EM۹۰

مینی‌ون ولوو که با نام EM۹۰ شناخته می‌شود، درحقیقت برپایه و پلت‌فرم ون تمام‌الکتریکی کمپانی زیکر، یعنی زیکر ۰۰۹ شکل گرفته است

کمپانی ولوو همواره در زمینه عرضه خودروهای کار و تجاری به‌لطف فناوری منحصربه‌فرد و کیفیت بالای تولیداتش، زبان‌زد سایر خودروسازان بوده است. از آن‌جا که این خودروساز سوئدی قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۸۰ درصد محصولاتش را به‌صورت تمام‌الکتریکی عرضه کند، بنابراین طی دو هفته گذشته، شاهد رونمایی از نخستین مینی‌ون ولوو بودیم که قوای محرکه آن نیز تمام‌الکتریکی است. مینی‌ون ولوو که با نام EM۹۰ شناخته می‌شود، درحقیقت برپایه و پلت‌فرم ون تمام‌الکتریکی کمپانی زیکر، یعنی زیکر ۰۰۹ شکل گرفته است. در ادامه به‌بررسی EM۹۰ می‌پردازیم.

برگ برنده نخستین مینی‌ون ولوو چیست؟

طراحی زیبا و معروف ولوو

ولوو E۹۰ در حقیقت نسخه توسعه‌یافته‌ از پلت‌فرم SEA۱ (sustainable experience architecture) است. این پلت‌فرم متعلق به‌کمپانی جیلی است. زیکر به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های جیلی در حال طراحی و ساخت ون‌های لوکس است. بر این اساس EM۹۰ نخستین مینی‌ون ولوو است که روی این پلت‌فرم توسعه یافته است. با نگاهی به‌پروفیل این خودرو شاهد یک ون کاملا جذاب و با پرستیژ هستیم که به‌لطف استفاده از سطوح تخت و یک خط نسبتا تیز افقی روی بدنه که خط شخصیتی این خودرو را تشکیل می‌دهد، کاراکتر سنگینی به‌لحاظ بصری دارد.

همچنین ابعاد و تناسب عالی تایرها که رینگ‌‎های ۱۹ و ۲۰ اینچی دارند، بسیار جلب‌توجه می‌کند. وقتی برای نخستین‌بار با این خودرو مواجه ‌شوید، پرستیژ آن به‌حدی است که حتما نظر شما را جلب خواهد کرد. چهره EM۹۰ بسیار مشابه پسرعمویش یعنی EX۹۰ است؛ چراکه زبان جدید طراحی ولوو به‌خوبی در این خودرو و سایر محصولات تمام‌الکتریکی ولوو به‌خوبی نمود پیدا کرده است.

پوزه نسبتا کوتاه، چراغ‌های کشیده با LED هایی مشابه چکش Thor، فرم مشبک‌مانند در جلو خودرو که مشابه جلوپنجره است، طراحی لوگوی جدید ولوو در جلو دماغه، ورودی‌های هوای عمودی درون سپر و یک فرم چهار ضلعی برای ورودی هوا که زیر چراغ‌ها قرار گرفته، چهره جذاب و چشم‌نوازی به‌این مینی‌ون بخشیده است. اگرچه شاید چهره زیکر ۰۰۹ مورد پسند خیلی‌ها قرار نمی‌گیرد، اما چهره ولوو EM۹۰ بسیار جذاب و جوان‌پسند است.

زمانی که نمای عقب را نگاه می‌کنیم، رگه‌هایی از طراحی زیکر ۰۰۹ در آن دیده می‌‎شود (هرچند که این مساله شاید به‌دلیل استفاده از پلت‌فرم این خودرو، ناگزیر باشد) اما طراحان ولوو به‌خوبی سعی کرده‌اند همچنان از امضای معروف این خودروساز سوئدی، یعنی چراغ‌های عمودی استفاده کنند. ناگفته نماند که طراحی EM۹۰ در استودیو طراحی ولوو در شانگهای انجام شده است.

خط تیز افقی که روی بدنه این خودرو طراحی شده، سبب ایجاد یک فرم ماهیچه‌ای شده که در ابتدای این فرم، چراغ‌های عمودی با LED های جذاب قرار گرفته است. نشان VOLVO به‌زیبایی در میان چراغ‌ها قرار گرفته است.

اسپویلر الحاقی روی درِ صندوق به‌همراه دیفیوزر نقره‌ای رنگ سبب شده است هیجان در این نما هم احساس شود. نکته بسیار مهم در نمای عقب ولوو EM۹۰ طراحی آنتن کوسه‌ای مجهز به‌دوربین باکیفیت و تعبیه یک دوربین باکیفیت دیگر در زیر جای پلاک است که در زمان رانندگی و پارک کردن، دید بسیار خوبی را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

برگ برنده نخستین مینی‌ون ولوو چیست؟

فضای داخلی لوکس، با امکانات رفاهی جدید

هنگام ورود به‌کابین ولوو EM۹۰ به‌جرأت می‌توان گفت با یک قصر لوکس طرف خواهید بود. استفاده از باکیفیت‌ترین چرم (ناپا) و دکوراتیو چوب و کروم و انتخاب رنگ فوق‌العاده زیبا، جلوه بسیار جذابی به‌فضای داخلی این مینی‌ون بخشیده است.

برگ برنده نخستین مینی‌ون ولوو چیست؟

برگ برنده نخستین مینی‌ون ولوو چیست؟

ناگفته نماند که به‌دلیل ابعاد و اندازه این خودرو به‌راحتی ۶ صندلی (با ترکیب ۲+۲+۲ ) در آن تعبیه شده تا فضای کاملا راحت و جاداری در اختیار سرنشینان قرار بگیرد. درعین حال فاصله محوری EM۹۰، ۳۲۰۵ میلی‌متر، طول خودرو ۵۲۰۶ میلی‌متر، عرض آن ۲۰۲۴ میلی‌متر و قامت خودرو ۱۸۵۹ میلی‌متر است. این ابعاد، فضای داخلی کاملا جادار و راحتی برای سرنشینان فراهم آورده است.

با قرارگیری در پشت فرمان EM۹۰ همان حس و حال قرارگیری در پشت فرمان محصولات قبلی ولوو به‌شما القا می‌شود که این به‌معنای حفظ اصالت این خودروساز در محصولات جدیدش است. طراحی داشبورد ساده و مینیمال بوده؛ اما در عین حال حجیم است.

حجم خاص داشبورد با کلیت فضای داخلی هارمونی خوبی داشته و به‌ایجاد یک فضای کاملا زیبا و دلنشین کمک زیادی می‌کند. استفاده از دریچه‌های سراسری مستطیل‌شکل، وجود یک دریچه بزرگ مستطیل‌شکل در بخش میانی (دقیقا زیر نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعات-سرگرمی)، نورپردازی عالی و انتخاب رنگ تریم داخلی، فضای کاملا جذابی را فراهم آورده است.

استفاده از کنسول شناور و فضای بسیار کارآمد و خالی زیر کنسول شناور، دقیقا به‌طراحی آشنای ولوو در محصولات کار و تجاری آن اشاره دارد که در اوج کاربردی بودن، بسیار زیباست. همچنین دسته‌دنده بسیار شیک ولوو حالت الماسی دارد که با صفحه مشکی پیانویی کارشده، زیبایی خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند. از سوی دیگر طراحان کمپانی ولوو به‌خوبی به‌مدرن بودن توجه داشته و یک صفحه‌نمایشگر افقی ۱۵.۴ اینچی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در نظر گرفته‌اند. البته در صورت سفارش می‌توان یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی بزرگ در بخش مرکزی داشبورد تعبیه کرد.

کلاستر این خودرو نیز یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی است. همچنین بد نیست بدانید که طراحان ولوو، مشابه سری ۷ نسل G۷۰ از یک نمایشگر ۱۵.۶ اینچی در سقف این خودرو استفاده کرده‌اند که سرنشینان ردیف دوم و سوم می‌توانند به‌خوبی به‌آن دسترسی داشته باشند. تمام تنظیمات کنترلی خودرو، آپشن‌ها و سیستم تهویه‌مطبوع در نمایشگر ۱۵.۴ اینچی بزرگ افقی خلاصه شده تا این خودرو، فضای کاملا کاربردی، جادار و خلوتی را به‌سرنشینان خود هدیه دهد. طراحی غربیلک‌فرمان مشابه ولوو XC۹۰ بوده؛ با این تفاوت که در بخش ارگونومی بیشتر به آن پرداخته شده است.

استفاده از کروم، دو رنگ بودن فرمان، استفاده از دکمه‌های لمسی برای تنظیمات کروزکنترل تطبیقی و سیستم ‌فرمان‌دهی صوتی، جدید و کارآمد بودن این بخش را به‌خوبی نمایان می‌کند.

برگ برنده نخستین مینی‌ون ولوو چیست؟

نورپردازی داخلی به‌زیباترین شکل ممکن انجام شده و برای این کار از LED های نواری نسل جدید در رودری‌ها، بخش کناری سقف و زیرپایی‌ استفاده شده است. سقف بزرگ پانورامیک دو تکه (که یک بخش آن برای راننده و سرنشین جلو بوده و بخش دوم آن به‌ردیف دوم و سوم خودرو اختصاص دارد)، نمای داخلی را فوق‌العاده جذاب و دلنشین می‌کند.

استفاده از یک پنل جداگانه برای تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع برای سرنشینان ردیف دوم و سوم و طراحی دریچه‌های افقی روی سقف و ستون و بخش میانی، سبب می‌شود گردش هوای مناسبی در اختیار سرنشینان قرار گیرد.

آپشن‌های منحصربه‌فرد EM۹۰

به‌احتمال زیاد، فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی در اختیار مشتریان EM۹۰ قرار می‌گیرد. اطلاعات دقیقی درباره امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو در دست نیست، اما مهم‌ترین امکاناتی که مجله خودرو درباره این خودرو ذکر کرده عبارتند از: کروزکنترل تطبیقی، ۸ ایربگ، سیستم فوق هوشمند کمکی پیشرفته رانندگی منطبق بر سطح دو خودران بهینه‌سازی‌شده، سیستم‌های کنترلی پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، آغاز حرکت در سربالایی، توزیع نیروی ترمز میان چرخ‌ها، سیستم ترمز ضدقفل، سیستم پیشگیری پیشرفته برخورد از جلو و عقب، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هوشمند پایش راننده و خواب‌آلودگی، سیستم پایش نقاط کور به‌همراه شناسایی عابران پیاده و دوچرخه‌‎سوار، سیستم کنترل فواصل، سیستم هوشمند پارک، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم راه‌اندازی خودرو از روی گوشی هوشمند، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه با تنظیمات پیشرفته و مزین به‌مکانیزم پاکسازی هوا، نورپردازی با حالت شخصی‌سازی، سیستم اطلاعات-سرگرمی نسل جدید ولوو، پد هوشمند شارژ وایرلس گوشی، سیستم ایمن خروج از خودرو، ماساژورهای صندلی‌ها با قابلیت خواباندن صندلی‌ها و سیستم استفاده راحت و ارگونومی از صندلی‌ها.

برگ برنده نخستین مینی‌ون ولوو چیست؟

کاهش وزن به کمک فناوری جدید ولوو

کمپانی ولوو اطلاعات چندان زیادی درباره نخستین مینی‌ون لوکس خود منتشر نکرده است. اما مجله خودرو با تحقیقاتی که انجام داده، بیان می‌کند که کمپانی ولوو برای EM۹۰ مانند EX۹۰ از سازه شاسی و بدنه تمام‌آلومینیوم بهره گرفته تا مجموع وزن این خودرو را به ۲۷۶۳ کیلوگرم برساند. این مجله از قول مدیران ارشد واحد تحقیق و توسعه R&D کمپانی ولوو می‌گوید که به‌دلیل استفاده از ماژول‌های نسل جدید و باتری لیتیوم-یونی، وزن خودرو به‌این رقم رسیده است.

مهندسی قوای محرکه ولوو

کمپانی ولوو، در خودرو EM۹۰ مانند برادر ناتنی آن یعنی زیکر ۰۰۹ از یک موتور الکتریکی قدرتمند استفاده کرده‌اند. باتوجه به‌این‌که EM۹۰ نخستین مینی‌ون تولیدی ولوو است، این کمپانی با استفاده از یک موتور الکتریکی پرتوان، پاسخگوی نیازهای مشتریان این خودرو خواهد بود.

یک موتور پرتوان الکتریکی سنکرون با مغناطیس دائم و مجهز به‌سیستم خنک‌کننده هوشمند در محور عقب EM۹۰ تعبیه شده تا قدرت و گشتاور لازم را به‌چرخ‌های عقب برساند.

دلیل طراحی موتور الکتریکی این خودرو در محور عقب، توزیع وزن مناسب و ایجاد نیروی محرکه در محور عقب بوده تا به‌خوبی پاسخگوی نیاز مالک این خودرو باشد.

این موتور الکتریکی می‌تواند حداکثر ۲۰۰ کیلووات (۲۶۸ اسب‌بخار) قدرت را به‌ارمغان آورد. هرچند که درباره گشتاور این موتور الکتریکی اطلاعاتی در دست نیست، اما با در نظر گرفتن توان خروجی آن، احتمال دارد که گشتاور این پیشرانه بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ نیوتون‌متر باشد.

انرژی لازم برای حرکت این موتور پرتوان، به‌کمک یک پک باتری لیتیوم-یونی با حداکثر ظرفیت ۱۱۶کیلووات-ساعت تامین می‌شود که با یک بار شارژ کامل، مسافتی برابر با ۷۳۸ کیلومتر را می‌پیماید.

با در نظر گرفتن این باتری و وزن ۲۷۶۳ کیلوگرمی خودرو، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت در ۸.۳ ثانیه به‌دست می‌آید که شتاب اولیه‌ بی‌نظیری است. از سوی دیگر با توجه به‌فناوری شارژ سریع و ماژول‌های نسل جدید، کمتر از۳۰ دقیقه زمان نیاز است که از ۱۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری EM۹۰ به‌خوبی شارژ شود.

قیمت و زمان عرضه

کمپانی ولوو قرار است از بهار سال آینده میلادی این خودرو را به بازار جهانی عرضه کند و قیمت آن ۱۱۲ هزار دلار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهی IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
    0 0
    چه فایده ما که نمیتونیم سوار شیم هرکی سوار میشه مبارکش باشه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =