محمدمهدی برادران

محمدمهدی برادران *

اجرای موفق طرح کد رهگیری و شناسایی کالا در بازار لوازم یدکی منجر به بهبود وضعیت تولید داخل قطعات شده است، همچنین اجرای این طرح موجب شد درصد زیادی از کالاهایی که پیش از این در بازار به عنوان کالای تقلبی وارد یا قطعاتی که با نام و نشان تجاری معتبر عرضه می‌شد و برای مشتریان نگرانی ایجاد کرده بود، کاهش یابد.در عین حال تعامل رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی آنها در این بخش در اجرای موفق این طرح بسیار موثر بوده است.

با این اقدامات در مجموع بیش از یک میلیارد قطعه یدکی دارای شناسه و کد رهگیری تولید داخل یا واردات قانونی است که می‌تواند نیاز مردم را تامین کند البته ادامه موفق آن نیازمند آن است که مردم نیز به همان حساسیت رسانه‌ها را داشته باشند و از کالاها و قطعات دارای شناسه استفاده کنند تا تعداد قطعات تقلبی که در سطح بازار و نمایندگی‌های غیرمجاز وجود دارند نیز با بازرسی‌ها کاهش یابد.

هر محصولی که فاقد کد اصالت و شناسه باشد مشمول مقررات کالای قاچاق می‌شود. این قطعات به لحاظ مالی به مردم آسیب می‌زنند اما قطعات فوق‌ایمنی غیراستاندارد، آسیب‌های بیشتری هم به جان مردم و هم امنیت خودرو وارد می‌کنند.

بر اساس برخی آمارها برآورد می‌شود از ارزش ۱۳ میلیارد دلاری بازار لوازم یدکی، ۳۰درصد کالای قاچاق و تولیدات بی‌کیفیت و زیرپله‌ای هستند که به ترتیب سه میلیارد دلار سهم قاچاق و یک میلیارد دلار هم سهم تولید غیراستاندارد است، در راستای ساماندهی در این بخش وزارت صمت آمادگی دارد واحدهای زیرپله‌ای را که کالای استاندارد تولید می‌کنند، به‌عنوان واحدهای رسمی معرفی کند تا این واحدها تحت‌نام واحدهای صنفی تولیدی یا واحدهای صنعتی از مزایای طرح شناسه کالا بهره‌مند شوند.

خوشبختانه در سال گذشته بیشترین رشد تولید قطعات یدکی خودرو در کشور محقق شد در واقع زمانی که تولید قطعات و کالای اصل رشد می‌کند، کالای تقلبی و جعلی در بازار کاهش می‌یابد.

متاسفانه بسیاری از قطعات یدکی خودروهایی که تعیین تکلیف نشده تاکنون شناسه و کد رهگیری را دریافت نکردند و باید بار دیگر در این زمینه تلاش شود از ورود قطعات تقلبی به این حوزه‌ها نیز جلوگیری شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =