باری‌ها

بیشترین افت تولید مربوط به اتوبوس‌ها با ۲۷درصد کاهش و بیشترین رشد مربوط به وانت‌ها با ۴۳ درصد جهش تولید بوده است

براساس آمارهای تازه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، تولید خودروهای تجاری در هشت‌ماه سال جاری با تفاوت چشمگیری در بخش باری و مسافری همراه است. براساس این آمارها، دو بخش وانت‌ها و کامیونت، کامیون و کشنده به‌عنوان تجاری‌های سبک تا نیمه‌سنگین، در هشت ماه به طور کلی صعودی بوده و این در حالی است که تولید مسافری‌ها شرایط بحرانی‌تری را نسبت به گذشته تجربه کرده‌ و با افت تولید در هشت ماه مواجه شده است.

با نگاه به آمار تولید در هشت‌ماه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته، درمی‌یابیم بیشترین افت تولید مربوط به اتوبوس‌ها با ۲۷درصد کاهش و بیشترین رشد مربوط به وانت‌ها با ۴۳‌درصد جهش تولید بوده است.

مسیر صعودی و نزولی در تولید تجاری‌های سبک باری و مسافری

براساس آمارهای منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در هشت ماه سال جاری خودروسازان داخلی موفق به تولید ۱۰۶هزار و ۷۳۳ دستگاه انواع وانت شدند که در مقایسه با رقم ۷۴هزار و ۸۰۶ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. سهم تولید این خودروها در آبان ماه سال جاری، ۱۵هزار و ۶۵۷ دستگاه از این آمار بوده که در این مدت نیز نسبت به ۱۲هزار و ۷۹۶ دستگاه تولیدشده در آبان‌ماه سال گذشته، خودروسازان موفق به ثبت رشد ۲۲ درصدی تولید شدند.

در این بخش سهم خودروسازان خصوصی از تولید، ۲۲هزار و ۱۳۳ دستگاه در هشت ماه بود که این رقم در سال گذشته ۱۵هزار ۸۶۰ دستگاه به ثبت رسیده بود. این رقم نشانگر رشد ۴۰ درصدی تولید در بخش خصوصی بوده است. آمار تولید این خودروسازان در آبان ماه اما تنها با یک‌درصد رشد مواجه شده و از ۲هزار و ۸۹۲ دستگاه به ۲هزار و ۹۲۳ دستگاه رسیده است.

روند نزولی؛ گریبانگر تولید ون‌ها در میان خصوصی‌ها

در میان مدل‌های سبک تجاری، ون‌ها اما برخلاف وانت‌ها با در آبان‌ماه سال جاری با افت شدید همراه بودند و از رقم ۴۶۳ دستگاهی در ماه مشابه سال گذشته با کاهش ۹۵ درصدی به ۲۶ دستگاه در آبان ماه سال جاری رسیدند.

در مجموع هشت ماه گذشته از سال اما این خودروها با رشد نسبی همراه شده‌اند. براساس این آمارها، تولید ۲هزار و ۲۲۴ دستگاهی ون‌ها در هشت ماه سال گذشته به رقم ۲هزار و ۲۹۱ دستگاه در مدت مشابه سال جاری رسید.

خودروسازان بخش خصوصی هم سهم ۲۵۱ دستگاهی از تولید این خودروها در هشت ماهه سال جاری داشته‌اند که با افت ۷۳ درصدی نسبت به ۹۴۱ دستگاه تولیدشده در سال گذشته همراه بوده است. همچنین آمار تولید این خودروها در آبان‌ماه سال گذشته، ۲۹۵ دستگاه بود که با کاهش ۹۲ درصدی به ۲۵ دستگاه در سال جاری رسید.

افت ۱۰درصدی تولید مینی‌بوس و میدل‌باس

نگاهی به آمار تولید خودرو در سال جاری نشان می‌دهد تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در سال جاری و در مقایسه با ون‌ها وضعیت چندان بهتری را شاهد نبوده و با کاهش همراه شده است.

براساس این آمارها، تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در میان خودروسازان داخلی از ۶۵۲ دستگاه در هشت ماه سال گذشته به ۵۸۶ دستگاه در هشت ماه سال جاری رسیده که افت ۱۰‌درصدی در این بخش را نشان می‌دهد.

تولید آبان ماه نیز از ۱۱۲ دستگاه در سال ۱۴۰۱ و با کاهش ۵۷ درصدی به ۴۸ دستگاه در هشتمین ماه سال جاری رسیده است. می‌توان گفت تمام تولید در این بخش به جز یک دستگاه در سال گذشته، مربوط به بخش خصوصی بوده است.

استمرار روند کاهشی در تولید اتوبوس

تولید اتوبوس نیز در این هشت ماه چندان متفاوت از سایر تجاری‌های مسافری نبوده است. این بخش که چند سالی است با افت تقاضا و در پی آن کاهش تولید همراه بوده، در هشت ماه سال جاری نیز کاهش ۲۷ درصدی تولید را به ثبت رسانده و از ۸۳۳ دستگاه در سال گذشته به ۶۰۷ دستگاه در سال جاری رسیده است.

سهم بخش خصوصی از این تولید ۳۱۱ دستگاه بوده که خصوصی‌ها نیز نسبت به تولید ۳۹۳ دستگاهی سال گذشته با افت ۲۱درصدی مواجه شده‌اند. در آبان‌ماه نیز اتوبوس‌سازان کشور موفق به تولید ۱۱۶ دستگاه از این خودروها شدند که در مقایسه با تولید ۱۴۴ دستگاهی مدت مشابه سال گذشته افت ۱۹درصدی را ثبت کرده‌ است. تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز در این مدت ۵۷ دستگاه تولید داشته‌اند که نسبت‌به ۵۸ دستگاه اتوبوس‌ تولیدشده در سال گذشته افت ۲‌درصدی را ثبت کرده‌اند.

بیشترین رشد تولید در اختیار باری‌های سنگین

باری‌های سنگین و نیمه‌سنگین تجاری در ماه‌های اخیر، برخلاف مسافری‌ها توانسته رشد تولید را به خود اختصاص دهند. رشد ۲۶ درصدی تولید در این بخش طی هشت ماه سال جاری تولید را از ۱۹هزار هزار و ۶۰۶ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۲۴هزار و ۷۶۳ دستگاه رسانده است. این در حالی است که تولید این خودروها در آبان ماه با کاهش ۱۳درصدی نسبت به آبان سال گذشته همراه بوده و از ۳هزار و ۵۲۳ دستگاه به ۳هزار و ۵۲ دستگاه رسیده است.

بخش خصوصی نیز در این هشت ماه سهم ۱۶هزار و ۱۰۶ دستگاهی از تولید این خودروها را در اختیار داشته که نسبت به آمار یک‌هزار و ۴۱۰ دستگاهی سال گذشته رشد ۵۵درصدی داشته است. تولیدکنندگان خصوصی اما در آبان‌ماه سال جاری با تولید یک‌هزار و ۷۵۳ دستگاه نسبت به یک‌هزار و ۸۱۵ دستگاه ماه مشابه سال گذشته، افت ۳ درصدی را رقم زده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =