کد خبر: 247135
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
نمایشگاه ژنو ۲۰۲۳

محمدعلی دیانتی‌زاده در سرمقاله امروز (دوشنبه - ۱۳ آذر ۱۴۰۲) روزنامه «دنیای خودرو» به موضوع « رویدادهای نمایشگاهی » پرداخت.

به گزارش «اخبار خودرو»، عضو ارشد شورای سردبیری روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:

نزدیک به ۲۰‌سال پیش برای نخستین بار حضور در یکی از نمایشگاه‌های تخصصی خارجی (استیل‌فاب شارجه) را تجربه کردم. مهم‌ترین چیزی که در این نمایشگاه نظرم را جلب کرد، هدفمندی آن بود. این نمایشگاه، سیاست‌های کلان و خط سیر مشخص کشور امارات در حوزه‌ صنعت فولاد و فناوری معدنی را دنبال می‌کند.

شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز گویی آمده بودند تا از طریق تبادل این ایده و توافقات تجاری، به‌قول معروف بار خود را دستکم برای یک‌سال ببندند.

این موضوع نیازمند ساختاری هدفمند در نمایشگاه‌هاست تا افراد زبده و خبره‌ای که در آن حوزه تخصصی فعال هستند، صرفا جهت پرکردن فضای نمایشگاه‌ها در آن حضور نیابند، بلکه یک هدف مشخص در بازه زمانی برگزاری این رویدادها دنبال شود و دستاورد نمایشگاه‌ها برای شرکت‌ها ملموس باشد.

بر این اساس، باید از تشریفاتی که بیشتر شکل ظاهری نمایشگاه‌ها را جامع نشان می‌دهند، به اثربخشی نمایشگاه‌ها برسیم و شرکت‌کنندگان در پایان نمایشگاه‌ دستاوردهای خود را ببینند. اما متاسفانه اثربخشی نمایشگاه‌ها در کشور مطابق با استانداردهای جهانی نیست.

این موضوع، نمایشگاه‌ها را به رویدادهایی صرفا هزینه‌بر تبدیل کرده است که تاثیری در دستیابی شرکت‌ها به اهداف شش‌ماهه یا یک‌ساله آن‌ها ندارد.

به‌عنوان مثال؛ ویژگی منحصربه‌فرد در نمایشگاه‌های بین‌المللی خودرو، حضور تمام تامین‌کنندگان زنجیره‌ صنعت خودرو است. بر این اساس، معمولا این نمایشگاه‌ها با حضور نزدیک به ۴۰۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شود که در بخش‌های مختلفی نظیر خودروهای سواری، سنگین، خودروهای بدون سرنشین، قطعات و لوازم یدکی و خودروهای مفهومی شرکت می‌کنند.

آن‌ها می‌کوشند با اجرای برنامه‌هایی مانند تیونینگ، روکش‌های محافظتی و راندن خودروهای آزمایشی، به جذاب‌تر شدن این رویدادها کمک کنند.

هرچند نمایش آخرین دستاوردهای برندهای معتبر جهان به‌خودی‌خود نیز هیجان‌انگیز است. کمپانی‌های مطرح خودروسازی دنیا با شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، ضمن رونمایی از محصولات جدید خود پیش چشم میلیون‌ها بازدیدکننده تلاش می‌کنند تا سهم بیشتری از بازار جهانی صادرات خودرو را از آن خود کنند. اما در ایران به‌دلیل عدم حضور خودروسازان جهانی و همچنین زنجیره بسته خودروسازی کشور، نمایشگاه‌ها نه‌تنها قادر به نمایش دستاوردهای جهانی نیستند؛ بلکه با نمایش خودروهای همیشگی خودروسازان و محصولات چینی که گاه تا زمان عرضه فاصله زیادی دارند، جذابیت خود را برای بازدیدکنندگان از دست داده‌اند.

به‌نظر می‌رسد بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های خودرو کشور را متقاضیانی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند خودروها را از نزدیک ببینند تا بتوانند از میان خودروهای موجود، انتخابی مطمئن داشته باشند.

برای همین است که در نمایشگاه‌های ایران شاهد یک پدیده منحصربه‌فرد یعنی حضور نمایندگی‌های محلی برای جذب مشتری هستیم؛ پدیده‌ای که در نمایشگاه‌های خودرو خارجی به چشم نمی‌خورد و این رویدادهای نمایشگاهی را به نمایش‌های هر از گاهی محصولات موجود در بازار برای بازاریابی تقلیل می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =