آئودی «تی‌تی»

آخرین نمونه این اسپرت آلمانی یک TTS کوپه است که در مراسم خداحافظی، کانسپت‌های کوپه و رودستر TT از سال ۱۹۹۵ و همین‌طور دو نمونه از نسل دوم آن را همراهی می‌کنند.

محبوبیت بسیاری از برندها به‌واسطه مدل‌هایی کسب شده که در تاریخ صنعت‌خودرو جاودانه شده‌اند و در این میان تی‌تی را می‌توان یکی از تاریخ‌سازان معاصر دانست که اخیرا به‌این تاریخ‌سازی پایان داد. آئودی با عرضه نسخه‌های پایانی TT در بازارهای مختلف در سراسر جهان طی سال گذشته، خبر از خداحافظی با این کوپه دوست‌داشتنی داده بود و حالا سرانجام آخرین نمونه TT از خط تولید کارخانه مجارستان خارج شد و داستان این ماشین پس از سه نسل و ۲۵ سال به‌پایان رسید. آخرین نمونه این اسپرت آلمانی یک TTS کوپه است که در مراسم خداحافظی، کانسپت‌های کوپه و رودستر TT از سال ۱۹۹۵ و همین‌طور دو نمونه از نسل دوم آن را همراهی می‌کنند.

آخرین نسخه از کوپه تاریخ‌ ساز

مسیری که پایان یافت

روی شیشه جلو این خودرو می‌توان دید که از ۱۸ فوریه ۱۹۹۸ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۳ در کارخانه مجارستان درمجموع ۶۶۲ هزار و ۷۶۲ دستگاه TT ساخته شده است. آخرین TT به‌رنگ خاکستری متالیک بوده و از تریم کرومی تیره مات بهره می‌برد.

در تصاویر، قسمت جانبی این خودرو دیده نمی‌شود؛ اما باید روی رینگ‌های ۲۰ اینچی ویژه برنزی قرار گرفته باشد. TTS از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت دارد.

آئودی اما برای کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند نسخه TT RS را هم با پیشرانه ۲.۵ لیتری ۵ سیلندر توربو و ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت ارائه می‌کرد. البته هرچند تولید TT به‌پایان رسیده است اما تا زمان اتمام موجودی آئودی همچنان امکان خرید آن وجود خواهد داشت.

وب‌سایت آئودی در آلمان نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۵۴۰ دستگاه نمونه صفرکیلومتر در این کشور موجود است که بسته به‌نسخه و تجهیزات، بین ۴۵ تا ۱۰۵ هزار یورو قیمت دارند. آئودی اخیرا نسخه پایانی TT رودستر را در آمریکای شمالی عرضه کرد که فقط در ۵۰ دستگاه ساخته می‌شود. نسخه‌های ویژه خداحافظی از اوایل سال جاری در بازارهای دیگری مثل بریتانیا، ژاپن و اسپانیا هم عرضه شده‌اند.

آئودی با انتشار پستی اینستاگرامی خاتمه تولید TT را اعلام کرده است. این پست نظر بسیاری از مالکان و طرفداران TT را به‌خود جلب کرده و اکثر آن‌ها از کنار رفتن ارزان‌ترین کوپه اسپرت آئودی به‌خاطر تولید شاسی‌بلندهای الکتریکی ابراز ناامیدی کرده‌اند. در طول سال‌ها نیز هرچند گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد جانشین‌های احتمالی TT در قالب مدلی تمام‌الکتریکی یا حتی کراس‌اوور مطرح شد، اما آئودی هیچ حرفی در مورد احتمال بازگشت این نام نزده است.

همیشه فراتر از زمان

کوپه سبک‌وزن و کوچک آئودی، به‌رغم شهرت هموطنانش در ایران هرگز نتوانسته در جایگاهی متناسب با اعتبار بین‌المللی‌اش قرار گیرد. در طول دو دهه اخیر که سه نسل از TT وارد بازار جهانی شده، تنها به‌تعداد انگشتان دو دست از این خودرو در ایران عرضه شده که همان تعداد هم بسیار گران‌قیمت و گمنام هستند. این خودرو که از بدو ورود به‌بازار برای رقابت با نیسان ۳۵۰Z، بنز SLK، ب‌ام‌و Z۴ و هوندا S۲۰۰۰ به‌خط تولید آمد، در دو دهه اخیر حدود یک‌میلیون دستگاه فروش داشته و جزو محصولات خوشنام و معتبر برند آئودی است.

هرچقدر این خودرو در بازار جهانی موفق بوده مدیون فرم آیرودینامیک بدنه و موتورهای کم‌استهلاکی است که دارد. موردی که به‌واسطه ضعف سیستم فروش، هرگز نتوانسته خریداران ایرانی را برای آئودی TT مثل مدل ۷۱۸ باکستر پورشه به‌صف کند. ببینیم این خودرو با چه مدل‌هایی در بازار ایران حضور دارد.

آئودی TT نسخه روباز نسل اول را به‌تعداد یک یا دو عدد می‌توان در گالری‌های پایتخت پیدا کرد. این خودرو که امروزه ظاهری کاملا قدیمی به خود گرفته، در نسخه اس لاین به کشور وارد شده که به‌معنی قدرت بالا و شتاب جالب کوپه سبک‌وزن آئودی است. نسخه روباز و رودستر آئودی TT سری ۲۰۰۵ ابدا ارزش خرید نداشته و خرید آن جز به‌علاقه‌مندان آئودی، به‌کس دیگری توصیه نمی‌شود. البته عملکرد موتور ۳.۲ لیتری آئودی TT نسل اول ابدا با خودروهایی همچون هیوندای جنسیس قابل مقایسه نیست و سطح بالای مهندسی آلمان‌ها را می‌توان به‌محض نشستن پشت فرمان این خودرو درک کرد.

قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار این موتور در کنار رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی و سیستم چهارچرخ‌محرک کواترو سبب می‌شود ضمن شتاب بالا و ۵.۹ ثانیه‌ای، پایداری خودرو حتی در بالاترین سرعت‌ها همواره حفظ شود.

هرچقدر ظاهر نسل اول آئودی TT امروزه غیرقابل تحمل است، طرح بدنه آئودی TT نسل دوم هنوز هم سیال و پویاست. این خودرو که در انواع ۴ سیلندر و ۲ لیتری با قدرت ۲۰۸ اسب‌بخار، وضعیتی نزدیک به‌یک تویوتا GT۸۶ دارد، بعضا در نسخه‌های تیون‌شده هم وارد کشور شده؛ اما عمده مدل‌های TT نسل دوم ۴ سیلندر هستند.

شتاب ۶.۵ ثانیه‌ای، بهای ۴۵۰ میلیونی، امکانات مناسب و ایمنی خوب از جمله نکاتی است که ماهی کوچک آئودی در مدل ۲۰۰۷ به‌خریدارانش ارائه می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =