محمود مشهدی‌شریف

وضعیت اسقاط خودروها طی سال جاری نسبت‌به سال گذشته روند مثبت و افزایشی داشته است. با این حال هنوز نسبت به تعداد خودروهای فرسوده موجود در کشور، روند اسقاط در بخش های مختلف به کندی انجام می شود. در همین زمینه محمود مشهدی‌شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به بیان نظرات خود پرداخت.

روند اسقاط خودروها چه تغییراتی داشته است؟

با وجود توقف ۴ماهه فعالیت مراکز اسقاط از بهمن سال گذشته و راه‌اندازی سامانه جدید از اردیبهشت امسال، خوشبختانه اسقاط خودروهای فرسوده ظرف این مدت کوتاه نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ۳ برابر شده است. البته اجرای قوانینی چون قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی و مصوباتی چون آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که در آینده نزدیک به تصویب هیات‌دولت می‌رسد نیز بستر لازم برای رونق بیشتر فعالیت مراکز اسقاط را فراهم می‌کند.

طی سال جاری چه تعداد خودرو فرسوده اسقاط شده است؟

بر اساس اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲، تاکنون بیش‌از هشت هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شدند. همچنین در حوزه تاکسی و در طرح نقدی نیز به ترتیب بیش از ۴ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ۱۸ هزار خودرو فرسوده اسقاط و نوسازی شده است.

برای واردات کامیون‌های کارکرده چند گواهی اسقاط موردنیاز است؟

درحال‌حاضر بحث تعیین تکلیف کشنده‌های مشمول بند «ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی» نیز مطرح است. کامیون‌های سه سال کارکرد برای اینکه شماره‌گذاری شوند، نیاز به ۸ گواهی اسقاط دارند در واقع تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت.

وضعیت اسقاط موتور سیکلت های فرسوده به چه صورت است؟

درحال‌حاضر ۹ونیم میلیون موتورسیکلت‌ فرسوده در کشور وجود دارد. متاسفانه با وجود این حجم از موتورسیکلت فرسوده تاکنون طرح سامانه موتورسیکلت راه‌اندازی نشده است با این حال با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته، انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر موانع مربوط به این حوزه نیز رفع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =