فورد F150

با وجود این‌که از ۵ سال پیش تاکنون هیچ خودرو خارجی غیر چینی وارد بازار خودرو کشورمان نشده، اما به‌دلیل باز بودن روزنه‌هایی همچون پلاک گذرموقت و ... به‌صورت بسیار محدود، همچنان شانس رویت برخی خودروهای خارجی روز دنیا ممکن است. البته باید شانس بسیار بالایی داشته باشید تا این همای سعادت روی دوشتان بنشیند.

یکی دیگر از مسائلی که سبب شده است گاهی خودروهای روز جهانی را در خاک ایران مشاهده کنیم، قرار گرفتن کشورمان در یک موقعیت جغرافیایی خاص بوده که همیشه گذرگاه اصلی بسیاری از خودروهای خارجی، به‌خصوص خودروهای خاص و گران‌قیمت بین کشورهای عربی و اروپا بوده است. به‌هر حال این آب باریکه‌ها سبب شده است در این بازار قحطی زده خودرو، گاهی دلمان با دیدن خودروهای خارجی به‌روز شاد شود.

امروز در ادامه معرفی خودروهای خارجی خاص و کمیاب رویت‌شده در ایران که میهمان موقت کشورمان هستند، به‌سراغ ۳ مدل خودرو تازه‌رویت‌شده‌ای می‌رویم که در جاده‌های شمالغرب کشور روی کامیون‌های خودروبر شکار شده‌اند.

لکسوس LX۶۰۰

یکی از خاص‌ترین خودروهایی که این روزها در کشورمان مشاهده شده، لکسوس LX۶۰۰ یا همان جدیدترین نسل لکسوس LX است. این شاسی‌بلند فول‌سایز در سال ۲۰۲۱ به‌عنوان محصول ۲۰۲۲ رونمایی و به بازار جهانی عرضه شده و نه تنها در ایران، بلکه در همه جای دنیا هنوز یک خودرو جدید محسوب می‌شود.

از اروپایی جدید تا فورد کمیاب، روی کامیون‌های خودروبر!

لکسوس تاکنون دو نسخه از نسل جدید LX را با نام‌های LX۵۰۰d و LX۶۰۰ معرفی کرده که مدل اول دیزلی بوده و مدل دوم بنزین‌سوز است. لکسوس LX در ابتدا تنها در نسخه LX۶۰۰ تولید شد و یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۲۲ نسخه دیزلی آن وارد خط تولید شد. با این حال هنوز هم در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همچون امارات‌متحده‌عربی فقط همان نسخه بنزینی عرضه می‌شود.

قیمت پایه لکسوس LX۶۰۰ در حال حاضر از ۶ میلیارد و ۸۳۱ میلیون‌تومان شروع شده و در نسخه فول‌آپشن خود حتی تا ۹ میلیارد و ۱۰۸ میلیون‌تومان نیز پیش می‌رود. با این حساب با یک خودرو گران‌قیمت در سطح جهانی طرف هستیم.

هر چند باز هم ارزان‌تر از نسل قبلی خود در ایران بوده که با حدود ۱۰ سال کارکرد، برچسب قیمتی به‌مراتب بیشتر از این‌ها را به‌خود می‌بینند. LX برای نخستین‌بار در سال ۱۹۹۵ توسط لکسوس معرفی شد و نسل‌های دوم و سوم آن به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۷ روی کار آمدند تا این‌که اکنون ۲ سالی است تاج و تخت به‌نتیجه این خاندان رسیده است.

LX۶۰۰ مورد نظر ما که در شهر اردبیل شکار دوربین خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» شده، به‌رنگ مشکی مزین بوده و صفرکیلومتر است. زیر کاپوت این شاسی‌بلند سایز بزرگ لوکس یک موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته که ۴۰۹ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند.

گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به‌کار رفته در دل این لکسوس وظیفه انتقال نیرو به‌هر چهار چرخ را بر عهده داشته تا سرنشینان آن تنها ظرف ۶.۸ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسند.

از آن‌جا که این روزها بحث خودروهای وارداتی داغ شده، باید بدانیم این خودرو با هیچ متر و معیاری در شرایط فعلی، مجاز به‌دریافت پلاک ملی ایران نیست.

از اروپایی جدید تا فورد کمیاب، روی کامیون‌های خودروبر!


فورد F۱۵۰

یکی دیگر از خودروهای خاص و کمیاب رویت‌شده در روزهای اخیر فورد F۱۵۰ است. یک خودرو مشکی‌رنگ و سایز بزرگ همچون لکسوس LX؛ با این تفاوت که در کلاس پیکاپ‌های سایز بزرگ دسته‌بندی می‌شود. فورد مورد نظر نیز جزو خودروهای روز جهانی محسوب می‌شود که به‌عنوان نسل چهاردهم F۱۵۰ تولید آن از سال ۲۰۲۱ آغاز شده است.

از اروپایی جدید تا فورد کمیاب، روی کامیون‌های خودروبر!

این پیکاپ آمریکایی یکی از قدیمی‌ترین خودروهای حال حاضر دنیا محسوب می‌شود که قدمت آن به‌سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد. فورد F۱۵۰ مورد نظر ما که در یکی از جاده‌های نزدیک تهران رویت شده، از نوع SuperCrew بوده و این یعنی نسخه دوکابین یا چهار در این پیکاپ بزرگ آمریکایی است.

در این محموله علاوه‌بر فورد F۱۵۰ خودروهای نایاب و خاص دیگری نیز حضور دارد؛ اما به‌دلیل جذابیت بالای این هیولا تصمیم گرفتیم به‌معرفی آن بپردازیم. در حال حاضر در کشور امارات‌متحده‌عربی این پیکاپ فورد در ۳ نسخه ۶ سیلندر توربو، ۶ سیلندر توربو به‌همراه موتور الکتریکی و همچنین ۸ سیلندر اتمسفریک عرضه می‌شود که ارزان‌ترین نسخه آن در کمال تعجب، نسخه ۸ سیلندر اتمسفریک است! این درحالی است که تا چند سال پیش هر چه تعداد سیلندر و حجم موتور خودرو افزایش می‌یافت، قیمت آن بالاتر می‌رفت؛ اما اکنون زمانه عوض شده و برای خرید نسخه حجیم‌تر با سیلندر بیشتر F۱۵۰ بودجه کمتری نیاز دارید.

قیمت این فورد درحال حاضر از ۲ میلیارد و ۶۰۹ میلیون‌تومان آغاز می‌شود. این درحالی است که قیمت مدل‌های ۶ سیلندر آن به‌ترتیب در نسخه توربو و هیبرید از ۳ میلیارد و ۵۱۹ میلیون و ۳ میلیارد و ۶۹۴ میلیون‌تومان آغاز می‌شود. البته که هر دو مدل از نظر تولید قدرت و گشتاور، قوی‌تر از نسخه ۸ سیلندر تنفس‌طبیعی عمل می‌کنند و شتاب بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارند.

نسخه ۸ سیلندر این خودرو به‌عنوان ضعیف‌ترین نسخه ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۵۵۵ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. شاید عجیب به‌نظر برسد؛ اما پشت فرمان این پیکاپ غول‌پیکر با حدود ۲.۵ تن وزن تنها به ۶.۴ ثانیه زمان نیاز دارید تا از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسید. متاسفانه طبق قوانین حال حاضر واردات خودرو، این پیکاپ جذاب نمی‌تواند وارد بازار ایران شده و برخی از پیکاپ‌نماهای چینی را ببلعد!

از اروپایی جدید تا فورد کمیاب، روی کامیون‌های خودروبر!


فولکس‌واگن اطلس

به آخرین خودرو این فهرست می‌رسیم. یک اروپایی گمنام که برای ما ایرانی‌ها ناآشناست. در محموله‌ای که تصاویر آن در جاده قزوین-زنجان شکار شده، شاهد حضور ۴ دستگاه فولکس‌واگن اطلس و اطلس کراس اسپرت هستیم. با وجود این‌که فولکس‌واگن جزو معروف‌ترین برندها نزد ما ایرانیان است، اما مدل اطلس آن به‌دلیل نوپا بودن و عدم عرضه آن در بازار کشور، شناخته‌شده نیست.

از اروپایی جدید تا فورد کمیاب، روی کامیون‌های خودروبر!

اطلس از سال ۲۰۱۷ و به‌عنوان محصول ۲۰۱۸ به‌ویترین خودروهای فولکس‌واگن پیوست. اطلس یک شاسی‌بلند شهری سایز متوسط بوده که از سال ۲۰۲۰ شاهد عرضه نسخه جدیدتر آن با نام اطلس کراس اسپرت در کلاس شاسی‌بلندهای اسپرت سایز متوسط هستیم. این دو خودرو در نمای جلو کاملا به‌هم شبیه هستند؛ اما از نمای جانبی و عقب، تفاوت‌های نامحسوسی با یکدیگر دارند.

ظاهرا اطلس و اطلس‌کراس اسپرت رویت‌شده در جاده‌های کشور هر دو از نوع ۶ سیلندر هستند. در سال جاری میلادی فولکس‌واگن، فیس‌لیفت هر دو نسخه را به‌عنوان محصول ۲۰۲۴ رونمایی کرده؛ اما اطلس‌های مورد نظر ما جزو آخرین فیس‌لیفت این خودرو محسوب نمی‌شوند.

از آن‌جا که این خودرو در بازار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا عرضه نمی‌شود یا در صورت عرضه با اسامی دیگری به‌فروش می‌رسد، منبع قیمتی این خودروها را کشور ایالات‌متحده آمریکا قرار داده‌ایم.

درحال حاضر قیمت مدل ۶ سیلندر اطلس ۴۰ هزار و ۶۱۵ دلار معادل ۲ میلیارد و ۵۶ میلیون‌تومان بوده و قیمت مدل ۶ سیلندر نسخه کراس اسپرت ۴۲ هزار و ۲۸۰ دلار معادل ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون‌تومان است. هر دو اطلس از موتور ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری اتمسفریک بهره می‌برند که به‌صورت تنفس‌طبیعی ۲۷۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۶۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کنند.

همچنین هر دو نسخه، مجهز به‌گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بوده و از سیستم چهار چرخ محرک بهره می‌برند. اطلس نیز مانند دو خودرو دیگر در این فهرست شرایط ورود به‌بازار خودرو کشورمان را نداشته و میهمان چندروزه جاده‌های کشور است.

از اروپایی جدید تا فورد کمیاب، روی کامیون‌های خودروبر!

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعيل FR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    اینها خودروهای اقتصادی هستند که عموم مردم توان خریدشان رو داشته باشند!!؟ شماها هیچوقت کاری انجام نمی‌دهید که به کام منفعت مردم فقیر ومتوسط جامعه باشد، فقط خودی ها........
  • امین IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    داره میره افغانستان😔

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =