهز است که از لندکروزر گرفته شده، نیروی موتور هم از طریق یک گیربکس ۱۰سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

در مراسم معرفی هایس هیدروژنی در استرالیا، رئیس کارخانه هیدروژن تویوتا گفت استفاده از این تکنولوژی در لندکروزر و همین‌طور دیگر خودروهای بزرگی که برای یدک‌کشی و حمل محموله‌های بزرگ به‌کار می‌روند، منطقی خواهد بود.

وی ادامه داد: امکان انطباق پیشرانه‌های هیدروژنی با خودروهای بزرگی مثل لندکروزر وجود دارد. از این تکنولوژی می‌توان در وسایل نقلیه‌ای که برای یدک کشی و بارگیری‌های سنگین بکر گرفته می‌شوند استفاده کرد.

تویوتا از سال ۲۰۱۷ روی پیشرانه‌های درون‌سوز هیدروژنی کار می‌کند و چهارسال بعد این تکنولوژی را با حضور کرولااسپرت در مسابقات سری سوپر تایکو معرفی کرد. البته خروجی پیشرانه با سوخت هیدروژن در هایس به‌شدت کاهش یافته است.

این موتور ۳.۴ لیتری V۶ تویین‌توربو در لندکروزر ۴۰۹اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که این اعداد در نسخه هیدروژنی به تنها ۱۶۱ اسب‌بخار و ۳۵۴ نیوتون‌متر گشتاور رسیده‌اند؛ بنابراین، در فرایند تغییر موتور از بنزین به هیدروژن قدرت زیادی قربانی خواهد شد. هایس مثل نسل دوم میرای از سه مخزن هیدروژن استفاده می‌کند.

جالب اینکه تویوتا از یک‌سو به دنبال بهینه‌سازی جانمایی مخزن‌ها برای افزایش ظرفیت هیدروژن است و ازسوی‌دیگر در حال دستکاری فرآیند احتراق و حتی افزودن تکنولوژی هیبرید برای کاهش مصرف سوخت است.

در هایس، پیشرانه در جلو قرار دارد و مخازن هیدروژن زیر کف خودرو نصب شده‌اند. این مخازن سوخت کافی برای پیمودن کمتر از ۲۰۰کیلومتر را ذخیره می‌کنند که رقم کمی است ولی باید از جایی کار را شروع کرد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =