چین به صادرکننده محصول پایه روانکارسازی تبدیل می‌شود

هرچند چین در چند سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های روغن پایه بوده، اما با توجه به بهبود تولید داخلی و رشد صادرات روغن پایه، تامین از خارج کاهش یافته است.

دیمیتری یوداکوف، تحلیلگر آرگوس مدیا، در مراسمی که این ماه در مسکو برگزار شد، گفت: این کشور در سال ۲۰۲۲ تا ۱.۸میلیون تن روغن پایه وارد کرده بود که نسبت به ۲.۱ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ کاهش داشته است.

یوداکوف در کنفرانس بین المللی روانکار RPI در ۸ نوامبر گفت: «واردات برخی گریدها مانند گروه ۳ با گرانروی بالا، در آینده نیز ادامه خواهد داشت.»

اما به‌گفته آرگوس، قبل از اینکه همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ اقتصاد چین را ضعیف کند، این کشور حجم بسیار بیشتری از روغن‌های پایه وارد می‌کرد. این کشور در هر دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۲.۸ میلیون تن واردات داشته در حالی که در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۲.۵ میلیون تن کاهش یافته است.

پالایشگاه‌های چینی در گذشته روغن پایه بسیار کمی صادر کرده‌اند، اما دولت چین در سال‌های اخیر تلاش کرده است پالایشگاه‌های این کشور را تشویق به تولید روغن پایه کند، به‌عنوان‌مثال در سال ۲۰۲۲، صادرات روغن پایه به رکورد ۱۴۴ هزار تن رسید که نسبت‌به ۱۱۲ هزار تن در سال ۲۰۲۱ تا ۲۸درصد افزایش داشت.

آرگوس باور دارد صادرات در سال‌های گذشته بسیار ناچیز بوده است که البته حق هم با اوست چراکه از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ آمار سالانه حدود ۲۵ هزار تن بوده است.

یوداکوف گفت: «تعدادی از تولیدکنندگان چینی به فرصت‌هایی برای صادرات بیشتر روغن پایه چشم دوخته‌اند. همچنین بهبود کیفیت و ظرفیت‌های فراوان آنها به افزایش صادرات کمک می‌کند.»

این محقق متوجه شده است که واردات روغن پایه حتی از هند نیز در چند سال گذشته کاهش یافته، زیرا واردات نفت خام با قیمت رقابتی‌تر باعث افزایش بازده تولید شده است. به گفته این شرکت، حجم صادرات روغن پایه آسیایی بر قیمت‌ها در سایر مناطق جهان نیز تاثیر می‌گذارد.

یوداکوف ادامه داد: «قیمت‌ روغن پایه گروه یک و گروه سوم آمریکا و اروپا تحت‌تاثیر افزایش صادرات آسیایی قرار گرفتند. در ۱۸ماه منتهی به جولای ۲۰۲۳، قیمت‌ها در آمریکا و اروپا نزدیک به نمونه‌های آسیایی بودند و به طور مشخص با افزایش صادرات از سوی شرقی‌ها، قیمت آنها نیز کاهش پیدا ‌کرد.»

به این ترتیب انتظار داریم با افزایش تامین این محصول ازسوی چین روند رقابت برای سطوح بالاتر روغن پایه نیز افزایش پیدا کند و حتی تامین نیز برای بلندینگ‌های کوچک با روند ساده‌تری پیگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =