کد خبر: 247240
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
اسماعیل شجاعی، کارشناس اقتصادی

به‌نظر می‌رسد دست‌های پنهان به دنبال وارد کردن صدمات اساسی به صنعت خودرو هستند. ظاهرا شعار، حمایت از مصرف‌کننده است اما نیت تعطیلی دو خودروساز مهم کشور و نابودی صنعت خودرو و قطعه‌سازی است. چطور وقتی قیمت مس و فولاد و سایر خدمات... افزایش پیدا می‌کند کسی نگران مصرف‌کننده نمی‌شود اما برای افزایش قیمت خودرو فضاسازی سنگین علیه خودروسازان ایجاد می‌شود؟

در ادامه اسماعیل شجاعی، کارشناس اقتصادی به بیان نظرات خود می‌پردازد.

مدیران اجرایی صنعت خودرو چه میزان در تولید زیان انباشته این حوزه نقش داشته‌اند؟

بدنه خودروسازی کشور دارای مدیران و متخصصان لایق فراوانی است اما به‌کار گرفته نمی‌شوند. با تغییر هر وزیر، اشخاصی که شناخت کافی نسبت به این صنعت ندارند، به مدیرعامل دو خودروساز بزرگ کشور تحمیل می‌شوند؛ از این رو تجربه دو دهه اخیر نشان می‌دهد حتی ثبات کافی در سطح مدیریت عامل خودروسازی مشاهده نمی‌شود. خودروسازی دومین صنعت مهم کشور است که بالغ‌بر هفتصدهزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در آن مشغول به کار هستند. بیش از دوهزار شرکت قطعه‌سازی فعال داریم که در صورت توقف تولید خودرو داخلی همگی متوقف خواهند شد.

راه برون‌رفت خودروسازی از این وضعیت بحرانی چیست؟

خصوصی‌سازی تنها راه چاره است و باید به درستی اجرا شود. این صنعت باید به متخصصان واقعی خود سپرده شود. برخی فعالان این صنعت سرمایه و توان لازم را دارند اما هربار اراده کرده‌اند هزاران مانع بر سر راه آنها گذاشته شده است تا این صنعت به بخش خصوصی واقعی سپرده نشود.

آیا با واردات خودرو نو و دست‌دوم موافق هستید؟

واردات خودرو به شکل طبیعی و معقول می‌تواند اتفاق بیفتد اگر دولت با مداخلات خود بر بازار تاثیر نگذارد. دولت موظف است تعرفه معقول وضع کند. مجلس با تصویب طرح‌هایی خودروسازان را ملزم کرد تا 50درصد تولیدات خود را به طرح جوانی جمعیت و 20درصد را نیز به نوسازی خودروهای فرسوده اختصاص دهند. این طرح عملا فرآیند طبیعی عرضه خودرو را مختل می‌کند. ازسوی‌دیگر دولت نیز به دلیل کمبود منابع ارزی واردات خودرو را متوقف کرد و درواقع میزان عرضه بازار خودرو به‌طور کلی دچار شوک شدیدی شد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کریم IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    مافیاهای یکی یکی پیدا میشن در این شرایط خودرویی کشور هر کی و هر سایتی و رسانه ای از این لگن سازان پراشتها و سیری ناپذیر به هر بهانه ای حمایت کند مافیا است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =