اطلس

خودرو اطلس، امضای جدید طراحی سایپا را در چهره‌اش دارد که ظاهر آن به شاهین و آریا نزدیک کرده و از آن‌چه در کوییک و ساینا دیده می‌شد، متفاوت ساخته است

سایپا اطلس برای اولین بار در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد برای عموم مردم به نمایش درآمد. اطلس که در واقع فیس لیفتی نسبتا ماژور از کوییک به حساب می‌آید، امضای جدید طراحی سایپا را در چهره‌اش دارد و ظاهر آن به شاهین و آریا نزدیک شده و با آنچه در کوییک و ساینا دیده می‌شد، بسیار متفاوت است. سایپا اطلس به‌طور کلی در دو تیپ ۱ و ۲ و به‌صورت دقیق ‌تر در چهار تیپ S، L، G و E به بازار می‌آید. تیپ‌های S و G نمونه‌های ۵ دنده دستی هستند که تیپ S نمونه پایه و تیپ G نمونه فول‌آپشن دنده دستی از اطلس هستند. تیپ‌های L و E به جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهزند که به‌ترتیب تیپ L به‌عنوان نمونه پایه و تیپ E به‌عنوان نمونه فول‌آپشن اتوماتیک اطلس در نظر گرفته شده است.

طراحی بدنه و کابین هاچ‌بک‌کراس جدید سایپا

اطلس جدیدترین عضو خانواده X۲۰۰ سایپا محسوب می‌شود که نسبت به کوییک طراحی مدرن‌تر و بهتری دارد. جلوپنجره شش‌ضلعی سایپا اطلس و خطوط عمودی کرومی آن، با الگوبرداری از سبک پوزه کوسه (Shark Nose) طراحی شده تا این خودرو با چهره‌ای به‌روز و متفاوت به خانواده پلت‌فرم X۲۰۰سایپا اضافه شود. استقبال از خودروهایی با این سبک طراحی، نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم به طراحی‌های به‌روزتر بوده که سایپا آن را روی یک خودرو اقتصادی پیاده کرده است. چراغ‌های جلو اطلس نیز با ظاهری کشیده و نسبتا باریک طراحی شده است. در دو طرف سپر جلو، چراغ‌های مه‌شکن دایره‌ای‌شکل داخل یک قاب کرومی جانمایی شده و میان آن‌ها نیز یک ورودی دیگر قرار گرفته است. اطلس در نمای عقب نیز مانند جلو، طراحی ظاهری زیباتر و چشم‌نوازتری نسبت به کوییک دارد. چراغ‌های عقب این خودرو کشیده و C شکل بوده و به‌صورت دو تکه طراحی شده که نمای خوبی به این بخش خودرو بخشیده است. درِ صندوق نیز طراحی ساده‌ای دارد و برخلاف کوییک که محل نصب پلاک بر روی در صندوق بود، این قسمت در این اطلس بر روی سپر تعبیه شده است. اطلس همچنین از کابین جدید و زیبایی بهره می‌برد. تریم داخلی دورنگ بر زیبایی این خودرو افزوده است. داشبورد اطلس میزبان یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ بوده که به‌صورت بیرون‌زده از داشبورد طراحی شده است. دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع هم به صورت دایره‌ای‌شکل طراحی شده و در انتهای داشبورد هم بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و برخی کلیدهای کنترلی خودرو جا خوش کرده‌اند. تغییر بعدی کابین این خودرو مربوط به صفحه‌کیلومتر خودرو می‌شود. غربیلک فرمان هم ظاهری اسپرت دارد و به‌صورت D کات طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین اطلس نسبت به کوییک کیفیت بالاتری دارد. از نظر فضای اتاق و کابین نیز این خودرو کاملا شبیه به کوییک بوده و فضای پا و سر برای سرنشینان جلو مناسب ارزیابی می‌شود.

در نسخه E که فول‌ترین نسخه از خودرو اطلس محسوب می‌شود، امکاناتی همچون سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دوحالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ تیوتر و رادار نقطه کور را نیز خواهیم داشتمشخصات و ویژگی‌های فنی سایپا اطلس

قلب تپنده سایپا اطلس، نسل جدید پیشرانه معروف M۱۵ با کد M۱۵GSI بوده که یک پیشرانه چهارسیلندر هشت‌سوپاپ ۱.۵ لیتری است و توانایی تولید حدود ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. طبق گفته مهندسان سایپا تغییراتی که این پیشرانه با نسل قبلی خود کرده شامل تغییرات در سرسیلندر و هدرز و همچنین تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست که باعث می‌شود گشتاور بیشتری در دورهای پایین‌تر در دسترس باشد. جعبه‌دنده نسخه دستی اطلس از نوع پنجسرعته دستی است که نیروی پیشرانه را به محور جلو خودرو منتقل می‌کند. لازم به ذکر است؛ اطلس در نسخه اتوماتیک نیز تولید خواهد شد که گیربکس آن از نوع اتوماتیک CVT خواهد بود. میزان مصرف سوخت نسخه دستی این خودرو نیز حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو۵ و باک ۴۱ لیتری است.

امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه دنده‌ای اطلس

سایپا اطلس دو تیپ با گیربکس دستی پنج‌دنده خواهد داشت؛ تیپ S که نمونه پایه آن است و تیپ G که نمونه فول‌آپشن اطلس با جعبه‌دنده دستی محسوب می‌شود. در نسخه S اطلس، امکاناتی نظیر فرمان هیدرولیک، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ بدرقه، کامپیوتر سفر، چراغ‌های روشنایی روز، رادیو پخش (AUX، USB و بلوتوث)، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور و... مشاهده می‌شود. اما در نمونه فول‌آپشن از اطلس دنده‌ای یا تیپ G، امکاناتی همچون صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی‌مدیا، دوربین عقب، کنترل صدا از روی فرمان، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، آینه‌های تاشو برقی، آنتن سقفی کوسه‌ای، تریم داخلی دو رنگ، سانروف برقی و سقف رنگی نیز به این خودرو افزوده شده است.

امکانات رفاهی و ایمنی در نسخه اتوماتیک اطلس

تیپ L از سایپا اطلس، نسخه پایه از اطلس اتوماتیک خواهد بود که امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی، رینگ ۱۴ اینچی فولادی، ترمز ABS و EBD، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم تهویه الکتریکی دستی، سنسور پارک عقب، چراغ بدرقه، کامپیوتر سفر، چراغ‌های روشنایی روز، سنسور پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور نور، صفحه نمایش ۷ اینچ مالتی‌مدیا، دوربین عقب، آنتن سقفی کوسه‌ای، آینه‌های تاشو برقی، تریم داخلی دو رنگ، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای را خواهد داشت. اما در نسخه E که فول‌ترین نسخه از خودرو اطلس محسوب می‌شود، امکاناتی همچون سانروف، سقف با رنگ متفاوت، صندلی برقی دوحالته راننده، گرمکن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران، ۲ تیوتر و رادار نقطه کور را نیز خواهیم داشت. بر این اساس، اطلس در نسخه S ارزان‌ترین نسخه و تیپ E گران‌ترین تیپ از محصول جدید سایپا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهره آتین IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    من چگونه میتوانم ثبت نام کنم با وجود اینکه یه روآ مدل پایین برای کار همس م بنامم هست؟
    • صادق US ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      0 0
      حوالش میخوای 30تومن
  • مجتبی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    خدا ازتون نگذره، ماشینم رو فروختم، گفتن قیمتش نهایتا بشه 300 تا، با هزار بدبختی وام گرفتم، الان که 406 تا، من و خانواده ام ناامید شدیم، خدا ناامیدتون کنه 6 ماهه ماشین ندارم آخه تحویل سال بعد چرا، شما که تولید نکردید، چرا از ما میخواید پول بگیرید
  • مهرانه IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    2 0
    چه فایده وقتی کسی توان خرید نداشته باشه و فقط حسرت بخوره. مدیون ما و امثال ما هستن و هیچ وقت حلالشان نمی‌کنیم. شدیم عین بچه ای که دلش پفک میخواد ولی پولی برای خریدش نداره و هرروز از جلوی مغازه رد میشه و بغض میکنه.
    • راد IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      1 0
      درطول 44سال همیشه دروغ گویی وکثافت کاری این دوخوردوساز روهمه دیدیم ولی بازیک عده مثل شماباچشم وگوش ومغزبسته ودرنهایت طمع کاری به اینها اعتمادمیکنیدوخودرویی که هنوزتولیدنشده وامتحان نشده روپیش خریدمیکنیدوبعدنفرین میکنیدنفرینتان به خودتان برگشته چرا؟ چون بادیدن سوابق... اینها باز بهشون پول میدید. ای مردم چشمهایتان رابازکنیدوطمع کاری روکناربگذاریدوتازمانیکه پول به اینها میرسونید بدانید که.....ولی اگرفقط 6ماه ماشیناشون رونخریدزمین گیرشده ودست ازسرمان برخواهندداشت. خداشاهده که ماشین لازم دارم وپولم هم کم هست ولی تاحالاثبت نام نکرده ونمیکنم.
  • صادق US ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    حواله اطلس تحویل اردیبهشت 1403 قیمت حواله 30تومن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =