موضوع بالانس چرخ خودرو اهمیت زیادی دارد چراکه بر عملکرد کلی وسیله‌نقلیه به ویژه فرمان‌پذیری و هدایت آن تاثیر می‌گذارد. اگر بالانس چرخ خودرو به هم بخورد سواری آن تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت و حتی امکان صدمه دیدن سیستم تعلیق وجود خواهد داشت. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بر هم زدن بالانس چرخ خودرو شوند. رایج‌ترین علت این کار رانندگی در مسیرهای ناهموار و پر از دست‌انداز است. با گذشت زمان لرزش‌های حاصل از تردد در چنین جاده‌هایی می‌تواند روی توزیع وزن چرخ‌ها تاثیر گذاشته و بالانس آن‌ها را به هم بزند. دومین علت به هم خوردن بالانس چرخ خودرو را می‌توان افتادن در چاله‌های خیابان یا برخورد با جدول دانست که باعث می‌شود چرخ خودرو اندکی تغییر زاویه داده و بالانس آن به هم بخورد. اگر در دست‌انداز بزرگی بیفتید احتمال صدمه دیدن رینگ و لاستیک وجود خواهد داشت. همچنین گذشت زمان و استهلاک بالای لاستیک و رینگ نیز می‌تواند جزو دلایل به هم خوردن بالانس چرخ باشد.

کاهش مصرف سوخت از طریق تایر امکان‌پذیر است

دیگر دلایل قابل‌ذکر شامل مواردی همچون عادات بد رانندگی، توقف‌های مکرر در جاده، نصب نادرست چرخ‌ها، استهلاک نابرابر لاستیک‌ها و فشار باد کم یا زیاد از حد آن‌ها دانست.

باید به این نکته اشاره کنیم که متاسفانه اکثر رانندگان توجهی به مشکلات ناشی‌از بالانس نبودن چرخ‌های خودرو نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که متوجه لرزش‌های فرمان و یا حتی صندلی خود شوید به احتمال زیاد بالانس چرخ‌ها به‌ هم‌ خورده است.

یکی دیگر از نشانه‌های آشکار بر هم خوردن بالانس چرخ‌ها را می‌توان استهلاک نابرابر لاستیک‌ها دانست که معمولا به خاطر میزان فرمان غیردقیق و همچنین خارج شدن لاستیک‌ها از تراز رخ می‌دهد. در این حالت بعضی بخش‌های لاستیک سریع‌تر از بخش‌های دیگر مستهلک خواهند شد. درصورتی‌که بالانس چرخ‌ها به هم بخورد مصرف سوخت افزایش خواهد یافت زیرا پیشرانه برای ارائه عملکرد بهتر تحت‌فشار قرار می‌گیرد.

اگر موضوع یادشده حل نشود در آینده مشکلات دیگری نیز گریبان‌گیر مالک خواهد شد. یکی دیگر از نشانه‌های به هم خوردن بالانس چرخ خودرو را می‌توان کشیده شدن خودرو به یک سمت دانست. این موضوع به‌ویژه در سرعت‌های بالا خطرناک خواهد بود. باید دانست بالانس چرخ و میزان فرمان جزو سرویس‌های روتین خودرو هستند هریک برای اهداف متفاوتی انجام می‌شوند. تراز لاستیک و میزان فرمان شامل تنظیم زوایای لاستیک‌ها برای اطمینان از هم‌راستایی آن‌ها و تماس مناسب با جاده است که باعث کاهش مشکلات ناشی‌از بالانس چرخ‌ها و افزایش طول عمر لاستیک‌ها می‌شود.

بالانس چرخ نیز سواری نرم‌تر، کاهش استهلاک لاستیک، کاهش مصرف سوخت و... را درپی خواهد داشت. همان‌طور که گفته شد بالانس چرخ‌ها باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود تا از عملکرد صحیح آن‌ها اطمینان حاصل شود. دوره بالانس چرخ به عوامل مختلفی ازجمله نوع خودرو، شرایط رانندگی و طول عمر لاستیک‌ها بستگی دارد. به‌طورکلی توصیه می‌شود لاستیک‌ها را هر ۹ تا ۱۳هزارکیلومتر بالانس کنید یا زمانی که نشانه‌های یادشده را مشاهده کردید، چنین کاری را انجام دهید.

برای جلوگیری از مشکلات ناشی‌از عدم بالانس چرخ‌ها حتما فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کرده و میزان فرمان را انجام دهید. بررسی منظم رینگ و لاستیک‌ها نیز می‌تواند به کاهش مشکلات در درازمدت کمک شایانی کند.

در نهایت باید گفت تلاش کنید از لاستیک‌های باکیفیت و شناخته‌شده در خودرویتان استفاده کنید تا درگیر مشکلات بعدی نشوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =